G gråsten skrev:
Vi såg det direkt på
Öland där Telia tidigt satsade i Stora Rör men inte gjorde något i resten av Högsrums socken där det är glest. Den restdelen har fortfarande inte fiber och det är osäkert om det blir av alls. Air2fibre diskuteras men det kan vara så att bebyggelsen är för gles även för den tekniken. Ändå rör det sig om hundratalet fastigheter.

Det var en uppenbar fördel med IP Onlys approach tagen från Gotland där man kampanjade och projekterade sockenvis och fick stöd i de sociala nätverk som finns sockenvis. Då fick de som engagerade sig också bekräftelse på att kampanjen omfattade samtliga inom socknen som ville beställa fiber. På södra Öland har fiber dragits till någon fastighet som inte ens är ansluten till elnätet utan klarar sig på solpaneler. Men i periferin av Färjestaden finns fastigheter som Telia exkluderade och som ligger på fel sida sockengräns så att de inte får fiber från IP Only heller.
Hur ser det ut i Rälla? Ligger ju också i Högsrums socken väl? Frågar en fd sommaröläning.
 
En del av Rälla samhälle kom med i Telias Stora Rörs-satsning men längre in i socknen är det stopp. Kolla facebookgruppen Fiber till Högsrum/Karum/Vedby. Socknens öde är ett påtagligt resultat av Telias strategi att plocka russinen ur kakan och bara erbjuda anslutning till dem som det är billigt att nå. Håller med om att kommunerna borde försökt bromsa genom att sätta villkor för upplåtelse av mark. Men det var inte lätt om Telia samtidigt sade att man avsåg att komma tillbaka med en landsbygssatsning. När den väl kom så gällde återigen selektivt russinplockande.

Som byombud var jag mycket nöjd att IP Onlys satsning även nådde de mest avlägsna gårdarna i socknen där det för mindre än hundra år sedan rådde svår fattigdom och misär. Fiber fyra km till två abonnenter
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Jag har kört Bahnhof sedan IP-only kopplade in fibern här i december 2017. Oerhört stabilt nät och jag får långt över den hastighet jag betalt för. Jag hade fram till för några veckor sedan 100x100 och har nästan konstant haft 200 i vardera riktning (kontinuerliga mätningar med SamKnows). Jag har nu gått upp till 250x100 som funkar perfekt för mig. Får fortfarande långt över vad jag betalar för
Den dagen då fibern äntligen blev klar här var av ren lycka då jag äntligen kunde säga tack och adjö till idioterna på Telia. Jag kommer aldrig försvara hur uselt de behandlar sina kunder. Jag bråkade i många år med dem när jag hade ADSL eftersom ledningen här utanför var pulveriserad av åska och det ständigt var intermittenta störningar på den. Problemet var att Telias HR-avdelning väljer att sätta säljare i sin tekniska support vilket leder till att de inte tar emot kundernas uppgifter rätt. Teknikerna som skulle ut och felsöka fick ingen mer info än att "kunden har inget internet". Jo tjena.

Bahnhof har fungerat klockrent och jag kan verkligen rekommendera det. Jag fick ringa ett samtal till dem och be dem lyfta ut mig så att jag inte låg bakom deras NAT då jag behövde komma åt min server utifrån. Jag fick även en liten fördröjning i porteringen av min fasta telefon som jag av någon anledning flyttade med.till fibern. Allt annat har varit toppen.
Att man dessutom får ett bolag som står på kundernas sida i mycket av det juridiska är bara ett extra plus.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ja, vill man ha en publik ip adress får man det gratis direkt. Sedan går det snabbt att via en supportsida göra den bunden till routerns mac-adress. Det gör man själv. Kundnummer behövs.

Folk är inte idioter för att de arbetar i en illa fungerande organisation, jmf akutsjukhusen i Stockholm. Jag har haft kontakt med utmärkt hjälpsam och orienterad personal på Telia support. Skyll på ledningen
 
Redigerat:
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
G gråsten skrev:
En del av Rälla samhälle kom med i Telias Stora Rörs-satsning men längre in i socknen är det stopp. Kolla facebookgruppen Fiber till Högsrum/Karum/Vedby. Socknens öde är ett påtagligt resultat av Telias strategi att plocka russinen ur kakan och bara erbjuda anslutning till dem som det är billigt att nå. Håller med om att kommunerna borde försökt bromsa genom att sätta villkor för upplåtelse av mark. Men det var inte lätt om Telia samtidigt sade att man avsåg att komma tillbaka med en landsbygssatsning. När den väl kom så gällde återigen selektivt russinplockande.

Som byombud var jag mycket nöjd att IP Onlys satsning även nådde de mest avlägsna gårdarna i socknen där det för mindre än hundra år sedan rådde svår fattigdom och misär. Fiber fyra km till två abonnenter
Tack för svar! Jag och min familj sålde sommarstället och lämnade rällaskogen 2014.
Förbaskat bra jobb du och andra gjort ideellt för att få in fiber till så många som möjligt!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det har också varit svårt att få ihop tillräckligt många intresserade i glesbygdsdelen av Högsrum. En del säger att de avstår från fiber för att det håller på att bli omodernt. De väntar på 5G utan att ha en aning om räckvidd innan genomförd utbyggnad. De har redan dålig 4G täckning trots väl utbyggt nät utmed länsväg 136. För att försörja en 5G mast räknat man med att det krävs en bandbredd på 400 GB. Det finns SFP för sådant nu (FS.com). Då räcker det med en fiber till masten så vitt jag förstår (reservation för osäker uppgift). Så den tekniken är nog inte så omodern än på ett tag. IP Only projekterar för fiberförsörjning till mobilmaster men dragningarna är hemliga, inget vi vanliga byombud får se på kartorna. Att IP Only överraskade oss med kraftigt sänkt tröskel för hur många anslutningar som behövdes för byggbeslut berodde enligt besked på att de ändå skulle fram bl a för master och för att få till en ringstruktur för redundans. Men ringen ordnades utan anslutning av allmogen i de inre delarna av Högsrum. IP Only tvekade ett tag men gav sedan besked att de inte längre är intresserade av det här restområdet som Telia uteslutit i sin intäktsoptimering .
 
Redigerat:
Ikväll hände det!!!
Jag har plötsligt och oannonserat fungerande bredband via fiber.
Tack för det Televerket.:cool:

Plötsligt händer det... (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 138107 och 6 till
  • Laddar…
Kör än så länge på den Router jag fick med från Telia.
Nästa steg blir nu att få fart på router, switchar och accesspunkter från Ubiquiti.
Har en känsla av att jag kommer att behöva hjälp.
Dyker säkert upp i annan tråd med detta. ;)
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
De kanske läser tråden som gått från veklagan över IP Onlys utbyggnad till skäll på Telias hantering av igångsättning av tjänster

om switchar routrar och Ubiquiti: det finns massor skrivet redan på detta och andra forum. Dags att sätta igång och studera nu.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
hsd
Vet inte säkert men kolla på Telia:s "community", finns i all fall en hel del tips där
 
Det finns en del tips på telias community men det han vill göra har inget särskild anknytning till Telia. Byggahus forum är bra med många kunniga. För Ubiquiti finns egen community med bra forum. AVM är mycket bra, min favorit, men de bästa forumen för deras grejor är på tyska, lite på franska och så australiensiska Whirlpool forum.
 
Finns det andra sätt än att anlita IP-only tänker om man själv kontaktar en entreprenör, som kan kontakta IP-only för att utföra inkoppling och gräv osv ? Tänker fråga om någon gått den vägen istället ?
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
tarsson tarsson skrev:
Finns det andra sätt än att anlita IP-only tänker om man själv kontaktar en entreprenör, som kan kontakta IP-only för att utföra inkoppling och gräv osv ? Tänker fråga om någon gått den vägen istället ?
Du får nog förklara vad den entreprenör du kontaktar ska utföra för arbete och förutsättningar för den fastighet som du vill ansluta?
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Det låter osannolikt att det skulle fungera. För att IP Only ska vara intresserade av att svara på lokala initiativ behövs det att det finns en lokal grupp av intresserade, gärna på sockennivå, vilket verkar vara den modell som fungerat bäst på Öland och Gotland. Om den lokala gruppen kan göra troligt att större andelen av hushållen i området är intresserade av anslutning - och att man har det nätverk av kontakter som behövs för att underlätta att få till stånd markavtal - så är mycket vunnet.

Vid förläggningen av fiber är det massor av regler som ska följas, se Robust Fiber. Det behövs detaljerade avtal mellan entreprenör och IP Only. IP Only har en tunn organisation ute i landet och har förlitat sig till avtalsstyrning med sporadisk översyn av arbetena.

Det finns nät byggda av fiberföreningar som överlåtits till Skanova för drift. Då har utförandet skett efter riktlinjer uppsatta av Skanova. Ovisst om detta förekommit med IP Only.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Nu vet vi inget om dina förutsättningar, men t.ex. utfärdare av gräv/schakttillstånd kan kräva att entreprenör som utför har fullmakt från fiberoperatör att göra ansökan om inte fiberoperatören gör det själv (kan även ha den tjänsten upphandlad).
Det var just det här området IP Only nästan helt hade missat i komplexitet när de drog igång sin landsbygdssatsning, inkluderat mängden markavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.