Mikael_L
H HusISkogen skrev:
Däremot kan man ju tänka att kompensationen är att de åtgärdar själva och med kort varsel, det hade varit rimligt.
Japp, att de nu snabbt kommer förbi och byter passdelar till 25A hos er, helt gratis, det är verkligen rimligt.
Även om det enligt lag kanske inte är tvingande, så skulle det vara typ det minsta man kan tycka de borde göra, då felet ändå haft så tråkiga konsekvenser.

Själv skulle jag skämts ögonen ur mig, och verkligen inte tvekat en sekund på att åtminstone gottgöra den biten.
Och jag skulle även glatt ta på mig att besiktiga kablar och säkringshållare i mätarskåpet och fixa och byta det som ev verkar ha tagit skada.
 
  • Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
Som sagt, om man regelbundet bränner 20 A säkringar så räcker det inte att säkra upp till 25 A för de kommer att bli överbelastade. Man måste även se över fasfördelning och vanor i denna anläggning. Det låter som att det en eller flera höga enfaslaster som behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
avh67f och 9 till
  • Laddar…
D drömmenomlandet skrev:
Jag trodde om man byggde hus 2019 att man satte in automatsäkringar (flippisar)
Inte huvudsäkringar
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort en del Off Topic

/moderator
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som sagt, om man regelbundet bränner 20 A säkringar så räcker det inte att säkra upp till 25 A för de kommer att bli överbelastade. Man måste även se över fasfördelning och vanor i denna anläggning. Det låter som att det en eller flera höga enfaslaster som behöver åtgärdas.
Man undrar ju då varför det finns 25A säkringar om de inte går att använda när 20A inte håller…
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju då varför det finns 25A säkringar om de inte går att använda när 20A inte håller…
Mitt inlägg blev raderat, troligen av misstag. Men i korthet har både du och Bo rätt här, det vill säga att bara säkra upp utan vidare kontroll är ingen bra lösning.

Jag tycker hon som skrivit tråden gjort allt rätt. Jag tror egentligen inte att de löser 20 A stup i ett utan det känns mycket kanske samt i kombination med andra fel där gruppsäkring och jordfelsbrytare löst.

Troligen har de klarat sig hyfsat dessa fem år men nu börjar bägaren rinna över.

Det kanske finns en möjlighet för elektrikern att se över ifall det går att klara sig med 20 A om han tittar hur laster är fördelade samt att det finns effektvakt där så behövs.
 
  • Gilla
HusISkogen
  • Laddar…
Nissens
G Gott1 skrev:
Mitt inlägg blev raderat, troligen av misstag. Men i korthet har både du och Bo rätt här, det vill säga att bara säkra upp utan vidare kontroll är ingen bra lösning.

Jag tycker hon som skrivit tråden gjort allt rätt. Jag tror egentligen inte att de löser 20 A stup i ett utan det känns mycket kanske samt i kombination med andra fel där gruppsäkring och jordfelsbrytare löst.

Troligen har de klarat sig hyfsat dessa fem år men nu börjar bägaren rinna över.

Det kanske finns en möjlighet för elektrikern att se över ifall det går att klara sig med 20 A om han tittar hur laster är fördelade samt att det finns effektvakt där så behövs.
Så är det nog, jag var bara nyfiken på hur @Bo.Siltberg menar när han säger att 25 A säkringar inte duger om 20A inte håller. I min värld borde de klara 5A mer utan att bli överbelastade. Är det så illa att strömbehovet är 25A eller mer så är det självklart ett problem - men den informationen är ju inte tillgänglig vad jag vet.
 
I elinstallationsreglerna 433 skydd mot överlastströmmar, villkor 1 gäller:

Ib ≤ In (≤ Iz)

Belastningströmmen Ib ska alltid vara mindre än säkringens märkström In. Detta räknar en konstruktör fram vid dimensionering av en el-anläggning och väljer en säkring närmast över förväntad belastning.

I detta fallet då det finns en överlastström så säkringar med märkströmmen 20A löser ut ofta så kommer troligtvis finnas samma överlastström även med byte till 25A. Dock så kommer kanske inte säkringarna att lösa ut alls eller lika ofta men det kan ändå finnas överlast som överstiger säkringens märkström In.

Man får tänka på att en säkring klarar ganska höga strömmar länge. En 20A smältsäkring gG kan klara 32A i uppåt en timme innan den löser ut och det är helt normalt.

Ett enkelt sätt att kontrollera detta själv är att känna på propphuven. Om den är väldigt het så kan man med hög sannolikhet dra slutsatsen att säkringen är överbelastad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju då varför det finns 25A säkringar om de inte går att använda när 20A inte håller…
Man får helt klart inse att det är skillnad mellan kortvarig stor överlast och långvarig låg överlast.
Båda löser man med att sänka lasten eller öka säkringen.

Men får långvarig överlast säkringen att lösa är överlasten rejält stor. Man måste nog sikta på att byta från kanske 20A till minst 35A.

Är det t.ex. en motorstart som brukar få säkringen att lösa räcker det med att öka säkringen tills den precis inte längre löser.
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man får helt klart inse att det är skillnad mellan kortvarig stor överlast och långvarig låg överlast.
Båda löser man med att sänka lasten eller öka säkringen.

Men får långvarig överlast säkringen att lösa är överlasten rejält stor. Man måste nog sikta på att byta från kanske 20A till minst 35A.

Är det t.ex. en motorstart som brukar få säkringen att lösa räcker det med att öka säkringen tills den precis inte längre löser.
Jo, så är det förstås. Men säg att lasten långvarit är 23A, nog är en 25A säkring användbar, men inte en 20A?

Enligt Bo är det ju inte så. Han säger att håller inte en 20A så är 25A inte användbar heller. Tyvärr verkar han inte vilja utveckla det.
 
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Jo, så är det förstås. Men säg att lasten långvarit är 23A, nog är en 25A säkring användbar, men inte en 20A?

Enligt Bo är det ju inte så. Han säger att håller inte en 20A så är 25A inte användbar heller. Tyvärr verkar han inte vilja utveckla det.
Om en nära konstant last bränner en 20A Diazed efter många timmar så är lasten nog mer i häraden 40A, därför skulle det fortsätta vara rejäl överlast med en 25A.

Så länge vi inte vet något om lastprofilen i tidsrymden så blir det ju mest spekulationer.
Men som jag samt även erfarna elektriker ser det så är det i hushåll ofta rätt kraftig långvarig överlast som får mätarsäkringarna att lösa när det händer med "jämna mellanrum".

Vore det t.ex. en verkstad så skulle jag vara mer observant på att det kan vara någon maskin som startar som drar säkringen, och det brukar de dessutom redan ha koll på.
Det brukar låta typ; "Ja, när vi startar den stora svarven så går säkringar ibland!"
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.