Jag vet att det är en del fixande innan, oavsett antal lampor som lyser.
Det var därför jag ville vara ute i god tid. Om jag beställt samma dag som IP Only klarrapporterat hade jag haft bredband inom några timmar, även om jag valt Telia. Nu tar det minst 3 veckor...
Det är detta som är så surt, att jag nu straffas för att jag haft god framförhållning och även kontrollerat innan att allt är OK.

Obs att jag får kontakt med IP-Onlys beställningssida. Alltså inget fel hos IP-Only. Det är Telia som inte öppnat abonnemanget åt mig!!!
 
Det du beskriver låter ytterst märkligt, men vågar inte ens gissa på orsaken.
Fundering, hur vet du att det fungerat om du beställt direkt efter klarrapportering?
 
A AndersS skrev:
Det du beskriver låter ytterst märkligt, men vågar inte ens gissa på orsaken.
Fundering, hur vet du att det fungerat om du beställt direkt efter klarrapportering?
Eftersom att grannarna beställde tjänsteleverantörer via IP-Onlys beställningssida först när de klarrapporterat till oss. Jag vågar inte lägga en ny beställning där eftersom jag ju redan har en beställning.
 
L lindquist_o skrev:
Eftersom att grannarna beställde tjänsteleverantörer via IP-Onlys beställningssida först när de klarrapporterat till oss. Jag vågar inte lägga en ny beställning där eftersom jag ju redan har en beställning.
Låter fortfarande konstigt och märkligt. Finns ingen anledning för någon tjänsteoperatör att avvakta såvida det inte finns något som begränsar/förhindrar. Har aldrig träffat på det trots tusentals fiberleveranser.
Sedan har det inträffat att fiberportar varit trasiga eller annat strul som gjort att det inte kan anslutas, men i ditt fall har du ju fått grönt på WAN-dioden så den har en port i fiberswitchen på "station" ansluten.
 
L lindquist_o skrev:
Eftersom att grannarna beställde tjänsteleverantörer via IP-Onlys beställningssida först när de klarrapporterat till oss. Jag vågar inte lägga en ny beställning där eftersom jag ju redan har en beställning.
Vad skulle skynda på det hela med en ny beställning om det redan finns en?
 
Man bör tänka sig för innan man skriver under avtal om tjänsteleverans på de marknadsföringsmöten med operatörer som bl a IP Only ordnar. Mycket löften. Bättre vänta tills WAN lyser och se när beställningssidan kommer upp. Men många kunder tycker det är tryggt att beställa på mötena och få kaffe och bulle därtill.

Säg att tjänsteleverans utlovas till 1/5 men nätet kom igång redan 1/4. Det verkar som om Telia är obenägna att rucka på datum för det är redan inlagt i rutiner som ingen utomstående har någon inblick i.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hsd
Jag var på ett tidigt mlte med Telia/öppen fiber och där sades uttryckligen till om att vänta tills fibern är fullt inkopplad och då göra val/beställning på öppenfibers webplats
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Det kan skilja beroende när fiberinstallationen gjordes då det förändrats över tid med en och samma fiberoperatör, men också beroende av tjänsteleverantör om man t.ex. hade xDSL vid installation av fiber. Stödsystem förändras och utvecklingen är att automatisera det mesta. Så har man ett automatiserat system ska inget förändras förrän installationen fått status driftsatt i systemet, vilket i sin tur också leder till att beställningen av tjänster fungerar med automatik.

Tar vi vår egen fiber, Telia Öppen fiber, som installerades för fem år sedan där vi hade xDSL via Telia och även Telia som leverantör av bredband/TV. Då blev vi kontaktade ungefär 2 veckor före bokad installation och man gjorde förberedelse så att allt kom igång samma dag när fibern var installerad, speciellt var det IPTV. Det var ju ett sätt att få behålla oss som kund och inte välja annan tjänsteleverantör, dvs du behöver inte göra något utan allt är klart installationsdagen.
Idag vill man kanske inte eller kan inte hantera det så manuellt utan allt ska gå via beställningsportal, gissar nu.
Låter ju som IP Only har liknande rutiner med att det ska gå via en portal.
 
Stickan56
G gråsten skrev:
Man bör tänka sig för innan man skriver under avtal om tjänsteleverans på de marknadsföringsmöten med operatörer som bl a IP Only ordnar. Mycket löften. Bättre vänta tills WAN lyser och se när beställningssidan kommer upp. Men många kunder tycker det är tryggt att beställa på mötena och få kaffe och bulle därtill.

Säg att tjänsteleverans utlovas till 1/5 men nätet kom igång redan 1/4. Det verkar som om Telia är obenägna att rucka på datum för det är redan inlagt i rutiner som ingen utomstående har någon inblick i.
Vad får du allt ifrån?
Man gör ingen beställning av tjänsteleverantör vid något infomöte med IP-only.

Stickan
 
Krilleman
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vad får du allt ifrån?
Man gör ingen beställning av tjänsteleverantör vid något infomöte med IP-only.

Stickan
Nu har jag inte varit på Info från IP-olny, men senast jag gick på "fibermöte" var med Svensk Infrastruktur. Där la säljaren "förmånligt" fram avtal men installation och tecknande av Viasat i 24 månader. Bara att skriva på direkt, för det fanns ju inget bättre.

Vilket stolpskott, sen så slutade det med att dom inte anslöt alla...

Men det kanske ligger i branschen, är det krångligt och lite invecklat ansluts endast dom som bor nära (enkeklt att gräva med andra ord) och dom som ligger utanför alla andra blir utan... :thinking:
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vad får du allt ifrån?
Man gör ingen beställning av tjänsteleverantör vid något infomöte med IP-only.

Stickan
Jag får det ifrån att jag deltagit i två sådana möten på Öland där jag också varit byombud för markupplåtelseavtal och i övrigt följt processen med utbyggnaden av IP Onlys fibernät mycket nära. Det var IP Only som kallade kunderna till mötena och ett stort antal tjänsteleverantörer ställde upp i ortens föreningshus. Flera av min grannar tecknade tjänsteavtal. 'Även med Telia som också var företrädda.

Ett av mötena var sommaren 2018 då fibernätet började kopplas in. Det andra var i somras för att mobilisera de rätt många kunder som beställt fiberanslutning men sedan inte följt upp med att köpa tjänster.

Jag förmodar att likande möten hålits i andra socknar - kan ha fel men det framgick inte alls att den här marknadsföringen skulle vari extraordinär. Den är tvärtom högst naturlig. Vid båda tillfällena har jag talat med flera av de närvarande företagens representanter.

IP Only har allt intresse av att avtal om tjänsteleverans träffas. Anslutningsavgiften för fiber, 19900 kr hos oss, sägs vara kraftigt subventionerad. IP Only kan inte ta ut mer pengar direkt från kunderna. Däremot tar de nätavgifter från leverantörerna. Det är en enorm kapitalkostnad att ha nät med många icke inkomstbringande anslutningar. Bahnhof höjde för övrigt abonnemangsavgiften med hänvisning till ökade nätavgifter.
 
Redigerat:
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Så här gick det till på Öland:Telia kom tidigt och lovade utbyggnad av fiber i tätort, men bara där. Några orter byggdes ut. Tätort visade sig vara snävt definierat, tji om man bodde utanför deras begränsningslinje på karta.

Två år senare dök Telia upp igen, nu i skepnad av Zitius som skulle ha hand om landsbygd. Vi var ett antal tidiga som tecknade avtal om installation. Betalning skulle ske först när installationen var gjord.

Zitius marknadsföring var påtagligt lam och det stod snart klart att det skulle vara svårt att nå upp till den höga anslutningsgrad som de angett som nödvändig. Samtidigt blev det klart att Zitius, liksom moderbolaget, bara var intresserade av bebyggelsekluster och inte enstaka fastigheter som lågvavskilt långt bort från telestation - framtida nod.

Vi som drev frågan om om fiber lokalt i två socknar såg fiber som viktigt socialt och för utbildning oavsett avstånd till telestation. När så vi fick signaler från södra och norra Öland om att IP Only dragit igång kampanjer med stöd av lokala föreningar och entusiaster och att IP Only inte skulle utesluta några avlägsna fastigheter så avgjorde det frågan. Jag drev en facebookgrupp för att förmå folk att ta tillbaka anmälan till Zitius, bl a med stöd av uppgifter om låg anslutningsgrad som då var tillgängliga. Ett stort antal beställningar sades upp och så småningom sänkte IP Only tröskeln för tillräcklig anslutning kraftigt så att det kom besked att utbyggnad skulle bli av. Då kom det in ännu fler beställningar. Ca 200 låg kvar med beställningar hos Zitius, dvs en fjärdedel av vad som krävdes. Zitius har aldrig kommit med något besked att man lagt ned projektet.

Vi som drivit kampanjen för värva kunder och att få kunder att gå över från Zitius till IP Only blev nu byombud för markavtal samtidigt som vi med vår lokalkännedom kunde bättra på olämpliga förslag till förläggning. IP Onlys obefintliga stöd i lantmäterifrågor och juridik uppvägdes av våra egna kunskaper och utredningar.

Utbyggnaden skedde rimligt fort. Att IP Only var urdåliga på projektledning är allmänt känt men nätet blev till slut bra och de avlägsnaste boställen anslutna. Mission completed att förmedla fiber till en befolkning som behöver bra internet för utbildning och företagsverksamhet i en landsbygd där det traditionella bondelivet blir svårare och svårare att upprätthålla.

Först vägrade Telia att förmedla tjänster i IP Onlys nät men sedan svängde de om så nu kan man även beställa från dem i tjänsteportalen - eller på kundvärvningsmöten.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Så här gick det till på Öland:Telia kom tidigt och lovade utbyggnad av fiber i tätort, men bara där. Några orter byggdes ut. Tätort visade sig vara snävt definierat, tji om man bodde utanför deras begränsningslinje på karta.

Två år senare dök Telia upp igen, nu i skepnad av Zitius som skulle ha hand om landsbygd. Vi var ett antal tidiga som tecknade avtal om installation. Betalning skulle ske först när installationen var gjord.

Zitius marknadsföring var påtagligt lam och det stod snart klart att det skulle vara svårt att nå upp till den höga anslutningsgrad som de angett som nödvändig. Samtidigt blev det klart att Zitius, liksom moderbolaget, bara var intresserade av bebyggelsekluster och inte enstaka fastigheter som lågvavskilt långt bort från telestation - framtida nod.

Vi som drev frågan om om fiber lokalt i två socknar såg fiber som viktigt socialt och för utbildning oavsett avstånd till telestation. När så vi fick signaler från södra och norra Öland om att IP Only dragit igång kampanjer med stöd av lokala föreningar och entusiaster och att IP Only inte skulle utesluta några avlägsna fastigheter så avgjorde det frågan. Jag drev en facebookgrupp för att förmå folk att ta tillbaka anmälan till Zitius, bl a med stöd av uppgifter om låg anslutningsgrad som då var tillgängliga. Ett stort antal beställningar sades upp och så småningom sänkte IP Only tröskeln för tillräcklig anslutning kraftigt så att det kom besked att utbyggnad skulle bli av. Då kom det in ännu fler beställningar. Ca 200 låg kvar med beställningar hos Zitius, dvs en fjärdedel av vad som krävdes. Zitius har aldrig kommit med något besked att man lagt ned projektet.

Vi som drivit kampanjen för värva kunder och att få kunder att gå över från Zitius till IP Only blev nu byombud för markavtal samtidigt som vi med vår lokalkännedom kunde bättra på olämpliga förslag till förläggning. IP Onlys obefintliga stöd i lantmäterifrågor och juridik uppvägdes av våra egna kunskaper och utredningar.

Utbyggnaden skedde rimligt fort. Att IP Only var urdåliga på projektledning är allmänt känt men nätet blev till slut bra och de avlägsnaste boställen anslutna. Mission completed att förmedla fiber till en befolkning som behöver bra internet för utbildning och företagsverksamhet i en landsbygd där det traditionella bondelivet blir svårare och svårare att upprätthålla.

Först vägrade Telia att förmedla tjänster i IP Onlys nät men sedan svängde de om så nu kan man även beställa från dem i tjänsteportalen - eller på kundvärvningsmöten.
Bra jobbat och en stor eloge till att ni så envist dragit projektet hela vägen i hamn!

Känner igen problematiken med Telia/Zitius/Skanova från några aktuella projekt som tyvärr haltar f.n. Upplever att det blivit något smidigare efter man konsoliderat alla verksamheter till Telia Infrastruktur i.a.f efter den senaste omorganisationen.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Efter två år och påstötningar fick vi till och med utlovad ersättning för etablerade markavtal.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Efter två år och påstötningar fick vi till och med utlovad ersättning för etablerade markavtal.
Apropå markavtal kan man i efterhand konstatera att många kommuner oklokt släppt till markavtal utan vidare krav vilket inneburit att man kunnat plocka russinen ur kakan med tätortsprojekten och skippat olönsam glesbyggd.
 
Redigerat:
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.