Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
electrocuted skrev:
... och montering och inkoppling av en central, helt utan utgående ledningar, sen kan din polare lägga in varenda grupp i centralen då man ju får dra en ny gruppledning med BB1.
Nja, inte riktigt va ...
Om dom drar från gruppsäkring till första dosan i varje grupp, för BB1 medger arbete på befintlig grupp.

But wtf ...
 
Mikael_L
henein skrev:
Ok. Jag skall kolla vilken behörighet han har imorgon. Förstod jag det rätt att det är inkopplingen av centralen som kräver ifyllandet av färdiganmälan till nätägaren?
Nej, inte centralen, utan fasadmätarskåpet. Eller var nu elmätaren sitter ...

En AB(L)-behörig elektriker fyller först i en föranmälan om elinkoppling.
Sen gör han klart anläggningen som ska kopplas in på nätet och skickar in färdiganmälan.
Då kommer elbolagets snubbar och drar sin kabel fram till elmätaren och kopplar in denna. Just inkopplingen till fasadmätarskåpet ingår i avgiften.

Sen skiter väl elbolaget i om den anläggning elektrikern gjort i ordning är endast fasadmätarskåpet eller ett komplett hus, eller vad som helst där emellan...

Det electrocuted far efter är ett sätt att vara (så gott som) laglig hela vägen, då en BB1-behörig inte får sätta upp och koppla in en central.
 
Ok, Tack!

Jag har kollat med polaren och han har BB1 och BB2 behörighet. Således skulle det funka om han drar grupperna om jag tar en firma som kopplar in centralen? Var firman tvugnen att dra kablar fram till kopplingsdosan för varje grupp?

MvH

Henrik
 
Det enklaste är om din polare får jobba på firmans behörighet på kvällarna, en del har faktiskt schyssta arbetsgivare. Det kanske kan kvittas mot att du tar materielen genom dom.
 
E
Den behörighet han har är inte tillräcklig för att göra installationen.
Skall han göra det iaf lagligt så måste han vara anställd av en firma.
Du måste ju även ha en med rätt behörighet som anmäler till kraft bolaget.
Säljer en firma bara mtrl som han monterar å det `står´ för jobbet måste de även ha tid, å då den tid det tar att montera. Det funkar inte men en timmes jobb för ett hus.
 
Elinstallatören: Så du säger altså att det Mikael_L inte är möjligt. Vad går då gränsen mellan allmän behörighet och BB1/BB2 behörighet?

MvH

Henrik
 
Mikael_L
henein skrev:
Elinstallatören: Så du säger altså att det Mikael_L inte är möjligt. Vad går då gränsen mellan allmän behörighet och BB1/BB2 behörighet?

MvH

Henrik
ELSÄK-FS 2007:2
http://www.elsak.se/Global/Föreskrifter/2007-2.pdf

1 kap 5§

Sen är det en tolkningsfråga vad enstaka ljuskälla och installationsströmställare betyder, dvs hur många och hur mycket ledning ...
 
Jag förstår att det är lätt att fastna i paragrafer i denna diskussion. Men om jag läste rätt så räcker det med att det finns en grupp iaf för att han skall få göra mitt jobb. Det som är mest intressant i mitt fall är kraven på dokumentation. Det är det som avgör gränsen för vad jag måste (tänker) anlita en firma. Såvitt jag förstår är kravet en färdiganmälan och den måste någon skriva under och det dokumenteras. Finns det ytterilagre ngt dokument saom måste finnas eller krav på att upprätta. Ställer försäkringsbolag alt kommun krav på någon ytterligare dokumentaion? Annars tänker jag jobba efter att en firma kopplar in central med färdiganmälan och därefter får polaren göra resten. Huset lär ju vara lika säker att bo i oavsett om han gjort det mellan 7-16 eller mellan 17-22. Om det inte finns krav på ngn ytterligare dokumentation hur skall man då kunna bli nekad ersättning om ngt händer. I så fall hade väl kravet på dokumentation funnits, eller?
 
det har blivit krav på senare år att anläggningen ska isolationsprovas, JFB's utlösningstid ska kontrolleras och nåt mer kommer inte ihåg exakt, men detta ska det finnas dokumentation på, dock vet jag inte för vem mer än fastighetsägaren denna dokumentation är till för.
vill man gå runt det så är ju möjligheten att han skriver ut dessa papper för varje enskild grupp han lägger in i centralen..
men det skulle ju inte förvåna mig om enbart tanken att gå runt en regel räknas som brott ,för det gör det enligt Orwell "thought crime" , och jag tror vi är nära att få såna klausuler i varenda lagtext snart)
 
Den enda "dokumentationen" är den som man måste göra till nätägaren. Skulle nått gå fel kan försäkringsbolaget neka ersättning eller minskning om dom anser att arbetet inte är fackmannamässigt utfört. Vid ev skadestånd blir då den som utfört arbetet "ansvarig" för ev skador, därför är ofta elektriker lite ovilliga att "svartjobba". Anlitar man däremot ett företag så har dom en ansvarsförsäkring som täcker ev "skador" som kan uppstå.
 
Tack. Men om det inte finns krav på dokumention så kan heller inte försäkringsbolaget kräva att få ett namn eller firma på vem som gjort det då detta krav inte finns. Deras uppgift blir väl då att kontrollera att det ser fackmannamässigt utfört ut , vilket det kommer göra om han nu gör jobbet. Jag kan ju säga att jag inte har kvar "fakturan" på den friman som gjorde jobbet, eller?

MvH

Henrik
 
Mikael_L
henein skrev:
Jag förstår att det är lätt att fastna i paragrafer i denna diskussion. Men om jag läste rätt så räcker det med att det finns en grupp iaf för att han skall få göra mitt jobb.
Så tolkar inte jag regelverket.
Det står "arbete på befintlig grupp", dvs med BB1 får man inte utöka med fler grupper.

Därför måste alla de säkringar du i slutändan vill ha, bli monterade av en AB(L)-behörig åtminståne till första apparat eller kopplingsdosan.
Jag kan lätt tänka mig att det kan bli småproblematiskt att få en firma/elektriker att ta på sig ett sådant jobb. Finns det fler jobb att välja på känns "ett vanligt" som mindre framtida krångelrisk.
Ja, så skulle iaf jag resonera.

Jag vet inte om det finns någon större anledning att försöka vara så laglig som du verkar vilja vara. Be istället elelktrikern/elfirman endast koppla in fasadmätarskåpet och en trefashandske utanpå, så ni får byggström.
Sen låter du din polare göra allt, gör han ett fullvärdigt jobb går det ju inte att särskilja ifrån ett han gjort med rätt behörighet, om du förstår vaf jag menar.

Annars tar du en firma för allt, som vanligt.

Så tycker jag iaf.
 
Som elinstallatör ska man alltid göra "kontroll före idrifttagning" enligt standarden. Så har det varit de senaste 5-10åren vad jag vet.
Innan räckte det med att man som installatör kunde lämna ett intyg på att det är gjort. Jag har inte lusläst de nya reglerna, men jag har för mig att det numera är krav på dokumentation av kontrollpunkter.
Men det är ju upp till installatören att göra det eftersom det är hans behörighet som riskeras.
Mätningarna som ingår är: JFB- isolations- kontunitets- slingimpedans och spänningstest.
Om installatören bygger ihop centralen själv så ska den även CE-märkas med dokumentation. (gruppförteckning med enlinjeschema och JFB anvisning räcker)
 
Jag kommer att göra som Mikael L föreslå att jag be elfirman endast koppla in fasadmätarskåp med byggström. Sedan får polaren fixa resten precis som du beskriver, det låter rimligt. Vilken ställer krav på att det skall finnas ett dokument med "kontroll före idrifttagning". Jag kollade med kommunen och dom har inga krav alls på eldokumentation. I vår stuga vi byggde för några år sedan och där vi hade anlitat en firma finns inget sådant dokument upprättat iaf.

MvH

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.