Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!

Jag har en fråga angående el för mitt planerade nybygge i lösvirke. Min polare är behörig elektriker på ett företag. Han har lovat att hjälpa mig med elen i mitt hus som kompensation för att jag hjälpt honom med han hus. Är detta möjligt eller måste det göras "formellt" då detta innebär att jag formellt inte har någon dokumentation? Vad är det för dokumentation som i så fall kommunen skall ha ? Antar att frågan diskuterat tidigare men hittade inget relevant svar.

MvH

Henrik
 
Självklart får han göra får elen i ditt hus, han är ju behörig (minst ABL får man förmoda i så fall).
 
ja jag kan inte se nåt hinder, kommunen ska ju inte lägga sig i vem som drar elen, dock vill ju elbolaget ha en färdiganmälan för att spänningssätta anläggningen, och den kan bara skrivas på av behörig elektriker, och det framgår inte av färdiganmälan om den behöriga är din kompis och hur ni har gjort upp betalningen...
 
Mikael_L
Du kan väl be honom upprätta något litet protokoll över provning före idrifttagande, dvs när han meggar anläggningen och testar JFB.

Kan alltid vara fint att ha, men troligen inte nödvändigt i laglig mening.

Dokumentet kan följa med som relationshandling vid sökande av slutbevis, en kopia kan följa med husets dokumentation.

Hehe, egentligen är det här mest kvalificerade gissningar från min sida ... :surprised:
Snaggletooth, t.ex. kan det här mycket bättre ...
 
Redigerat:
henein skrev:
Min polare är behörig elektriker på ett företag.

MvH

Henrik
Vad menar du med behörig elektriker? Menar du att han har egen Allmän behörighet eller att han bara jobbar som elektriker på en firma och då kanske har begränsad behörighet?

(Jag ifrågasätter inte såvida han är anställd med AB, utan om TS förstår skillnaden mellan behörig och "behörig".)

//Patrik
 
Redigerat:
Ja den springande punkten här är om han har egen behörighet eller inte. Dels så fär han inte koppla io egen regi om han inte har behörigheten själv, dels så måste en behörig skicka in färdiganmälan till nätägaren.

Du skriver att han är behörig på ett företag. Det är en ganska ovanlig lösning, normalt sett så finns det en enda behörig på en elfirma, och det är oftast chefen/ägaren (om det inte är en väldigt stor firma, typ Skanska osv). Alla övriga jobbar under den ansvariges behörighet. Det innebär att de inte får göra egna jobb vid sidan om, för då jobbar de inte under någon annans ansvar.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Du skriver att han är behörig på ett företag. Det är en ganska ovanlig lösning, normalt sett så finns det en enda behörig på en elfirma, och det är oftast chefen/ägaren (om det inte är en väldigt stor firma, typ Skanska osv). Alla övriga jobbar under den ansvariges behörighet. Det innebär att de inte får göra egna jobb vid sidan om, för då jobbar de inte under någon annans ansvar.
Det är vanligt så ja. Men t.ex. min kompis, med ABL, tröttnade på att köra eget, så nu jobbar han på en firma, under en annans behörighet på dagtid. Ev jobb på kvällar sker på egen behörighet. :)
 
Det är väl inte så konstigt om han är behörighetsbärare på företaget? Han kan vara ägare, anställd som chef eller helt enkelt anställd som behörighetsbärare. Sen kan man vara behörig även om det är någon annan som står för firmans behörighet.
 
Om jag jämför med mitt bygge, så har kommunen inget som helst intresse av någon eldragning. Däremot måste jag lämna intyg på att ventilationsdonen är rätt ställda. Det är tydligen viktigare.
 
E
Det är ju fastighets ägaren som är ansvarig för anläggningen då jobbet är klart.
Så att ha behörighets nummret är bara bra som han måste -som skrivet var- fylla i.
 
Jo det stämmer, han jobbar på en elfirma och således har han inte alla behörigheter Är det enda alternativet att betala hans firma så att de skriver under pappret till nätleverantören. Alternativt så borde jag väl kunna göra en minimal installation i mitt hus som jag tar in en firma till att göra såsom max ett uttag per rum som entreprenaden står för. Därefter fyller jag väggarna med så mycket rör jag vill för "framtida lösningar" och så kan min polare koppla in dessa i efterhand när väl det är driftsatt.. Går det att göra så?

MvH

Henrik
 
Fråga din polare om det går att fixa anmälan via firman han jobbar på, men egentligen så är det avtalsbrott att syssla med konkurrerande verksamhet, så firman kanske inte blir allt för glad.
 
ÄR din polare registrerad hos din el-leverantör?

Be han annars registrera sig, sedan är det inga problem.
 
jo men innehar han inte egen ABL behörighet så kan han inte skicka en färdiganmälan heller...
fråga din polare vilken behörighet han har till att börja med, har han BB1 så kan man ju göra så att hans elfirma står för indragningen av el i huset, och montering och inkoppling av en central, helt utan utgående ledningar, sen kan din polare lägga in varenda grupp i centralen då man ju får dra en ny gruppledning med BB1.
 
Ok. Jag skall kolla vilken behörighet han har imorgon. Förstod jag det rätt att det är inkopplingen av centralen som kräver ifyllandet av färdiganmälan till nätägaren? Det lät som en klok idé att göra som du sa att ta in en firma som står för det. Vad det gäller mätarskåpet så ingår den inkopplingen i den avgift som man betalar i samband med elavgiften (c:a 20´)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.