C
S Sebastian Bay skrev:
Var bör man, isåfall, placera en renslucka?
En räcker nog inte tyvärr... :(
Har för mig att det skall vara en lucka efter varje böj > 45° för att det skall vara godkänt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S
Hittade svaret och insåg precis att jag skapat nya problem för mig själv...
https://imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf

"Rensluckor ska placeras:  vid dimensionsändringar  vid riktningsändringar överstigande 45°, samt  på maximalt 7,5 meters avstånd från föregående renslucka vid horisontell rak kanalsträcka."

Jag borde alltså ha iaf. två rensluckor enligt reglerna. Misstänker att det inte kommer gå så bra på OVK:en - igen. Nu kan jag bara skylla på mig själv iaf.

Tydligen behöver jag byta ut alla böjar mot 90grader med rensböj:
https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/rensboj-90-100-mm.html

Men ska maila OVK-snubben och fråga innan jag river allt.

Kul!
 
Det här med imkanaler och rensning känns ibland bra mycket mer godtyckligt än ovk någonsin gör..

Den som eventuellt kommer ha åsikter om din imkanal är ju OVK-man. OM han har åsikter kan det krävas ett intyg från en sotare som säger att det är rensbart. (Lite osäker på exakt vilka regler som gäller och vilka krav ovk-man kan ställa, men detta är som jag ser det würst-käse-scenario)

Beroende på vilken sotare man pratar med har de ibland olika åsikter om vad som krävs, men jag skulle TRO att en renslucka direkt efter dina 45° skulle räcka. Därifrån kan man komma åt botten av murstocken och från den flexibla kanalen ovanför spisfläkten kan man sedan, med viska, trycka smutsen hela vägen fram till denna renslucka.

Renslucka vid varje böj på en 125 imkanal är definitivt overkill om man har en sotare med modern utrustning. Eventuellt kan man till och med komma undan med ett "när man behöver rensa första gången så sätter vi in en renslucka"..



Obs att jag varken har ovk-behörighet eller är sotare utan bara en enkel kontorsråtta och jag har inte heller några lagtexter att hänvisa rill, så råden får inte tas för 100% sanning
 
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
Obs också att imkanal.se är en branschföreskrift, ingen lagtext. Följer man den så är man safe, men den är inte nödvändigtvis tvingande.
 
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
S
Okey! Tack för förtydligande. Jag får vänta på OVK-killen och se vad han säger. Det skulle ändå bli ombesiktning så vi får se var vi hamnar. Men jag ska försöka lyfta dina argument och se om det hjälper.

Mvh,

Sebastian
 
S
Men helt rätt att det borde vara ok att bara byta ut en 90-böj till 90-böj med renslucka. Då har man ju per definition en renslucka efter varje 90-böj. Men egentligen kanske det inte spelar så stor roll för jobbet. Man måste ändå ta ner allt och då kommer man även få måla om efteråt.

/Sebastian
 
När du ändå är igång skulle jag kolla så kanalen inte behöver avstånd/isolering till brännbart material.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S
Såg det också i standarden och blev först lite orolig men läste sedan att det är ok med vanlig ventilationsslang i köksskåpet och i övrigt borde det vara ok eftersom det är aluminiumrör mot betong eller gipsskiva. Det som oroar mig lite är genomförningen genom väggen i köket (där ligger röret mot väggen - plywood och gips)) och det täcklock i plast som finns vid själva frånluften/murstocken.

Men jag kommer be ovk-snubben att notera allt som måste ändras.

Men bra att ni alla flaggade för möjliga problem redan nu så är man iaf mentalt beredd på avslag... Annars hade jag väl rivit hela köket i frustration... :)

/Sebastian
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S
Det var iaf en jävla tur att jag inte byggde in allt i gips som jag var sjukt nära att göra...

Då hade det verkligen varit drygt att inse att man glömt rensluckor...
 
  • Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En räcker nog inte tyvärr... :(
Har för mig att det skall vara en lucka efter varje böj > 45° för att det skall vara godkänt.
Hej, nejdå. Det räcker med en renslucka precis där sticket är ut från väggen. Alltså där din påbyggnad börjar. Dagens rensviskor är långa.
 
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
S
E Energiexpert1 skrev:
Hej, nejdå. Det räcker med en renslucka precis där sticket är ut från väggen. Alltså där din påbyggnad börjar. Dagens rensviskor är långa.
Menar du precis där frånluften satt innan? Det vore ju toppen isåfall. Ska föreslå det för OVK-killen isåfall.

/Sebastian
 
S Sebastian Bay skrev:
Menar du precis där frånluften satt innan? Det vore ju toppen isåfall. Ska föreslå det för OVK-killen isåfall.

/Sebastian
Exakt, då kommer man åt "imkanalen" för inspektion och rensning. Viktigt att man kommer åt kanalen där det nya donet eller kåpan sitter idag också. Vanligtvis monterar man kåpor med slang för att enkelt kunna lossa. Är det ett don ska man kunna plocka bort det .. osv osv
 
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
C
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Har tyvärr erfarenheten att många OVK-besiktningsmän är rena paragrafryttare som föga intresserar sig för huruvida det är reella problem de anmärker på eller inte. Så vill man vara hyfsat säker måste man göra det "by the book".

Se: [länk]
Att vi jobbar med ett icke-reelt problem från början är väldigt tydligt i mitt fall. :) Det kommer säkert vi avgörande skillnad på ventillationen nu när jag flyttat frånluften 140 centimer... Men vem vet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.