Hej, köpte mitt hus 2019 och redan första sommaren såg jag när grannen gick och krattade grusvägen in till tomten från stora vägen, han krattade ihop en hög och kastade sen in den på min tomt, jag konfronterade han dagen efter när han hämtade tidningen.
Någon vinter efter som kom gick han med snöslungan och sköt in snön på min tomt, jag gick ut och pratade med han att han kan inte göra så för det följer med grus och annan skit in på gräsmattan, vid det senaste snöfallet gick jag ut och tittade och vid ett ställe ser jag inte grusvägen för det är träd och buskar och där låg all snö från grusvägen på mina buskar och gräsmatta.
Skräp som bilister kastar ut och hamnar på "hans" grusväg kastar han in på min tomt.
Grenen från björken hängde ut över diket mellan min tomt och grusvägen, den är sönderbruten.

Hur skall jag gå vidare, ska jag göra en polisanmälan om skadegörelse eller ta kontakt med en jurist?
 
  • Vinterlandskap, nakna träd, björk i förgrunden, grå himmel, lite snö, bilväg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var ligger ditt hus i förhållande till detta?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Den sista delen med den avbrutna grenen förstår jag inte riktigt?

Angående löv- och snöhögar, vad svarade grannen när du konfronterade honom/henne?

Jag hoppas att du inte belastar polisen, som betalas av mina, dina och andras skattepengar med detta, och för din egen skull att du inte lägger pengar på jurister för det. Det måste finnas 100-tals andra lösningar på detta, varav en är att du får acceptera att grannen är en jävla idiot.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Älska
Finnpucko och 28 till
  • Laddar…
en undran.. kan det vara så att grannen är trött på att du inte sköter din "del"
 
  • Gilla
mersault och 13 till
  • Laddar…
S
Hur stora är era tomter? Är ditt håll det enda naturliga hållet att slunga åt? Kanske kan du be snällt att han försöker slunga lite snett framåt istället för rakt åt sidan så hamnar inte lika mycket på din sida.

Ett förslag på lösning för lövkastandet kan vara att komma överens om en plats mellan era tomter som båda ni kan använda för att kasta trädgårdsavfall. Starta inget bråk, då blir det bara värre för er båda.

"Idiotiska" grannar kommer alltid finnas, och är en del av livet. Men kom också ihåg att grannen säkert tycker du är lika jobbig, hur rätt du än tycker att du har. Han kanske inte ser problemet med det på samma sätt som du gör, och det får man acceptera och jobba utifrån. Kompromissa och hitta en lösning som funkar för båda. Sen går du vidare i livet och tänker att det kunde varit värre.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Var ligger ditt hus i förhållande till detta?
Y YuGi skrev:
Den sista delen med den avbrutna grenen förstår jag inte riktigt?

Angående löv- och snöhögar, vad svarade grannen när du konfronterade honom/henne?

Jag hoppas att du inte belastar polisen, som betalas av mina, dina och andras skattepengar med detta, och för din egen skull att du inte lägger pengar på jurister för det. Det måste finnas 100-tals andra lösningar på detta, varav en är att du får acceptera att grannen är en jävla idiot.
Det verkar vara diket som är den stora boven här, han svarade mig att förra ägaren inte skötte diket, min gräsmatta som vetter mot grusvägen kan man säga är baksidan på tomten, han äger inte marken där grusvägen går utan det är jag
 
  • Gilla
Yonas101
  • Laddar…
M MrTenere skrev:
Det verkar vara diket som är den stora boven här, han svarade mig att förra ägaren inte skötte diket, min gräsmatta som vetter mot grusvägen kan man säga är baksidan på tomten, han äger inte marken där grusvägen går utan det är jag
Okej… jag fattar tyvärr fortfarande inte. Du behöver nog lägga ut texten lite och/eller lägga upp några fler bilder
 
  • Gilla
TCG och 11 till
  • Laddar…
S Simno skrev:
Hur stora är era tomter? Är ditt håll det enda naturliga hållet att slunga åt? Kanske kan du be snällt att han försöker slunga lite snett framåt istället för rakt åt sidan så hamnar inte lika mycket på din sida.

Ett förslag på lösning för lövkastandet kan vara att komma överens om en plats mellan era tomter som båda ni kan använda för att kasta trädgårdsavfall. Starta inget bråk, då blir det bara värre för er båda.

"Idiotiska" grannar kommer alltid finnas, och är en del av livet. Men kom också ihåg att grannen säkert tycker du är lika jobbig, hur rätt du än tycker att du har. Han kanske inte ser problemet med det på samma sätt som du gör, och det får man acceptera och jobba utifrån. Kompromissa och hitta en lösning som funkar för båda. Sen går du vidare i livet och tänker att det kunde varit värre.
mitt håll är inte det idealiska hållet, det finns en åker/gräsyta på andra sidan grusvägen, på bilden med trädet ser du den snöbelagda hörnet på åker/gräsytan som kanske är 100+100 meter som passar bättre för att skjuta snön på.
Han har ju en lövkompost upp mot skogen som han använder annars
 
  • Gilla
Rasmus R
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Okej… jag fattar tyvärr fortfarande inte. Du behöver nog lägga ut texten lite och/eller lägga upp några fler bilder
mannen som nyttjar grusvägen har sin tomt till vänster, våra tomtgränser har inte kontakt någonstans, min björk står till höger strax utanför bilden och jag står med ryggen mot mitt hus, bortanför gräsytan finns ett hus som används på sommaren, skulle inte det vara den idealiska riktningen för snöslungan
 
  • Vintergräsmatta med smältande snö och löv, övergång till vår, grå himmel, bostadsområde i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrTenere skrev:
mannen som nyttjar grusvägen har sin tomt till vänster, våra tomtgränser har inte kontakt någonstans, min björk står till höger strax utanför bilden och jag står med ryggen mot mitt hus, bortanför gräsytan finns ett hus som används på sommaren, skulle inte det vara den idealiska riktningen för snöslungan
Om det är så att era tomtgränser inte har kontakt, kan det vara så att grannen tror/försöker lägga snö och löv på rågången eller vad det nu kan finnas mellan era tomter? Du borde kunna lösa detta genom att prata sansat med honom/henne, t ex föreslå att skjuta snö och löv dit för att du annars får grus och annat skräp på din gräsmatta.

Vad gäller avbruten gren och dike förstår jag fortfarande inte vad som är problemet och vems det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S
M MrTenere skrev:
mannen som nyttjar grusvägen har sin tomt till vänster, våra tomtgränser har inte kontakt någonstans, min björk står till höger strax utanför bilden och jag står med ryggen mot mitt hus, bortanför gräsytan finns ett hus som används på sommaren, skulle inte det vara den idealiska riktningen för snöslungan
Ser ut att vara bästa riktningen. Men man får också tänka på att tex vinden och styrkan på snöslungan kan påverka huruvida det är möjligt att slunga åt "rätt" håll. Tolkar det som han går med en liten handhållen slunga. Optimalt för snöröjningen borde vara traktor med plog eller slunga. Kanske dock funkar att börja slunga på sidan av vägen mot dig och skjuta allt mot ängen, sen fortsätta nedåt. Förutsatt att inte det är kraftig vind från andra hållet.

Angående löven är det ju spontant rimligast att lägga de på er sida av vägen eftersom man inte lär dumpa avfall på en åker/äng om det finns träd och buskar på andra sidan vägen. Men det är ju inte schysst mot dig. Tror det handlar om lathet, dvs att han inte orkar lasta löven på en skottkärra och dumpa det på rätt ställe.
 
Om du begär att han inte ska slunga snö mot din tomt måste han gå dubbelt så många vändor med snöslungan på vägen. Det låter inte jättekul för att minska ett minimalt förtret för dig.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Finnpucko och 5 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Om du begär att han inte ska slunga snö mot din tomt måste han gå dubbelt så många vändor med snöslungan på vägen. Det låter inte jättekul för att minska ett minimalt förtret för dig.
Varför då?
Riktningen på ”slungningen” går ju att styra?
 
  • Gilla
KateVN och 15 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
en undran.. kan det vara så att grannen är trött på att du inte sköter din "del"
Du menar att TS borde skotta grannens väg och kratta löven åt honom och lägga det på sin egen tomt istället för att grannen ska behöva slänga dit det?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Finnpucko och 19 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du menar att TS borde skotta grannens väg och kratta löven åt honom och lägga det på sin egen tomt istället för att grannen ska behöva slänga dit det?
Jag menar att vi har precis fått en sida av historien....
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.