Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Problemen kommer naturligtvis inte om inget händer, skulle däremot din polare göra ett fel som startar en brand eller orsakar en persons död ligger han och du rätt risigt till. För då kommer helt säkert försäkringsbolaget att undersöka vad som hänt och även om du får pengar från din polares "drulleförsäkring" kommer han att allt framgent ha ett skadeståndskrav från försäkringsbolaget, samt att även du som fastighetsägare och ansvarig för fastigheten brustit i ditt ansvar när du anlitade en "svartjobbare". Så det är inte bara din rygg utan även polarens det gäller
 
henein skrev:
Vilken ställer krav på att det skall finnas ett dokument med "kontroll före idrifttagning". Jag kollade med kommunen och dom har inga krav alls på eldokumentation. I vår stuga vi byggde för några år sedan och där vi hade anlitat en firma finns inget sådant dokument upprättat iaf. Henrik
Kravet finns från elinstallationsreglerna och elsäkerhetsverket. Det finns ingen uppföljning eller kontroll att det upprättas förrutom på entrepenader då en besikningsman är inblandad.

Installatören ska, om dom ska följa föreskifterna, kontrollera sin installation innan de lämnar över den till kund. Det ligger både i deras och i ditt intresse att allt är rätt kopplat, helt och rätt dimensionerat.
 
E
Jag tror det kommer att stå `byggström´ på anmälan från firman.
Så du måste oavsett lejja nån som gör en färdig anmälan.
Ett trefasuttag för byggström är ingen färdig anläggning.,,,,,,,,,,,
 
henein>Eftersom din polare inte har den formella behörigheten och du troligen inte kan bedöma hans kunskaper körrekt rörande en sån här installation så ställ dig följande fråga...

Litar du på honom så mycket att du kan låna honom ditt kontokort, dina lösenord, din sambo/fru, din bil ditt hus o s v? Är svaret på den frågan ja så har du ett orubbat förtroende för honom och då är den biten löst.

Sen kommer ju en del andra problem som nämnts av andra här ovan och de problemen borde din polare känna till, om han inte känner till den problematiken så bör det ringa lite varningsklockor hos dig.

Jag kan gissa hur snacket gått kanske "Jamen jag hjälper dig lite med elen när du skall bygga"... Lätt hänt och risk att saker feltolkas.

Sorry om jag såg det från en icke teknisk vinkel nu

/Kent
 
Det finns väl alltid en risk i allt man gör. Dock om man skall se risken ur en matematisk synvinkel så är det = sannolikheten*konsekvensen. Således sannolikheten av att något inträffar samt konsekvensen av om detta skulle inträffa. I min värld som förvisso inte är behörig elektriker men ändå försöker tänka rationellt, så om nu min polare skulle koppla fel och göra en helt korkat koppling vilket jag bedömer som ganska osannolikt med tanke på att han är BB1 och BB2:a, så borde konsekvensen vara att jordfelsbrytaren eller säkringen går, generellt i alla fall. Dessutom om det nu skulle ske en olycka med elen som grund så är det nog jag själv som ligger bakom det genom felaktigt watt antal i lampa (brand), spik i ledning etc, och då spelar det inte roll vem som gjort installationen. Jag bedömer risken större att huset rasar i en jordbävning. Kanske en lång utläggning men det känns ändå som om det nu inte finns mer papper än färdigställande så skall jag försöka göra så ändå. Tänker jag galet ?
 
E
läste du det jag skrev förut?
du för en anmälan om byggström å vill du sen ha en färdiganmälan utan de gjort jobbet..
kan bara önska dig lycka till men att få nån att göra färdig anmälan är nog j-t svårt
 
Ur regelsynpunkt har du ingen nytta av en med BB1 när det gäller nyinstallation så för den sakens skull kan du lika gärna ta en polack för en femtiolapp.

Har han jobbat i många år med detta så kan det mycket väl vara att han kan utföra jobbet korrekt ur säkerhets- och regelsynpunkt med regelverket hindrar honom och du får ingen försäkring att täcka vad som kan hända vid fel, kanske inte så kul den dagen huset brinner upp och försäkringsbolaget frågar vem som installerat. Dessutom lär inte nätägaren dra fram serviskabeln såvida inte någon behörig blir inblandad,
 
sen kan det ju, om än med rätt liten sannolikhet, vara så att han inte har kläm på allt man bör tänka på vid nybygge, planering, fördelning av last, utförande på central osv.
om han nu jobbar på elfirma på dagarna under någons AB beh. så är ju risken ytterst liten, men säg att det t.ex. är en, ja vad ska vi dra till med... en rörmockare, som innehar BB2, eller 1, för att kunna koppla in VV-beredare han installerar, ja då skulle jag ju inte vilja låta honom göra hela anläggningen, om jag inte visste att han är ytterst intresserad och själv tar reda på och vet hur resten ska utföras.
för det är skillnad på en intresserad och lärohungrig elektriker än en som ser jobbet som bara ett jobb..
 
om jag förenklar mitt förra inlägg så skulle jag kunna säga att jag, som inte innehar busskörkort, men för den sakens skull kan manöverere och framföra en buss på korrekt sätt på vägen, kanske bättre rent tekniskt än vissa busschaufförer, ser mig ändå inte som en lämplig bussförare då jag lätt skulle kunna bli irriterad på passagerare (framförallt gymnasieungdomar) som inte sitter still och håller tyst i bussen, det skulle då framkalla irritation som skulle göra mig till en dålig förare.
 
Mikael_L
Vill man fortsätta just den liknelsen så kan jag nämna, jag som har busskörkort, men inte framfört en sådan på flera år nu, skulle inte alls våga åta mig en busskörning på norska bergsvägar eller alperna. Skulle nog gruva mig för en resa på betydligt planare vägar men i vinterföre också.
Att man får är en sak, att man kan är en annan. (Det går att vända på också ;))
 
jo, givtetvis, att jag drog liknelsen var ju för att visa att även om man kan en del av det, så kanske man inte behärskar det fullt ut då man ställs inför andra situationer än det normala, i bussfallet var det enligt mig stökiga passagerare, och i ditt fall besvärliga vägar, och i den BB1 behöriges fall kanske det istället är uppbyggnaden av centralen som gör att han kan tänka lite "udda" och kanske inte gör en bra lösning, eller rentav en farlig lösning, medan det han i normala fall är bra på, t.ex. att spika kabel, och montera apparater och välja rätt IP-klasser kanske blir perfekt.

men nu verkar det ju som att det i TS fall handlar om en elektriker som håller på med allehanda eljobb på jobbet, och då skulle jag ju förlita mig på han, men fortfarande är färdiganmälan en svår nöt för honom att knäcka.
 
Fan vad härligt med en liten behörighetsdiskussion här på forumet, det har vi ju inte så ofta va? ;)
 
Känns som om vi har några sådanna på lagret ja.
Vi tar lite timeout här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.