kisumisu kisumisu skrev:
Märker att du inte bott med en granne som vill skymma hela sin gård med träd.

Nu vet jag inte hur det är med TS.

Men visst vi väljer ju alla hur vi vill bo som i mitt fall så borde jag haft kompass och tråd med mig på husvisningen och allra helst köpt huset på sommaren. Nåja för mig har det ju löst sig med nya trevliga likasinnade grannar 👌

Personligen kan jag dock tycka att vill man bo i skogen varför inte flytta dit?

Ps. Missförstå inte mig, jag tycker om natur, djur och träd. Men det finns finare träd än att ha stora björkar och granar precis vid husknuten som man bara låtit växa hejvilt.

T ex Äppelträd, Plommonträd, hallonbuskar, röda vinbär, svarta vinbär etc etc som måhända skräpar också, men gör lite mer nytta också till husägaren och kanske även grannen glad om man kan dela. Även dessa borde inte planteras precis vid en tomtgräns.

Sen stör folk sig på olika saker. Blir själv ibland galen på min svärmor som ska jämt gnälla hur man parkerar bilen när man besöker dem. Den måste tydligen vara precis vid tomtgräns inte för nära huset och får inte synas från fönstret, sedan skall den ändå köras nära huset när man lastar i och ur saker 😅 nu har vi dock gjort en kompromiss om ett ställe nära huset där den är lagom nära att bära in saker utan att man behöver köra fram och tillbaka....förut har det varit vevande fram och tillbaka. Jag är ju sån person som vill parkera min bil någorlunda nära huset och låta den vara där, än att starta o stänga bilen helt i onödan.

Den här kompromissen kom hör och häpna tackvare att jag har elbil som jag laddar. Då måste ju bilen vara nära husets elkontakt 😉 så ja min svärmor låter mig ladda! Finns ju även en sådan tråd här på byggahus där svärmor (eller var det svärfar) låter inte ladda...
Ett träd växer inte från 1m till 15m på nåt år
Sannolikt fanns trädet där när fastigheten köptes.

Har man bott i sitt eget hus så länge så man sett trädet växa från noll och uppåt så har man OCKSÅ haft måååånga år å cleara ev problem med grannen men det verkar mindre sannolik i detta caset.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
P
svårt att komma åt sånt här tjafs som snö som sprutas åt fel håll och löv som blåses eller skickas över till grannen. men en polisanmälan lär knappast göra nån som helst nytta om sånt då det knappt är straffbart. ja det är fel men inte så att polisen kommer komma och kolla och dela ut några böter utan dom lägger ner fallet även om du så har videobevis på det..

videoövervakning på ens tomt är ju lovligt och ser man till att bara filma sin tomt altså det får inte synas nånting utanför tomten i bild så är det ju lovligt. på vissa knäppisar så hjälper det att allt blir på film och det är inte lika roligt längre. andra inser att det egentligen kvittar om det finns på film eller inte..

Annars är det ju att prova och gå över för att prata seriöst och inte för att anlaga och försöka få reda på vad som det hela egenligen handlar om.. gissingsvis kanske nå åsikter om missplacerade träd som lövar ner hela grannskapet men den som äger inte tar reda på löven utan dom hamnar hos alla andra. som till sist tröttnar och då slungar tillbaka löven då den som äger trädet ändå inte verkar bry sig om löv..förstår frustrationen om just stora lövträd där träden egnetligen mest är ett problem för alla som bor runt det..och snön är nåt ytterligare hämd för löven eller nåt. inte vet ja , men det brukar ju finnas nån grundorsak till att det blir konflikter och ofta är det ju problemet att alla vrångtolkar till sin egen fördel och det är alltid den andra som är "idioten" oavsett vem man pratar med..😀

kan man itne själv hålla sig lugn bör man nog inte gå över utan försöka om man har lugn sambo eller nåt som kan gå över och prata med den andres sambo och plötsligt kan fruarna i husen få båda att hålla sig på mattan.. 😀 effektivare än många vill erkänna
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Känns väldigt oklart. TS och grannen har inte tomter som anslutet mot varandra, men grannen kör snöslunga så att snön hamnar på TS tomt??

Vad är det för snöslunga grannen har egentligen? Skickar den snön 50 m?
Om jag fattar TS inlägg rätt så äger TS marken under vägen, alltså att grannen har servitut eller liknande för vägen.

Edit: rättstavning
 
Redigerat:
  • Gilla
Legere och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
Z Zodde skrev:
Ett träd växer inte från 1m till 15m på nåt år
Sannolikt fanns trädet där när fastigheten köptes.

Har man bott i sitt eget hus så länge så man sett trädet växa från noll och uppåt så har man OCKSÅ haft måååånga år å cleara ev problem med grannen men det verkar mindre sannolik i detta caset.
Det var ju det jag sade när jag berättade min egen case med att förutom undersökningsplikt på själva huset, verktyg på husvisning kompass och tråd. Dessutom tänkte jag aldrig vilken mängd löv det blir i verkligheten. Årstid när man går på husvisning.

Sedan kan vi ju leka att det är nybygge, nån gång växer det lilla trädet stort. Gör inte grannen, kommunen eller vem det nu är som äger marken något åt det lilla trädet blir det så småningom stort.
Men man ska kanske vara lite småbov och "råka" klippa in lite till grannen med gräsklippare

Sedan är vi ju alla olika vissa soldyrkare och andra vill sitta i skugga och mörker. Finns helt hundra även de som gillar kratta löv.
 
Redigerat:
Heij83
Heij83 Heij83 skrev:
Om du har ett träd på din tomt som fäller löv på grannens väg….
Antingen får du ta ner dit träd eller leva med att löven kommer tillbaka
Heij83 Heij83 skrev:
Om du har ett träd på din tomt som fäller löv på grannens väg….
Antingen får du ta ner dit träd eller leva med att löven kommer tillbaka
Z Zodde skrev:
A) Löv från träd som står på TS tomt är INTE TS skit lr skyldighet att städa upp
B) Hur kan grannen veta exakt vilka löv som kommer från just TS träd och inte blåst dit från andra träd…?
Hör du inte själv hur fel det blir…?

Grannens son än allergisk mot bistick, bonden 150m härifrån har 20 bikupor. Sonen blev stucken och fick en allergisk reaktion. Funkar det å kräva bonden på kostnaderna för sjukhusvård i linje med hur du resonerar , tror du…???
Man kan visa hänsyn.
Om grannen som är dödligt allergisk mot bin så kanske man kan be honom ställa dem på ett annat ställe. Det hade ialla fall jag gjort om jag hade haft bin och en så allergisk granne. Sen är 150m ganska mycket.
Respekt kallas det.
 
  • Arg
roslov och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Om jag fattar TS inlägg rätt så äger TS marken under vägen, alltså att grannen har servitut eller liknande för vägen.

Edit: rättstavning
Så kanske det är.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Man kan visa hänsyn.
Om grannen som är dödligt allergisk mot bin så kanske man kan be honom ställa dem på ett annat ställe. Det hade ialla fall jag gjort om jag hade haft bin och en så allergisk granne. Sen är 150m ganska mycket.
Respekt kallas det.
150 m är inte mycket för bin, de flyger betydligt längre än så för sitt godis.
Har man en allergi för bin ska man inte flytta nära en biodlare, och flyttar det in en biodlare 150 meter från där du bor är det nog bara att gilla läget.
Och innan någon går bananas över det här inlägget, jag har varit biodlare tillsammans med dåvarande hustru som var allergisk mot bistick, ingen bra kombo...
 
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Det är jag, det kan ju vara så att grannen stört sig länge på trädet.
Varför är det ok att TS löv hamnar på vägen men inte är ok att få tillbaka.

Varför ska grannen behöva köra bort TS skit.

Tycker nog att i det fallet får man nog rannsaka sig själv om så är fallet.
Löv faller där de faller, de tillhör den tomt de faller på, inte det träd de fallit från. Det är alltså olagligt för grannen att slänga in löv som faller på hens tomt från mina träd.
 
  • Gilla
KateVN och 19 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
150 m är inte mycket för bin, de flyger betydligt längre än så för sitt godis.
Har man en allergi för bin ska man inte flytta nära en biodlare, och flyttar det in en biodlare 150 meter från där du bor är det nog bara att gilla läget.
Och innan någon går bananas över det här inlägget, jag har varit biodlare tillsammans med dåvarande hustru som var allergisk mot bistick, ingen bra kombo...
Dåvarande hustru? Änkeman pga allergisk reaktion? 😂 Nädå
 
  • Haha
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Den sista delen med den avbrutna grenen förstår jag inte riktigt?

Angående löv- och snöhögar, vad svarade grannen när du konfronterade honom/henne?

Jag hoppas att du inte belastar polisen, som betalas av mina, dina och andras skattepengar med detta, och för din egen skull att du inte lägger pengar på jurister för det. Det måste finnas 100-tals andra lösningar på detta, varav en är att du får acceptera att grannen är en jävla idiot.
Han ska inte behöva bara acceptera att grannen är en idiot. Om polisen behövs kopplas in för att lösa problemet så ska det bli så. TS har samma rättigheter att kalla på polisen om han så behöver och du ska inte ens han en åsikt om detta. Spån.
 
  • Gilla
KateVN och 9 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Om du har ett träd på din tomt som fäller löv på grannens väg….
Antingen får du ta ner dit träd eller leva med att löven kommer tillbaka
Tur att DU inte är min granne...🏭
 
  • Gilla
KateVN och 7 till
  • Laddar…
SonjaSt
Y YuGi skrev:
Den sista delen med den avbrutna grenen förstår jag inte riktigt?

Angående löv- och snöhögar, vad svarade grannen när du konfronterade honom/henne?

Jag hoppas att du inte belastar polisen, som betalas av mina, dina och andras skattepengar med detta, och för din egen skull att du inte lägger pengar på jurister för det. Det måste finnas 100-tals andra lösningar på detta, varav en är att du får acceptera att grannen är en jävla idiot.
vilka lösningar föreslår du?
å
 
M MrTenere skrev:
Hej, köpte mitt hus 2019 och redan första sommaren såg jag när grannen gick och krattade grusvägen in till tomten från stora vägen, han krattade ihop en hög och kastade sen in den på min tomt, jag konfronterade han dagen efter när han hämtade tidningen.
Någon vinter efter som kom gick han med snöslungan och sköt in snön på min tomt, jag gick ut och pratade med han att han kan inte göra så för det följer med grus och annan skit in på gräsmattan, vid det senaste snöfallet gick jag ut och tittade och vid ett ställe ser jag inte grusvägen för det är träd och buskar och där låg all snö från grusvägen på mina buskar och gräsmatta.
Skräp som bilister kastar ut och hamnar på "hans" grusväg kastar han in på min tomt.
Grenen från björken hängde ut över diket mellan min tomt och grusvägen, den är sönderbruten.

Hur skall jag gå vidare, ska jag göra en polisanmälan om skadegörelse eller ta kontakt med en jurist?
Din granne mår inte bra och har grova problem med hur man förhåller sig till annans egendom. Ondska ska aldrig underskattas men svårt att åtgärda, om han nu inte får för sig att såga ner din björk eller på annat sätt skada björken så den dör. Ett träd kan vara värt en hel del om man kan omsätta det i virke. Förr eller senare så kör du nog sönder en gräsklippare eller att klipparen skjuter iväg sten från gräsmattan takt in i något glasat parti. Då blir det ett försäkringsärende, och i efterhand kan ditt försäkringsbolag rikta ersättningsskyldighet mot grannen. Det börjar bli vanligt med sådana ageranden från försäkringsbolag. Antingen böjer sig grannen eller ökar i sitt beteende helt utan självbevarelsedrift.
 
  • Gilla
KateVN och 1 till
  • Laddar…
R
Demmpa Demmpa skrev:
Grannen har alltså servitut på grusvägen?

Vad står det i servitutet?
Vem anlade grusvägen?
Vem ska enligt papper/förrättning/etc sköta grusvägen?
Kan det vara Ts som skall sköta vägen men inte gör det....?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
R
Det låter som att grannarna/grannen behöver bjudas på grillkväll eller gott fika.
Bli vänner med grannens familj eller i vart fall med grannens mage, så kommer framtida samtal bli mycket bättre.
Ge grannen/grannarna en anledning att tänka på ditt/ert perspektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.