Alfredo Alfredo skrev:
Eller i handskfacket, eller något av dörrfacken, eller "mitt facken". Det är rätt svårt att gissa var någon kan ha tyckt att "låshylsan" passade bra.
Tänkte original, då ligger det antingen i reservhjulsbaljan i frigoliten alt. I frigolitlådan med kompressorn ifall bilen är beställd utan reservdäck från fabrik.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur "ser" du på en bil vid ev bilaffär . Med verktyg , med händerna , eller visuellt med enbart ögonen .
Det beror på hur engagerad man är, du kan köpa en bil osedd om du vill.

Om man inte har koll på alla detaljer så tar man hjälp av en mer kunnig bekant alt. begär för inspektion innan köpet.

Det handlar i detta fall om hundralappar och ingenting av det du tagit upp påverkar slutpriset av bilen vid försäljning. Så jag har lite svårt att se vad du vill få ut av att gå på bilfirman hårt?

Som sagt så är ”problemet” löst på 5 minuter på verkstaden i samband med ett däckbyte och skulle du vilja behålla låsbultarna så är det inget problem att beställa upp en ny hylsa från tillverkaren men det tar ett litet tag. Vill du byta till vanliga bultar så gör verkstaden det gärna, dom hatar nämligen låsbultar allt som oftast.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller i handskfacket, eller något av dörrfacken, eller "mitt facken". Det är rätt svårt att gissa var någon kan ha tyckt att "låshylsan" passade bra.
På vag bilar så finns det ett hål för låshylsan i lådan med domkraft och verktyg som ligger ovanpå reservhjulet eller om där inte är något reservhjul med så under golvluckan i skuffen. Förstås kan ju ägaren ha tyckt att den ska vara på en annan plats. Men nästan alltid hittas den på avsedd plats.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
A Avemo skrev:
I fallet att låsbultsnyckeln finns kvar och de hittar den på firman så blir det ju ingen kostnad. Utan låsbultarna är den ju troligen värdelös för firman. Men eftersom fyra månader har gått är det inte otroligt att de inte har koll på den. Enligt "hallå konsument" har man rätt att reklamera fel på bilen. Men är det inte en ny bil så blir det väl ibland en diskussion om vad som är ett fel och vad som är slitage eller vad som inte ingick i köpet.

[länk]
I varudeklarationen på bilen finns ingen notering om att det tex saknas "nyckel" till låsbultar .
Om jag brukat bilen i ca 23 månader (detta efter kontraktsdatum) och turbon brakar ihop så är det upp till bilföretaget att bevisa att felet ej fanns från början .
 
Tomture61
N Niq skrev:
På vag bilar så finns det ett hål för låshylsan i lådan med domkraft och verktyg som ligger ovanpå reservhjulet eller om där inte är något reservhjul med så under golvluckan i skuffen. Förstås kan ju ägaren ha tyckt att den ska vara på en annan plats. Men nästan alltid hittas den på avsedd plats.
Har verkligen kollat överallt , tom under motorhuven .
Hittade förre ägaren som sa ett den skall ligga i en påse med hjulbultar .
Nope , finns ingen påse eller nyckel .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är en VAG bil och den är ej köpt hos VAG återförsäljare .
Vem skall betala för bortmontering av låsbultar + 4st nya vanliga hjulbultar ?
Har letat i alla möjliga och omöjliga ställen i bilen , även kollat i motorutrymmet .
Som jag skriver så fick jag tag i föregående ägaren .

Har aldrig i mitt långa liv köpt låsbultar eller varit ägare till detta , förrän nu .
Jag har 2 VAG bilar och båda har en frigolit konstruktion med diverse fack i reservhjulsbaljan i bagaget och på vänster sida in mot baksätets ryggstöd sitter "nyckeln".
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
F Festlund skrev:
Det beror på hur engagerad man är, du kan köpa en bil osedd om du vill.

Om man inte har koll på alla detaljer så tar man hjälp av en mer kunnig bekant alt. begär för inspektion innan köpet.

Det handlar i detta fall om hundralappar och ingenting av det du tagit upp påverkar slutpriset av bilen vid försäljning. Så jag har lite svårt att se vad du vill få ut av att gå på bilfirman hårt?

Som sagt så är ”problemet” löst på 5 minuter på verkstaden i samband med ett däckbyte och skulle du vilja behålla låsbultarna så är det inget problem att beställa upp en ny hylsa från tillverkaren men det tar ett litet tag. Vill du byta till vanliga bultar så gör verkstaden det gärna, dom hatar nämligen låsbultar allt som oftast.
Tror inte det handlar om ngr hundralappar .
Det är ej VAG org låsbultar , så besök på VAG verkstad tror jag ej på .
Åka runt till ett gäng olika däckfirmor och kolla om de har rätt verktyg .
Har hört att det kan lösas med att det svetsas fast en bult på låsbult .
Rätt tidskrävande jobb + fälgar kan bli förstörda .
Köpa alla låsbultverktyg på biltema för 1300:- /st (tror inte jag får öppna förpackningarna och gå ut och prova på bilen)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
I varudeklarationen på bilen finns ingen notering om att det tex saknas "nyckel" till låsbultar .
Om jag brukat bilen i ca 23 månader (detta efter kontraktsdatum) och turbon brakar ihop så är det upp till bilföretaget att bevisa att felet ej fanns från början .
Här finns också lite skrivet:
https://www.konsumentverket.se/for-...bil-bat-och-motorcykel/forsaljning-av-fordon/

Bland annat följande:

Bilens livslängd
En begagnad bil kan ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel som går att reklamera enligt konsumentköplagen. Detta med hänsyn tagen till bilens pris, ålder och körsträcka.

Jag kan inte svara på om detta skulle anses som ett fel eller inte. Men jag skulle inte själv börja bråka om det. Men givetvis skall du prata med dem. Spontant skulle jag gissa att du har större chans att få hjälp med hjulbultarna än täcklocken.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror inte det handlar om ngr hundralappar .
Det är ej VAG org låsbultar , så besök på VAG verkstad tror jag ej på .
Åka runt till ett gäng olika däckfirmor och kolla om de har rätt verktyg .
Har hört att det kan lösas med att det svetsas fast en bult på låsbult .
Rätt tidskrävande jobb + fälgar kan bli förstörda .
Köpa alla låsbultverktyg på biltema för 1300:- /st (tror inte jag får öppna förpackningarna och gå ut och prova på bilen)
Detta är inget ovanligt problem för däckverkstäderna och du är inte ensam. Har du fått bekräftat att det ej är original låsbultar? Oavsett så är det som sagt ett problem som går att lösa för små summor pengar. Så försök att lugna ner dig, det löser sig. 🤙🏻
 
Tomture61
M maxmsm skrev:
Jag har 2 VAG bilar och båda har en frigolit konstruktion med diverse fack i reservhjulsbaljan i bagaget och på vänster sida in mot baksätets ryggstöd sitter "nyckeln".
Mina verktyg ligger under plastbaljan (där reservhjulet bodde förr om åren)
Batteriet huserar också där .
Så har koll på alla "ställen" i bilen .
Har kollat handskfack - förvaring under/framtill på framstolar - alla fack i mittkonsol - alla "askkoppar" - alla dörrfickor - nedfällbara delen i baksätet - höger + vänster förvaring i bak (lastutrymmet) - alla nivåer i fd reservhjulspottan - även under motorhuven .
 
  • Gilla
PeterLju
  • Laddar…
Jag tycker att firman redan har gått med på ganska mycket. Du lär definitivt inte kunna reklamera en rasad turbo efter två år på en begagnad bil.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
H
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur "ser" du på en bil vid ev bilaffär . Med verktyg , med händerna , eller visuellt med enbart ögonen .
Jag ser över bilen.
Men jag har inte behövt verktyg.
Behövde du verktyg för att se locken för domkraftfästet??
Eller bara ett gympass så man orkar böja sig?

På bilen jag har idag så tog jag fingrarna och drog av plast locket på bulten, såg till och med på min bil med plastlocket då 4 st lock är av en typ och den som sitter på låsbulten är lite olik på sidan så enkelt att se.

Få loss en låsbult är enkelt, tatt av utan att svetsa med.
Så det är små smulor du griper efter.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att firman redan har gått med på ganska mycket. Du lär definitivt inte kunna reklamera en rasad turbo efter två år på en begagnad bil.
Har tre olika felaktigheter nu .
Bilfirman har fixat en (1) sak .
Fick åka till moderskeppet som jag tror kopplar upp sig till Tyskland .
Saknade reservnyckeln programmerades bort , vill ju inte ha en nyckel på drift som det går att öppna/starta bilen med .
Vet ej hur de kommer att reagera på en så självklar sak att nyckel till låsbultar är en självklarhet att det skall levereras med bilen .
 
Tomture61
H Hallerudsbo skrev:
Jag ser över bilen.
Men jag har inte behövt verktyg.
Behövde du verktyg för att se locken för domkraftfästet??
Eller bara ett gympass så man orkar böja sig?

På bilen jag har idag så tog jag fingrarna och drog av plast locket på bulten, såg till och med på min bil med plastlocket då 4 st lock är av en typ och den som sitter på låsbulten är lite olik på sidan så enkelt att se.

Få loss en låsbult är enkelt, tatt av utan att svetsa med.
Så det är små smulor du griper efter.
Om jag känt till dessa lock på modell / årsmodell hade ja naturligtvis tagit en glutt .
Upptäckte det saknade locket när det var mer fritt runt bilen + dagsljus .

För att lossa plastlocken till hjulbultar krävs ett specialverktyg , ser ut som ett smalt U med hullingar . Hjulbultar / lock sitter djupt , går ej att få in ngr fingrar där . Fälgarna är blanksvarta även plastlocken är blanksvarta .
Tycker det är en självklarhet att nyckel till låsbultar skall finnas med i bilen/köpet .
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.