6 332 läst · 85 svar
6k läst
85 svar
Vad gäller vid köp av begagnad bil
Tänkte original, då ligger det antingen i reservhjulsbaljan i frigoliten alt. I frigolitlådan med kompressorn ifall bilen är beställd utan reservdäck från fabrik.Alfredo skrev:
Det beror på hur engagerad man är, du kan köpa en bil osedd om du vill.Tomture61 skrev:
Om man inte har koll på alla detaljer så tar man hjälp av en mer kunnig bekant alt. begär för inspektion innan köpet.
Det handlar i detta fall om hundralappar och ingenting av det du tagit upp påverkar slutpriset av bilen vid försäljning. Så jag har lite svårt att se vad du vill få ut av att gå på bilfirman hårt?
Som sagt så är ”problemet” löst på 5 minuter på verkstaden i samband med ett däckbyte och skulle du vilja behålla låsbultarna så är det inget problem att beställa upp en ny hylsa från tillverkaren men det tar ett litet tag. Vill du byta till vanliga bultar så gör verkstaden det gärna, dom hatar nämligen låsbultar allt som oftast.
På vag bilar så finns det ett hål för låshylsan i lådan med domkraft och verktyg som ligger ovanpå reservhjulet eller om där inte är något reservhjul med så under golvluckan i skuffen. Förstås kan ju ägaren ha tyckt att den ska vara på en annan plats. Men nästan alltid hittas den på avsedd plats.Alfredo skrev:
I varudeklarationen på bilen finns ingen notering om att det tex saknas "nyckel" till låsbultar .A Avemo skrev:I fallet att låsbultsnyckeln finns kvar och de hittar den på firman så blir det ju ingen kostnad. Utan låsbultarna är den ju troligen värdelös för firman. Men eftersom fyra månader har gått är det inte otroligt att de inte har koll på den. Enligt "hallå konsument" har man rätt att reklamera fel på bilen. Men är det inte en ny bil så blir det väl ibland en diskussion om vad som är ett fel och vad som är slitage eller vad som inte ingick i köpet.
[länk]
Om jag brukat bilen i ca 23 månader (detta efter kontraktsdatum) och turbon brakar ihop så är det upp till bilföretaget att bevisa att felet ej fanns från början .
Har verkligen kollat överallt , tom under motorhuven .N Niq skrev:
Hittade förre ägaren som sa ett den skall ligga i en påse med hjulbultar .
Nope , finns ingen påse eller nyckel .
Jag har 2 VAG bilar och båda har en frigolit konstruktion med diverse fack i reservhjulsbaljan i bagaget och på vänster sida in mot baksätets ryggstöd sitter "nyckeln".Tomture61 skrev:Det är en VAG bil och den är ej köpt hos VAG återförsäljare .
Vem skall betala för bortmontering av låsbultar + 4st nya vanliga hjulbultar ?
Har letat i alla möjliga och omöjliga ställen i bilen , även kollat i motorutrymmet .
Som jag skriver så fick jag tag i föregående ägaren .
Har aldrig i mitt långa liv köpt låsbultar eller varit ägare till detta , förrän nu .
Tror inte det handlar om ngr hundralappar .F Festlund skrev:Det beror på hur engagerad man är, du kan köpa en bil osedd om du vill.
Om man inte har koll på alla detaljer så tar man hjälp av en mer kunnig bekant alt. begär för inspektion innan köpet.
Det handlar i detta fall om hundralappar och ingenting av det du tagit upp påverkar slutpriset av bilen vid försäljning. Så jag har lite svårt att se vad du vill få ut av att gå på bilfirman hårt?
Som sagt så är ”problemet” löst på 5 minuter på verkstaden i samband med ett däckbyte och skulle du vilja behålla låsbultarna så är det inget problem att beställa upp en ny hylsa från tillverkaren men det tar ett litet tag. Vill du byta till vanliga bultar så gör verkstaden det gärna, dom hatar nämligen låsbultar allt som oftast.
Det är ej VAG org låsbultar , så besök på VAG verkstad tror jag ej på .
Åka runt till ett gäng olika däckfirmor och kolla om de har rätt verktyg .
Har hört att det kan lösas med att det svetsas fast en bult på låsbult .
Rätt tidskrävande jobb + fälgar kan bli förstörda .
Köpa alla låsbultverktyg på biltema för 1300:- /st (tror inte jag får öppna förpackningarna och gå ut och prova på bilen)
Här finns också lite skrivet:Tomture61 skrev:
https://www.konsumentverket.se/for-...bil-bat-och-motorcykel/forsaljning-av-fordon/
Bland annat följande:
Bilens livslängd
En begagnad bil kan ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel som går att reklamera enligt konsumentköplagen. Detta med hänsyn tagen till bilens pris, ålder och körsträcka.
Jag kan inte svara på om detta skulle anses som ett fel eller inte. Men jag skulle inte själv börja bråka om det. Men givetvis skall du prata med dem. Spontant skulle jag gissa att du har större chans att få hjälp med hjulbultarna än täcklocken.
Detta är inget ovanligt problem för däckverkstäderna och du är inte ensam. Har du fått bekräftat att det ej är original låsbultar? Oavsett så är det som sagt ett problem som går att lösa för små summor pengar. Så försök att lugna ner dig, det löser sig. 🤙🏻Tomture61 skrev:Tror inte det handlar om ngr hundralappar .
Det är ej VAG org låsbultar , så besök på VAG verkstad tror jag ej på .
Åka runt till ett gäng olika däckfirmor och kolla om de har rätt verktyg .
Har hört att det kan lösas med att det svetsas fast en bult på låsbult .
Rätt tidskrävande jobb + fälgar kan bli förstörda .
Köpa alla låsbultverktyg på biltema för 1300:- /st (tror inte jag får öppna förpackningarna och gå ut och prova på bilen)
Mina verktyg ligger under plastbaljan (där reservhjulet bodde förr om åren)M maxmsm skrev:
Batteriet huserar också där .
Så har koll på alla "ställen" i bilen .
Har kollat handskfack - förvaring under/framtill på framstolar - alla fack i mittkonsol - alla "askkoppar" - alla dörrfickor - nedfällbara delen i baksätet - höger + vänster förvaring i bak (lastutrymmet) - alla nivåer i fd reservhjulspottan - även under motorhuven .
Jag tycker att firman redan har gått med på ganska mycket. Du lär definitivt inte kunna reklamera en rasad turbo efter två år på en begagnad bil.
Här kan du läsa om de "nya" regler som gäller för konsument vid köp av beg bil på bilfirma .D Daniel 109 skrev:
https://www.konsumentverket.se/for-...bil-bat-och-motorcykel/forsaljning-av-fordon/
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 087 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 087 inlägg
Jag ser över bilen.Tomture61 skrev:
Men jag har inte behövt verktyg.
Behövde du verktyg för att se locken för domkraftfästet??
Eller bara ett gympass så man orkar böja sig?
På bilen jag har idag så tog jag fingrarna och drog av plast locket på bulten, såg till och med på min bil med plastlocket då 4 st lock är av en typ och den som sitter på låsbulten är lite olik på sidan så enkelt att se.
Få loss en låsbult är enkelt, tatt av utan att svetsa med.
Så det är små smulor du griper efter.
Har tre olika felaktigheter nu .D Daniel 109 skrev:
Bilfirman har fixat en (1) sak .
Fick åka till moderskeppet som jag tror kopplar upp sig till Tyskland .
Saknade reservnyckeln programmerades bort , vill ju inte ha en nyckel på drift som det går att öppna/starta bilen med .
Vet ej hur de kommer att reagera på en så självklar sak att nyckel till låsbultar är en självklarhet att det skall levereras med bilen .
Om jag känt till dessa lock på modell / årsmodell hade ja naturligtvis tagit en glutt .H Hallerudsbo skrev:Jag ser över bilen.
Men jag har inte behövt verktyg.
Behövde du verktyg för att se locken för domkraftfästet??
Eller bara ett gympass så man orkar böja sig?
På bilen jag har idag så tog jag fingrarna och drog av plast locket på bulten, såg till och med på min bil med plastlocket då 4 st lock är av en typ och den som sitter på låsbulten är lite olik på sidan så enkelt att se.
Få loss en låsbult är enkelt, tatt av utan att svetsa med.
Så det är små smulor du griper efter.
Upptäckte det saknade locket när det var mer fritt runt bilen + dagsljus .
För att lossa plastlocken till hjulbultar krävs ett specialverktyg , ser ut som ett smalt U med hullingar . Hjulbultar / lock sitter djupt , går ej att få in ngr fingrar där . Fälgarna är blanksvarta även plastlocken är blanksvarta .
Tycker det är en självklarhet att nyckel till låsbultar skall finnas med i bilen/köpet .