S
Dheri Dheri skrev:
Om det nu är senaste OVK som gäller är det väl bara att beställa en ny av den som gjorde den godkända kontrollen? Eller finns det regler som bestämmer vem som gör en uppföljning?
Sant sant. Jag har tänkt den tanken... :) Lyckas dock inte få tag i dom igen av oklart anledning. Men helst skulle man vilja ha en lösning som hållet i framtiden också.
 
Som föregånde talare nämnde:
Vad kostar en ny OVK att låta utföra? T.ex. låta samma firma som utförde den första och godkända OVK:n göra den och av samme besiktningsman, då måtte det bli godkänt. Inget behöver då heller ändras.

När då ett godkänt OVK-protokoll utan anmärkningar presenteras, tror då troligen de som ser nya godkända protokollet att saker har ändrats, eftersom det nu är godkänt. Men inget behöver ha ändrats, utan det är bara samma tolkning igen av samma reglerna som den 1:a godkända OVK. Och alla leva de lyckliga i alla sina dagar.

Sedan om du väljer att bygga om: gissar jag att du inte kan bygga om och ändra och sätta in en vanligt köksfläkt och leda matosen ut i vanlig ventilationstrumma. Jag tror det måste imkanal avsedd just att leda fettaktig matos.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S
K klimt skrev:
Det är den senaste versionen av OVK som gäller. Att försöka tvinga kommunen till ett ställningstagande genom att ifrågasätta ett vite är tveksamt, det kommer knappast att fungera. Det är föreningen som får avgöra detta, ett vite drabbar föreningen. Om kommunen skulle göra en utredning kommer kostnaden troligen att drabba den ansvariga, alltså föreningen.
Jag vet inte om du redan informerat om detta, vad säger den person/ företag som utförde den första kontrollen, som i vart fall den som gjorde föreningens OVK i praktiken inte tycker är korrekt utförd. Var du på plats och kunde informera den som utförde OVK om den tidigare kontrollen som godkänt lösningen för ombyggnad beträffande ventilation?
Tyvärr var jag inte på plats (lärdom för livet). Jag har inte fått ur kontrollant 1 och 2 så mycket annat än att jag informerat om läget och de båda sagt att de vidhåller sina uppfattningar. Däremot så har de inte svarat på ytterligare frågor eller inkommit med fördjupande beskrivningar vilket var anledningen till till jag bad certifieringsorganet att yttra sig (vilket dock inte skett ännu).

Bra input beträffande kommun, vite etc. Du har nog rätt. Känns också trist att lägga tid på det. Mitt hopp ligger kanske hos KIWA (certifieringsorganet) och förhoppningsvis kan de avgöra vad som gäller, men jag är tveksam. Om KIWA inte kommer med något utlåtande så får jag nog tyvärr inse att det bara är att göra som inspektör 2 säger.
 
S
A Arnodt skrev:
Som föregånde talare nämnde:
Vad kostar en ny OVK att låta utföra? T.ex. låta samma firma som utförde den första och godkända OVK:n göra den och av samme besiktningsman, då måtte det bli godkänt. Inget behöver då heller ändras.
Vet faktiskt inte. Ska ta reda på det!
 
Claes Sörmland
S Sebastian Bay skrev:
Vet faktiskt inte. Ska ta reda på det!
Jag skulle också testa den vägen.

1. Kolla om föreningens styrelse går med på att du hanterar problemen i senaste OVK-protokollet (det vill de ju!9 och står för att beställa en ny OVK i föreningen namn. Få det skriftligt (email) att du hanterar det praktiska å föreningens vägnar.

2. Kontakta OVK-företag 1 och verifiera igen att de står för sin bedömning. Köp en ny OVK från dem å föreningen vägnar. Se till att föreningen och inte du som privatperson är beställare.

3. Se till att det nya protokollet utan anmärkning skickas till förenings styrelse och kommun.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
Man ska då endast säga att "OKV-problem ska lösas och få godkänt"
 
C
S Sebastian Bay skrev:
Mitt hopp ligger kanske hos KIWA (certifieringsorganet) och förhoppningsvis kan de avgöra vad som gäller, men jag är tveksam. Om KIWA inte kommer med något utlåtande så får jag nog tyvärr inse att det bara är att göra som inspektör 2 säger.
Rätt ställe är att kolla med FunkiS tekniska råd (http://funkis.se/om-funkis/tr/). Det är förvisso endast för besiktningsföretag som är medlemmar, men de kan nog hjälpa till ändå, och om inte annat kan du be OVK-firman stämma av sin bedömning den vägen.
 
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Rätt ställe är att kolla med FunkiS tekniska råd ([länk]). Det är förvisso endast för besiktningsföretag som är medlemmar, men de kan nog hjälpa till ändå, och om inte annat kan du be OVK-firman stämma av sin bedömning den vägen.
Jag har kollat med Funkis. De ville inte uttala sig tyvärr (men tyckte att reglerna är tydliga i detta fall - dock oklart vad det betyder). Fick dock precis svar från OVK-firma nr. 1 att de håller på att utreda ärendet. Kanske kommer det något ur det.
 
Hur gick detta sedan?
Går man på regelverket så ska man ha frånluft i kök.
Kolfilterfläkt är endast en "reningsmaskin" den för inte bort någon luft.
I en sovalkov bör man ha tilluft/uteluft.

Senast utförda OVK gäller alltid, då förändringar kan ha skett sedan den förra.

Sedan är det som med allt annat som människor gör, det skiljer sig i bedömningar.
Regler tolkas olika osv.
 
S
Hej,

Ja det är inte slut på historien ännu då jag inte åtgärdat ännu, men nu vet jag iaf. vad som gäller. I korthet så behöver jag åtgärda enligt senaste OVK:n som kräver att jag antingen flyttar frånluften ca. 60cm till köket (töntigt eftersom det är så nära) eller så får jag byta ut fläkten (till en spiskåpa) och koppla ihop den med frånluften. Jag kommer att göra det senare då det blir snyggare.

Det intressanta i mitt fall var att jag hade en godkänd inspektion av köket av en annan kontrollant som fortfarande är giltig. Men det spelar ingen roll. Efter många frågor till Boverket och kommunen så är det tydligt att kommunen inte kan/får kontrollera det faktiska tillståndet, utan de är bara intresserade av ett godkänt protokoll. Jag hade kunnat be den besiktningsman som först godkände upplägget att skriva ett nytt protokoll (daterat efter det underkända protokollet), då hade det varit ok enligt kommunen...

Det betyder också att även om en OVK-besiktning är felaktig (om besiktningsmannen gjort fel) så finns det inget sätt att överklaga. Däremot kan man ta in en annan besiktningsman utifrån principen att senaste protokollet gäller. Det finns heller inget jag kan göra åt att den besiktning jag har som godkänner konstruktionen möjligen är felaktig. Konsekvensen av det är att om man köper en lägenhet så ska man inte tro att ett protokoll på en godkänd besiktning medför någon form av trygghet. Om besiktningsmannen gjorde fel så är det ändå ägarens ansvar eftersom det inte finns någon instans som kan avgöra vem som har rätt.

I sakfrågan så har de två olika inspektörerna olika åsikter. Personen som godkände menar att lösningen är ok eftersom lägenheten är så liten och bara består av ett rum (sovalkoven når inte upp till de krav som krävs för att det ska vara ett separat rum formellt). Personen som underkände ventilationen menar att sovalkoven kan betraktas som ett eget rum och därför måste det sitta frånluft i köket också, och eftersom det inte finns något sätt att "överpröva" frågan så går det inte att ta reda på vad som faktiskt är rätt.

SÅ SVARET PÅ FRÅGAN "VAD GÖR MAN OM MAN HAR TVÅ MOTSTRIDA OVK-BESIKTNINGAR?" är att man måste rätta sig efter den senaste besiktningen. Tycker man inte om den får man ta in en annan besiktningsman.

Eller för att dra det till sin spets: Om man anställer två besiktningsmän som inspekterar en fastighet samma dag och en underkänner och den andra godkänner fastigheten, då är det den som daterar protokollet senast som har rätt och vars beslut man måste följa. :)
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Härlig byråkrati vi har skapat.
 
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
S
Nu är det åtgärdat efter en hel del förseningar. Ny fläktkåpa ihopkopplad med frånluften. Vi får se hur det går under ombesiktningen nu.
 
  • Öppet skåp utan fläktkåpa med synlig frånluftskanal och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med ett hål förberett för anslutning till en ny fläktkåpa kopplad till frånluften.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad fläktkåpa ansluten till frånluftsrör längs ett skyddat tak och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad fläktkåpa ansluten till grå ventilationsslang i hörn med skyddsplast och tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med ny fläktkåpa kopplad till frånluftsventilation i ett skyddat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad fläktkåpa kopplad till frånluft i skåputrymme med avsluten installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad fläktkåpa ovanför fönstret i sovrummet, bredvid säng och lampa, nattutsikt genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad fläktkåpa ansluten till ventilationssystem i taket, omgiven av skyddsplast och tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad fläktkåpa kopplad till ventilationssystem längs tak i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kopplat köksfläkten direkt på frånluften?

Jag skulle tolka det som en imkanal med allt som det innebär.

Hur långt är det liggande röret? Tror du inte det finns risk för att kondens och fett blir kvar i det?
 
Tråkig historia men snygg installation iallafall!

Det blir definitivt en imkanal med tanke på att den numera är i kopplad på en spisfläkt

Förhoppningsvis en fläkt med grundflöde? (annars är det ju meningslöst och man har snarare försämrat funktionen)

Något problem med rinnande fett behöver man nog inte vara särskilt orolig för, men en imkanal ska vara rensbar för att bli godkänd.
Detta känns som ett gränsfall och man kanske kunde ha funderat på en renslucka där den ansluter mot vägg! Men en sotare med bra verktyg kanske kan klara att rensa ifrån köksskåpet och isåfall skriva ett intyg på detta om OVK-man så kräver.

:)
 
S
Det tänkte jag inte på att man kanske behöver en renslucka. Nåväl, det vore iofs inte hela världen att installera en renslucka om det krävs (men rätt drygt). Kanalen torde vara ca. 4 meter lång totalt, och det stämmer, den har kopplats till spiskåpa med grundflöde (och forcerat flöde).

Var bör man, isåfall, placera en renslucka?

/Sebastian
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.