H
Det bästa är att kontakta sitt försäkringsbolag och få det skriftligt vad de kräver.
Sedan gäller det ju att hålla sig till det försäkringsbolaget alt. lyssna med fler försäkringsbolag vad de kräver.
Länsförsäkringar i Göteborg godkände Gvk med kartongklädd gips och Illigo mattan 2009.
 
Ja du har nog rätt, det är produkterna under A. som är godkända oavsett bakomliggande material, som Armstrong -som kinglolle skrivit förut.

Samtidigt tycker GVK att det funkar med folie över 1000000s/m +gips om bara tillverkaren säger ok, men tillverkarna verkar vara så hunsade/beroende av BKR att de bara faller till föga och skriver enligt deras regler för att få vara med i deras lista även om det skulle gå alldeles utmärkt ihop med gips. Luktar politik lång väg.
 
S
Jag skulle definitivt köra på pappgipset! inget snack om saken...
om du inte tänkt att sälja så behöver du inte oroa dig för det, och om du dokumenterar och gör det på ett proffsigt sätt så kan ditt badrum knappast vara värt så mycket mindre än ett som är gjort enligt reglerna 2007... Många köpare frågar nog inte ens...
Och om du dessutom är duktig nog att göra badrummet själv så är det inte hela världen om försäkringsbolaget skulle strula. Troligen kommer du kunna få ersättning från försäkringsbolaget även om du kan få ersättningen nedsatt...
jag skulle inte kunna motivera att byta skivorna i alla fall...
 
Det bästa med att bygga ett våtrum själv är att man vet att allt blivit rätt gjort, risken att råka ut för en fuktskada och behov av försäkring är därför liten. Man kan dårför välja material rätt fritt bara man vet vad man gör...mitt personliga tyckande...
 
Kan ju vara så att man även går på hur hårt nått fäster i underlaget... limmar man nått på papper så sitter det inte speciellt hårt... folie + kakel kanske ger förstor belastning på papp skicktet..??
 
Krillew skrev:
Kan ju vara så att man även går på hur hårt nått fäster i underlaget... limmar man nått på papper så sitter det inte speciellt hårt... folie + kakel kanske ger förstor belastning på papp skicktet..??
Gammal tråd men eftersom du grävt fram den så får man väl svara dig med att det absolut inte är några problem och det har fungerat i många år innan man råkade konstatera att det bildats mögel på kartongen i något badrum och då skulle den förbjudas...
 
Du har nog rätt.. fast jag nog är kartonggips lite b... fast det är billigt o lätt att använda.. (Jag använder det själv)
men skulle önska det fanns nått bättre till rimligt pris..
Jo jag kommer ihåg några bilder jag sett med mögel.. Men som i dom flesta fall om man blint följer anvisningar så finns det nått dom inte tar upp.. så man måste nog alltid göra en egen bedömning också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.