En seriös firma orsakar väl inte glaskross vid ett fönsterbyte?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
harry73 skrev:
Glassplitterik en sandlåda är inte kul och visst kan man (barn) skada sig, men hur är det LIVSfarlig inte ens om de skulle svälja glaset är det LIVSfarlig.

Det länns att tråden går överstyr. Skadorna var inte så allvarlig att TS brydde sig om att posta bilder eller öht hänga kvar i tråden. Han har nog insätt att skadorna jnte var så allvarlig som han trodde i början. Att gå vidare med det skulle betyda att han går efter skn snälla gMla granne, och det var inget han ville.
Case closed för min del (om det inte komer mer info från ts)
Jag visste inte att det var obligatoriskt att posta bilder eller att "hänga kvar" i trådar man startat på detta forum. Kan du hänvisa till den regeln?

Och berätta gärna hur svalt glassplitter inte är farligt. Eller hur skärskador inte kan leda till infektioner som faktiskt kan vara livshotande.
 
harry73
Jag har inte sagt att man SKA posta bilder eller att man SKA hänga kvar. Men eftersom han inte hänger kvar är det rimligt att tro att han fick de svar han ville ha och att han inte planerar ett stort offensiv mot hantverkaren.
Ännu en nöjd byggahusanvändare :)
 
harry73
MissAnpassad skrev:
Och berätta gärna hur svalt glassplitter inte är farligt. Eller hur skärskador inte kan leda till infektioner som faktiskt kan vara livshotande.
När glassplitter väl kommit ner i matsmältningsystemet packas hårda bitar in i slem, och skulle den ändå komma till tarmväggen, då produceras automatisk ännu mer slem.
Det är inte kulattfå i sig glas, men knappast livshotande.
Infektioner kan vara livshotande, men oftast brukar man upptäcka sår, göra dom ren och sätta på ett plåster. Då blir det knappast en livshotande infektion.
 
harry73
kristoff skrev:
Hej!

Tack för alla svar!

Jo, grannen frågade för några veckor sedan om det var OK att en glasfirma utnyttjade vår tomt. Jag sa OK. Eftersom huset ligger mot vår gräsmatta måste de ju kunna beträda det för att fixa det.

Jag ska ta lite bilder i eftermiddag så ni får se hur det ser ut!

Men om de nu ska åtgärda sakerna. Vad kan man begära? Byta ut de brädor på altanen som de sabbat eller hela altanen?

Kristoffer
Här skriver TS att han kommer att posta några bilder
 
kristoff skrev:
Förra veckan bytte grannen sina fönster med hjälp av en glasfirma.

Hennes ena hussida angränsar vår trädgård, vilket innebar att hantverkarna utnyttjade vår trädgård och vår uppfart.

Grannens fönster blev jättebra, men hennes hantverkare har förstört på vår tomt. Det ligger massor med glas-splitter i vår trädgård och i mina barns sandlåda. Och altanen är repad, liksom stenarna på uppfarten (de drog det nya fönstret längs marken).

Jag har naturligtvis varit i kontakt med glasfirman, men de säger att "det är sådant man får räkna med när man renoverar". Men det är ju inte vi som har renoverat, utan de har ju bara nyttjat vår tomt.

De skulle "möjligen kunna byta ut de fyra brädor på altanen som de har förstört". Men vad hjälper det oss? Att byta några enstaka brädor på en altan är ju superfult. Vi har försökt tvätta stenarna på uppfarten, men det hjälper inte.

Vad kan vi göra rent juridiskt? Kan man polisanmäla dem för typ skadegörelse? Eller ska man bara gilla läget?

Grannen, en äldre kvinna, är snäll och oskyldig. Vi kan ju inte begära att hon ska göra något - det är ju firman som strulat till det.
Det som hänt är olyckligt. Sådant här händer ofta vid ombyggnationer.

Rent juridisk så har du fått skador på din egendom, i form av skadegörelse, åverkan, därutöver kan lagrummet "försök till misshandel" bli tillämplig. Härvid syftar jag på glassplittret i sandlådan, som kan vara skadlig och tillfoga smärta/skador etcetera.

Noterbart är att utifrån din beskrivning låter det snarare som att det rörde sig om oaktsamhet eller olyckshändelse. För att ovannämnda lagrum ska kunna bli tillämpliga fordras det uppsåt.

Däremot kan skadeståndslagens regler gälla, enligt Skadeståndlagens paragraf 3:1, punkt 1, så framgår det att

"Den som har arbetstagare i sin tjänst skall ersätta
1. personskada eller sakskada som arbetstagaren vållar genom fel eller försummelse i tjänsten, som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan."

Därav ligger ansvaret på arbetsgivaren, dvs glasfirman.

Jag tycker att du ska börja med en dialog med din granne eller firman som utförde arbetet. Skadestånd handlar om att man ska få ersättning för skador. En uppgörelse kanske er emellan avseende kompensation (pengar) till dig.

Vidare anser jag att glassplittret från Sandlådan, bör skyndsamt städas undan av firman.

Osämja med grannen är ingen höjdare.
 
Är alltid beställaren av jobbet
DMOL skrev:
Du ska inte begära att de hantverkarna byter ut någonting.
Detta rör sig om skadegörelse så antingen ska du kräva ersättning eller skicka faktura för byte av altanen som en riktig snickare utför.

Enligt konsumenttjänstlagen har bara hantverkaren rätt att avhjälpa fel på entrepenaden som de utför. Din altan har inget att göra med den entrepenaden och du är dessutom tredje part.

Ta reda på vem som var byggherre för projektet, damen eller fönsterfirman?
 
D
fuktanders skrev:
Är alltid beställaren av jobbet
Nej, vad menar du?
Har alltid avtalat att hantverkaren har byggherreansvar vid mina renoveringar.
 
Byggherre ansvar kan ej bort förhandlas, du kan låta någon annan sköta det men när det skiter sig är alltid beställaren byggherre i lagens mening
 
fuktanders skrev:
Byggherre ansvar kan ej bort förhandlas, du kan låta någon annan sköta det men när det skiter sig är alltid beställaren byggherre i lagens mening
Vad har då byggansvarig som kanske kostar 2000 k i timmen för uppgift att fylla ??
Visa lagens mening
 
Han betalar du 2000 kr/tim för
 
Byggansvarig?
 
Bigpapa skrev:
Det som hänt är olyckligt. Sådant här händer ofta vid ombyggnationer.

Rent juridisk så har du fått skador på din egendom, i form av skadegörelse, åverkan, därutöver kan lagrummet "försök till misshandel" bli tillämplig. Härvid syftar jag på glassplittret i sandlådan, som kan vara skadlig och tillfoga smärta/skador etcetera.

Noterbart är att utifrån din beskrivning låter det snarare som att det rörde sig om oaktsamhet eller olyckshändelse. För att ovannämnda lagrum ska kunna bli tillämpliga fordras det uppsåt.
Vill bara påpeka att det inte kan bli försök till misshandel. Möjligen skulle vållande till kroppsskada komma ifråga. Det är just som du skriver, uppsåtet. Och jag tror knappast att uppsåtet är att någon skall skada sig på glaset.
Bara en parentes i diskussionen.
 
harry73
Och nu vet TS att det finns glassplitter i sandlådan, så lekar hans barn i sandlådan utan att han har städat undan glaset, då bode det också vara vållande till kroppsskada för TS del
 
Det du beskriver kan stämma, emellertid så kan glassplitter i sandlådan även räknas som "försök till misshandel", allt handlar om uppppsåtet. Glasfirman och grannens beteende förefaller falla inom ramen vad beträffar likgiltighetsuppsåt. Detta för att sandlådan är att betrakta som en lekplats för barnen. Vid en rättegång kommer man förutsätta att grannen och glasfirman borde ha varit vetande därom, att barn leker i sandlådan. Att de negligerar just vad gäller glassplitter i sandlådan, kan tolkas på flera sätt och till deras nackdel.

Här är ett exempel på glassplitter i sandlådan som rubricerats som "försök till misshandel", dock så har någon grävt ner glassplitter i sandlådan. Men det spelar ingen roll, allt handlar som sagt om uppppsåtet. Det finns fler sådana fall med samma rubricering;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10296654.ab
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.