M MrTenere skrev:
Hej, köpte mitt hus 2019 och redan första sommaren såg jag när grannen gick och krattade grusvägen in till tomten från stora vägen, han krattade ihop en hög och kastade sen in den på min tomt, jag konfronterade han dagen efter när han hämtade tidningen.
Någon vinter efter som kom gick han med snöslungan och sköt in snön på min tomt, jag gick ut och pratade med han att han kan inte göra så för det följer med grus och annan skit in på gräsmattan, vid det senaste snöfallet gick jag ut och tittade och vid ett ställe ser jag inte grusvägen för det är träd och buskar och där låg all snö från grusvägen på mina buskar och gräsmatta.
Skräp som bilister kastar ut och hamnar på "hans" grusväg kastar han in på min tomt.
Grenen från björken hängde ut över diket mellan min tomt och grusvägen, den är sönderbruten.

Hur skall jag gå vidare, ska jag göra en polisanmälan om skadegörelse eller ta kontakt med en jurist?
Bjud in grannen på gofika, försök få till grannsämja och samverkan istället för fortsatt/ upptrappad konflikt, ni kommer ju fortsätta bo bredvid varandra.
 
B byggare bebb skrev:
Bjud in grannen på gofika, försök få till grannsämja och samverkan istället för fortsatt/ upptrappad konflikt, ni kommer ju fortsätta bo bredvid varandra.
Om TS skriver om hjälp här han nog de flesta normala åtgärder misslyckats.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M MrTenere skrev:
mitt håll är inte det idealiska hållet, det finns en åker/gräsyta på andra sidan grusvägen, på bilden med trädet ser du den snöbelagda hörnet på åker/gräsytan som kanske är 100+100 meter som passar bättre för att skjuta snön på.
Han har ju en lövkompost upp mot skogen som han använder annars
 
En av många trådar utifrån relation med granne där kemin är botten eller på väg dit. "Råd" från att ta till govt våld till "gofika" för att bli bästisar...

Det sägs att Gud skapade humlan o biet och djävulen svarade med att ge oss getingen.Om Gud gav oss samhällets gemenskap var väl den andres bidrag att skapa grannen??
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
M MrTenere skrev:
Hej, köpte mitt hus 2019 och redan första sommaren såg jag när grannen gick och krattade grusvägen in till tomten från stora vägen, han krattade ihop en hög och kastade sen in den på min tomt, jag konfronterade han dagen efter när han hämtade tidningen.
Någon vinter efter som kom gick han med snöslungan och sköt in snön på min tomt, jag gick ut och pratade med han att han kan inte göra så för det följer med grus och annan skit in på gräsmattan, vid det senaste snöfallet gick jag ut och tittade och vid ett ställe ser jag inte grusvägen för det är träd och buskar och där låg all snö från grusvägen på mina buskar och gräsmatta.
Skräp som bilister kastar ut och hamnar på "hans" grusväg kastar han in på min tomt.
Grenen från björken hängde ut över diket mellan min tomt och grusvägen, den är sönderbruten.

Hur skall jag gå vidare, ska jag göra en polisanmälan om skadegörelse eller ta kontakt med en jurist?
Vart har TS tagit vägen?
 
Ah, tråden har i vanlig ordning urartat till ännu en "Folk som gillar träd och inte sågar ner dom ögonblickligen på grannarnas begäran är djävulens avkomma och brode skjutas i huvudet" tråd..
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Heij83
GlennB GlennB skrev:
Ah, tråden har i vanlig ordning urartat till ännu en "Folk som gillar träd och inte sågar ner dom ögonblickligen på grannarnas begäran är djävulens avkomma och brode skjutas i huvudet" tråd..
Kan bara svara för min egen del och älskar träd.
Men skräpar jag ned hos grannen med dessa så kan jag absolut hjälpa grannen att ta hand om löven.
Svårare än så behöver det inte vara.

Lika lite som jag låter hunden skita på grannens gräsmatta. Skulle det mot förmodan hända så plockar jag upp skiten.
 
Nu var det ju inte på grannens tomt. Utan på vägen, varför man nu krattar den.....
Sen tar man bort grenar som inkräktar på en väg. Annars kommer inte sop och slambilen in t.ex.

Och det i mitt tycke lite skillnad på landet (dit TS verkar flyttat? kanske från en lägenhet?), och en villamatta med 600m2 tomter och kommunalt skötta vägar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MrTenere skrev:
Hej, köpte mitt hus 2019 och redan första sommaren såg jag när grannen gick och krattade grusvägen in till tomten från stora vägen, han krattade ihop en hög och kastade sen in den på min tomt, jag konfronterade han dagen efter när han hämtade tidningen.
Någon vinter efter som kom gick han med snöslungan och sköt in snön på min tomt, jag gick ut och pratade med han att han kan inte göra så för det följer med grus och annan skit in på gräsmattan, vid det senaste snöfallet gick jag ut och tittade och vid ett ställe ser jag inte grusvägen för det är träd och buskar och där låg all snö från grusvägen på mina buskar och gräsmatta.
Skräp som bilister kastar ut och hamnar på "hans" grusväg kastar han in på min tomt.
Grenen från björken hängde ut över diket mellan min tomt och grusvägen, den är sönderbruten.

Hur skall jag gå vidare, ska jag göra en polisanmälan om skadegörelse eller ta kontakt med en jurist?
Du bör i detalj skriva vad han säger när du konfronterat honom flera ggr.
 
Y YuGi skrev:
Den sista delen med den avbrutna grenen förstår jag inte riktigt?

Angående löv- och snöhögar, vad svarade grannen när du konfronterade honom/henne?

Jag hoppas att du inte belastar polisen, som betalas av mina, dina och andras skattepengar med detta, och för din egen skull att du inte lägger pengar på jurister för det. Det måste finnas 100-tals andra lösningar på detta, varav en är att du får acceptera att grannen är en jävla idiot.
Man skall självsagt inte acceptera sådan skit från någon granne. Stå på dig - polisen är till för att ta sånt om inte grannen plötsligt kommer till förnuft. Ge dig inte på detta, då belöner du bara grannen för att fortsatt vara en skitstövel.
 
Gör som jag flytta.Så slipper man grannen från helvetet. Bästa jag har
gjort.Polisen la ner anmälan. Hade två
alltertiv ta lagen i egna händer.Eller flytta.
Har bra grannar nu.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Kan bara svara för min egen del och älskar träd.
Men skräpar jag ned hos grannen med dessa så kan jag absolut hjälpa grannen att ta hand om löven.
Svårare än så behöver det inte vara.
Absolut, att ha en bra kontakt med sina grannar är ju A och O, jag och mina grannar hjälps ofta åt med saker och är goda vänner, då gör man ju som det passar bäst för båda.

Problemet kommer när du och din granne inte är överens, då är det vad lagen säger som gäller.

Heij83 Heij83 skrev:
Lika lite som jag låter hunden skita på grannens gräsmatta. Skulle det mot förmodan hända så plockar jag upp skiten.
Det är dock en stor skillnad, Jag är övertygad om att det inte är tillåtet att låta hunden skita på grannens gräsmatta[1], däremot är det inte trädägaren som är skyldig att ta hand om löven från trädet utan den vars tomt löven landar på. (eller ja, ingen är väl egentligen SKYLDIG att ta hand om dom om man ska vara petig, det är upp till var och en om man vill ha löv på tomten.)

[1] Men jag har aldrig kollat upp det då jag varken haft hund eller problem med skitande hundar på min mark..
 
Upplagt för en grannfejd bra ge han en knogmacka😆
 
Fairlane
B Beemaster skrev:
Vart har TS tagit vägen?
Bra fråga. TS skrev sista inlägget i torsdags och har varit inne efter det. Mycket är oklart, kanske medvetet. Kanske lockade det inte att svara på frågorna som ställdes utan man eftersökta bara medhåll?!
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Känns väldigt oklart. TS och grannen har inte tomter som anslutet mot varandra, men grannen kör snöslunga så att snön hamnar på TS tomt??

Vad är det för snöslunga grannen har egentligen? Skickar den snön 50 m?
Läs gärna tråden från början. Då hade du vetat svaret själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.