Ang vp så kan man ju räkna vilket som passar en bäst här http://www.energiberakning.se/

Om du inte behöver använda pannrummet till annat så skulle jag nog slängt i en pellets brännare i bef pannan.
 
Så nu har visningen ägt rum.. Lite sådär är väl magkänslan. Just nu är det inte aktuellt om inte priset blir ett helt annat än vad som begärs, dvs. billigare. Men många intressanta inlägg är det här iaf!

Pannan var originalpanna och oljebrännaren utbytt en gång. Tyvärr så var väggen mellan gillestugan och pannrummet full av inkommande vatten osv, så det är knappt på tal om att byta värmesystem av den anledningen (för att få större gillestuga).

Jäklar var mäklarnas kameror luras!
 
Hej MattisH
du är på rätt spår.. då fixar du en stor del av ventilationen redan där och det finns riktigt bra kassetter att få tag på idag ... tänk bara på konvektionen i spisen, så får du ut värmen ordentligt i huset .. du pratade om gillestugan och den har du i källaren eller hur ..där förmodar jag att du även har den öppna spisen.. perfekt..då kommer värmen att stiga upp via trappan och kommer då att värma en stor del av boytan även där ...

Varma Hälsningar
Eti
 
MattisH skrev:
Jäklar var mäklarnas kameror luras!
De där känner man igen från när man kollade på hus :)

Man blev helt kär i bilderna och började rita upp nytt kök m.m. Och när man kom in i huset på visning kände man bara: "va f*n e detta!?"
 
  • Gilla
MattisH
  • Laddar…
En del verkar inte kunna läsa innantill. Frågan var ju vad som var lämpligast system vid en viss specifik plats i landet. Utredningen, som bl a baseras på Nibe 310p FLVP visar då var i landet det är lämpligast med olika typer av uppvärmning. 310p släpper vid maximal prestanda ut en avluft på ca 0 grader. Senare modeller av FLVP t ex 750p eller Comfortzone har en avluft på -15 grader. De är således betydligt effektivare och talar till FLVP fördel.

Utredningen påvisar således en bra beräkningsmodell för varje person som är intresserad av LCC-kostnaden för ett uppvärmningssystem.LCC=Lifetime Cycle Costs.

I mitt hus på 110 kvm, som värms just av en Nibe 310p. Har aldrig någonsin under de senaste 5 åren det dygnsvisa värmebehovet överskridit 75 kWh, vilket innebär att FLVP maximala output är mindre än 3 kW. Jag kör min FLVP med en enda elpatron på 1,5 kW, vilket är tillräckligt för uppvärmning och varmvatten. Total elförbrukning för fastigheten ligger på ca 10.000 kWh/år.

Förutom denna låga förbrukningen har vi således frisk luft dygnet runt!
 
Då får man gratulera till en rekordlåg förbrukning 10000kwh är det många som bränner i endast hushålsel även om inte jag har så hög förbrukning själv. Nu tror inte jag att en flvp är nån höjdare i ett så pass dåligt isolerat hus som tråden handlar om och dessuton är dom dyr det skiljer inte många kronor till jordvärme om det ens skiljer nått. Har du följt rören från 310p och sett att det är inomhus luften den använder och inte utomhusluften ingenjörn ?
 
Jag undrar om du inte bara är ute efter att obstruera. Dina inlägg tyder ju inte på någon större kreativitet. Jag vet faktiskt hur värmepumpar fungerar. När det gäller installationskostnader så är en FLVP det näst billigaste alternativet efter luft-luft. Jordvärme eller bergvärme innebär investeringar på 120-150 kkr, vilket knappast är någon hemlighet. Läs gärna på Lunds Universitets exarbete. Den är ganska matnyttig. . Sedan tycker jag att ditt förakt för kunskap och kompetens känns inte särskilt trovärdigt. Du bör ju även vara medveten om att raljans och invektiv kan leda till att du kan bli outad från sajten!
 
Det är väl du som obstruerar. Stugan är inte längre aktuell, tråden är död och du fortsätter tjata på om ett system som räknas som klart tveksamt av boverket vid nybyggnad.
Forskningsrapporter är inga sanningar. ytterst lite forskning idag sker med enbart statliga pengar. Den övervägande delen bekostas med pengar från sponsorer.
Hur många forskningsrapporter har inte bevisat att rökning är hälsosam och utsläpp av klimatgaser helt oskadligt.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
En Nibe 750 kostar 65000kr en Nibe 1226 8 kw kostar 42500kr slang 5000kr sprit samt påfyllnadskoppel 4000kr vilket ger en summa av 51500 då tillkommer grävning vilket bör gå att ordna för mellan skillnaden till frånluftaren 13500kr inkopplingarna är ungefär lika. Lite mer rörjobb på 1226an och mycket mera vent jobb på 750 men då har vi ju inte löst ventilationen vilket blir en fläkt på taket och den fläkten utgör prisskillnaden mellan berg och frånluft i det här fallet om man inte vill lösa det med nån typ av återvinning. Och man bör ha med i tanken att Nibe 750 är en inverter vilket får riktigt många gångtimmar på kompressorn varje år och 1226 är en enklare men kraftigare on/off vp vilket får mindre gångtimmar och ser man till så att den får rimligt antal starter bör den hålla betydligt mycket längre än frånluftare och dra mindre el under tiden.men ska man vara ärlig och det ska man så tillkommer av finlir med gräsmatta och sånt runt i kring men lite ska man väl kunna fixa själv för att få en bra värme lösning. Jag ber om ursäkt om du tycker att jag varit oförskämd men det gav inget vidare förtroende när du skrev att en flvp var effektivare pga att uteluften var 10-25 grader och sen avslutade med att du var ingenjör. Du får kontakta en moderator så rensar dom tråden eller stänger av mig om det är det dom önskar men min tanke var att hjälpa Ts.
 
Jahopp, nu har vi vunnit budgivningen (en seg rackare)..

Oavsett så kommer en luft/vatten vvp installeras så nu är frågan vilken?? Inverter eller ej? Arbetstank eller ej?
Och vilket märke och effekt?

Data för huset, ett enplans med källare:
Byggår: 1979, tegel och treglasfönster
Boyta : 112m²
Uppvärmd biyta: 112m²
Energiförbrukning enl. energideklaration, 2 personer i hushållet:
111kWh/m²/år. Enligt deklarationen anses det vara snålare än genomsnittsvillan från samma årtioende.


Oljeförbrukning: 1,7 kubik olja/år
Elförbrukning: 7100kWh/år
Total värmeförbrukning: 24100kWh/år
Hushållsel: 4900kWh/år
Se bifogad bild: 6b2720121233359530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elementen i huset ser ut så här: 2e272012123550b1af.jpg


Huset i sig ser ut så här: bc272012125432d7fe.jpg
Tankar om att flytta pannan till ny placering för att ha möjligheten att få en större gillestuga i framtiden: bf27201210024ea16.jpg




Jag vet inget om nödvändig framledningstemp osv.


Huset ligger i Vinslöv, Norra skåne.


Tanken är att kanske fixa värme till garaget i framtiden. plus 51 m² isf. Kanske l/l-pump där ?


Mina krav på en pump är främst att den ska vara effektiv naturligtvis, vilket det faktiskt inte verkar skilja så mkt mellan pumparna.




Vad har ni för förslag och vad har jag glömt för uppgifter för att göra en rättvis bedömning?
 
Redigerat:
Lycka till med det nya huset..
Eti
 
Grattis!
mina bidrag i grundfrågan är att du verkligen måste kolla vilken framledningstemp huset behöver för att på så sätt kunna bedöma om dina radiatorer kommer att kunna avge tillräckligt med energi med en värmepump inkopplad. I värsta fall så kommer du behöva byta ut dom till en kostnad på kanske 1500-4000kr/radiator.

Har du tur så hänger Smurfen72 kvar i tråden och kan fortsätta ge dig bra och objektiva råd.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Om du kollar på shuntstyrningen till oljepannan kan du ev se hur varmt vatten det shuntas ut vid max kyla om det sitter automatik annars kan man kolla hur många radiatorer du har samt storleken på dom så kan man söka efter hur mycket effekt dom lämnar vid tex 50 graders framledning. Om du planerar att värma garaget i framtiden skulle jag satsa på en lite överdimensionerad vp som klarar även det i framtiden blir det en on/off vp så satsa på nån typ av tank för vp kommer att bli överdimensionerad en stor del av året. Har du kollat vad bergvärme kostar om det är möjligt rätt skönt att slippa utedelen.
 
Bergvärme är inte tillåtet i Vinslöv eftersom det ligger i ett vattenskyddsområde.

Det sitter ingen shunt på den här pannan va?
Vinsl%C3%B6v+011.jpg
 
Är det inte shunten som sitter högst upp till vänster på pannan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.