S Stuff skrev:
Intressant.
Tänkte först argumentera med dig för att du faktiskt uppenbarligen inte har inspekterat bilen ordentligt innan du köpte den. Alla fel du räknar upp var ju synliga och enkla att kontrollera när du köpte.
Dock så flyttar ju delen om varudeklaration över en hel del ansvar på säljaren.
Har du fått en varudeklaration där dessa brister inte har listats så har de ju brustit i sitt åtagande där.

Det är förvisso skrivet lite åt hållet dolda fel. Så
Tänkte först
Fast om man köper en bil från en bilhandlare så finns också en grund i köplagen.
Köper du av privatperson behöver du vara mer nogrann förstås.

Men kollar man på tex konsumentverkets tolkning av lagar för försäljning av bilar från handlare till konsumet så står det:

Konsumentköplagen omfattar både nya och begagnade fordon. Lagen gäller oavsett vilken typ av fordon du som företagare säljer till en konsument. Konsumenten har alltid möjlighet att klaga på fel som uppstår inom tre år under förutsättning att felen fanns redan vid köpet. Detta gäller oavsett om du lämnat någon garanti eller ej.


Objektiva fel​

...
Ett objektivt krav kan enkelt beskrivas som alla de krav som en konsument kan förväntas ha utöver vad som avtalats. För att fastställa om varan inte uppfyller ett objektivt krav, vilket skulle innebära ett objektivt fel, kan fordonet jämföras med ett fordon av liknande slag. Exempel på objektiva fel kan vara:

  • ...
  • Att fordonet inte levereras med de tillbehör som normalt ingår.
  • ...
Även för de objektiva felen krävs det att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns vid leveransen.
Den enda klurigheten är vad gäller tiden; Konsumenten komemr efter två år behövs bevisa att denne inte tappat bort nyckeln. Innan två år är det firman som skall bevis att den fanns med vid leverans.
Men om jag förstått det så handlar det inte om så långa tider här (rimligen får man problem 1a gången man ska byta hjul så inom 6 mån då troligen)
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast om man köper en bil från en bilhandlare så finns också en grund i köplagen.
Njae, i första hand gäller konsumentköplagen mellan en bilhandlare och en konsument. Villkoren i den är tvingande till konsumentens fördel.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Köper du av privatperson behöver du vara mer noggrann förstås.
Här däremot är köplagen relevant, om man inte avtalat bort (delar av) den, vilket man är helt fri att göra då lagen är dispositiv.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast om man köper en bil från en bilhandlare så finns också en grund i köplagen.
Köper du av privatperson behöver du vara mer nogrann förstås.

Men kollar man på tex konsumentverkets tolkning av lagar för försäljning av bilar från handlare till konsumet så står det:




Den enda klurigheten är vad gäller tiden; Konsumenten komemr efter två rå behövs bevisa att denne inte tappat bort nyckeln. Innan två år är det firman som skall bevis att den fanns med vid leverans.
Men om jag förstått det så handlar det inte om så långa tider här (rimligen får man problem 1a gången man ska byta hjul)
Det var ju precis det jag blir både positivt överaskad och förundrad över.

Egentligen kan jag tycka att saker som att det saknas nycklar och karossdeltaljer (täcklock), är sådant som en köpare borde intressera sig för och påpeka direkt innan köpet och inte flera månader senare. Men så som det är skrivet så kan man ju som köpare vara både ointresserad och inkompetent men ändå ha sitt på det torra 👍
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
S Stuff skrev:
Intressant.
Tänkte först argumentera med dig för att du faktiskt uppenbarligen inte har inspekterat bilen ordentligt innan du köpte den. Alla fel du räknar upp var ju synliga och enkla att kontrollera när du köpte.
Dock så flyttar ju delen om varudeklaration över en hel del ansvar på säljaren.
Har du fått en varudeklaration där dessa brister inte har listats så har de ju brustit i sitt åtagande där.

Det är förvisso skrivet lite åt hållet dolda fel. Så
Tänkte först
För att ens veta att bilen har låsbultar till hjulen så måste man hitta verktyget + känna till att det på just denna bil överhuvudtaget finns ett verktyg för att demontera skydden till fälgbultar .
Tror inte jag upplevt just de svarta plastskydden till fälgbultar tidigare i mitt liv , navkappsel - centrumkåpa = ja de har jag träffat på , dock ej individuell plastskydd x 20 st .

Tycker dock att sitter det lås på fälgar så är det rätt naturligt att rätt verktyg/nyckel finns i bilen . Eller tycker du annorlunda på just denna punkt .

Det finns en varudeklaration på bilen , finns ej ngr fel eller brister i denna deklaration .
Jag har på 4 mån hittat 3 st brister ......
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men så som det är skrivet så kan man ju som köpare vara både ointresserad och inkompetent men ändå ha sitt på det torra
Fast att man inte märker "låsbultsproblem" innan det är dags för hjulbyte tycker jag är ganska begripligt. Speciellt om bultarna har någon form av "täckhylsa" över sig. Innan den bil jag har nu hade jag aldrig ägt en bil med "låsbultar" så det hade nog inte heller varit något jag tänkt på att kontrollera.

Slarvigt, ja kanske det, men rätt begripligt tycker jag.
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det var ju precis det jag blir både positivt överaskad och förundrad över.

Egentligen kan jag tycka att saker som att det saknas nycklar och karossdeltaljer (täcklock), är sådant som en köpare borde intressera sig för och påpeka direkt innan köpet och inte flera månader senare. Men så som det är skrivet så kan man ju som köpare vara både ointresserad och inkompetent men ändå ha sitt på det torra 👍
Just hjulbultnyckel är ju inte konstigt alls.
Självklart utgår jag ifrån att den medföljer. OM jag ens tänker på det - att granska enskilda hjulbultar är rätt detaljerat, när man på många ställen idag mer eller mindre kan köpa bilen "över nätet".
Har man inte ägt en bil med låsbultar så tänker man förstås inte alls på det.
Det är inte orimligt att hitta detta när det väl är dags för hjulbyte.

Och enligt köplagen spelar det inte heller ngn roll: det skall medfölja, annars får bilfirman hjälpa dig med ny nyckel/av med bultarna och inköp av nya.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att ens veta att bilen har låsbultar till hjulen så måste man hitta verktyget + känna till att det på just denna bil överhuvudtaget finns ett verktyg för att demontera skydden till fälgbultar .
Tror inte jag upplevt just de svarta plastskydden till fälgbultar tidigare i mitt liv , navkappsel - centrumkåpa = ja de har jag träffat på , dock ej individuell plastskydd x 20 st .

Tycker dock att sitter det lås på fälgar så är det rätt naturligt att rätt verktyg/nyckel finns i bilen . Eller tycker du annorlunda på just denna punkt .

Det finns en varudeklaration på bilen , finns ej ngr fel eller brister i denna deklaration .
Jag har på 4 mån hittat 3 st brister ......
Nästan alla bilar har låsbultar idag. Varenda gång min bil ska in på service så frågar de om jag lagt fram nyckeln till eventuella låsbultar.Men jag tjafsar inte om det. Du har ju uppenbarligen lagen på din sida.
Det är väl bara att fortsätta köra upp konsumentköpslagen i ansiktet på dem. Och anmäla till din KO om du inte får gehör

Min bil hade sånna skydd över alla hjulbultar och saknade verktyget för att ta bort plastskydden, trots att det var en fabriksny bil.
Tyckte inte det var värt att tjafsa om då firman jag köpte av ligger i en annan stad. Det gick snabbare för mig att tillverka ett eget verktyg av lite najtråd och tejp, än att det skulle ta att lyfta luren och ringa firman.
Fick bort plastskydden och har sedan dess aldig satt tillbaka dem.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nästan alla bilar har låsbultar idag. Varenda gång min bil ska in på service så frågar de om jag lagt fram nyckeln till eventuella låsbultar.Men jag tjafsar inte om det. Du har ju uppenbarligen lagen på din sida.
Det är väl bara att fortsätta köra upp konsumentköpslagen i ansiktet på dem. Och anmäla till din KO om du inte får gehör

Min bil hade sånna skydd över alla hjulbultar och saknade verktyget för att ta bort plastskydden, trots att det var en fabriksny bil.
Tyckte inte det var värt att tjafsa om då firman jag köpte av ligger i en annan stad. Det gick snabbare för mig att tillverka ett eget verktyg av lite najtråd och tejp, än att det skulle ta att lyfta luren och ringa firman.
Fick bort plastskydden och har sedan dess aldig satt tillbaka dem.
Jag körde samma: En liten skruvmejsel för att pilla bort dom, sen lät jag dem vara av - förutom just på låsbulten (så att skit inte tar sig in och sabbar den)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
S Stuff skrev:
Nästan alla bilar har låsbultar idag. Varenda gång min bil ska in på service så frågar de om jag lagt fram nyckeln till eventuella låsbultar.Men jag tjafsar inte om det. Du har ju uppenbarligen lagen på din sida.
Det är väl bara att fortsätta köra upp konsumentköpslagen i ansiktet på dem. Och anmäla till din KO om du inte får gehör

Min bil hade sånna skydd över alla hjulbultar och saknade verktyget för att ta bort plastskydden, trots att det var en fabriksny bil.
Tyckte inte det var värt att tjafsa om då firman jag köpte av ligger i en annan stad. Det gick snabbare för mig att tillverka ett eget verktyg av lite najtråd och tejp, än att det skulle ta att lyfta luren och ringa firman.
Fick bort plastskydden och har sedan dess aldig satt tillbaka dem.
Vad konstigt , har aldrig haft en bil med låsbultar , förrens nu .
Men frågan är fortfarande , vad jag har för rättigheter .
Eller har jag varit otydlig !

Betänk att vi alla i detta forum är olika , med olika erfarenheter och kunskap .
I just denna fråga handlar det om juridik , vad är lagen , vad gäller juridiskt mot ett företag .
Det handlar ej om hur eller var jag hittar saker eller min oskicklighet att bedöma en bils skick .
Det handlar om vad jag har för rättigheter som konsument när jag har gjort en affär med ett bilföretag .
Killgissningar i all ära , men ........
Tyvärr är frågan ej husrelaterad .....
 
Redigerat:
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det handlar om vad jag har för rättigheter som konsument när jag har gjort en affär med ett bilföretag.
Jag anser att avsaknaden av "låshylsa" är ett fel, men jag tror det är svårt att veta säkert om du skulle anses ha reklamerat i tid. Å ena sidan är fyra månader en rätt lång tid. Å andra sidan är det naturligt att du inte upptäcker felet innan det är dags för hjulbyte.

Vad man har för rättigheter går inte alltid att bara "slå upp" i lagboken och hur en domstol skulle se på detta vågar jag inte gissa. Jag tror att anledningen till att du inte får tydliga svar är att det helt enkelt inte finns några.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Som Alfredo skriver ovan, och som jag också tycker: Det är rätt tydligt att du har rätt, men att ha rätt och få rätt är inte samma sak.

Har firman inte hjälpt dig ?
Har dom tappat bort dessa så får dom väl hjälpa dig av med muttrarna och skaffa nya - du har rätt till det.

MEN om dom inte vill - då måste du kanske gå den långa vägen, kanske börja via konsumentvägledaren i din kommun osv osv - och till slut kanske dom kryper till korset eller så hamnar dom på svarta listan(men du får inte ut ngt av det).

Alternativt åker du till närmaste verkstad/däcksverkstad "på hörnet", som troligen kan "slå upp" dom (eller svetsa på ngt etc) och så får du köpa ett par nya sen, handlar nästa bil någon annanstans och släpper detta...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Änligen 👍🙂
Så du väntade tills nån svarade precis som du ville? 🤪

Det är inte riktigt rätt metod om man vill få framgång i livet när man ber om svar på frågor
 
  • Gilla
  • Älska
it-snubben och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag anser att avsaknaden av "låshylsa" är ett fel, men jag tror det är svårt att veta säkert om du skulle anses ha reklamerat i tid. Å ena sidan är fyra månader en rätt lång tid. Å andra sidan är det naturligt att du inte upptäcker felet innan det är dags för hjulbyte.

Vad man har för rättigheter går inte alltid att bara "slå upp" i lagboken och hur en domstol skulle se på detta vågar jag inte gissa. Jag tror att anledningen till att du inte får tydliga svar är att det helt enkelt inte finns några.
Svårt komma 4 månader efter köpet med.
Är det ett skumraskföretag (eller bilia) kan alla ovan fel bortförklaras med "kunden har tappat bort"

Det är även för små pengar för att man ska orka driva det
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Så du väntade tills nån svarade precis som du ville? 🤪 Det är inte riktigt rätt metod om man vill få framgång i livet när man ber om svar på frågor
Är det inte? Gick du aldrig till pappa och frågade när mamma hade sagt nej? 😂
 
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte? Gick du aldrig till pappa och frågade när mamma hade sagt nej? 😂
Han var så¨rädd för mamma så han gjorde som hon sa.

#Matriarkat

Sen var jag nog mer en son som var relativt snäll men alltid gjort som han ville #Pojkriarkat :D
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.