Jo det blir ju ett kompett paket med ny panna och allt..
Ventilation till källaren får man väl dra i korridoren i källaren och genom ovanvåningen i en garderob eller nåt..
 
Hej
Kommer själv från samma trakter. Och kan säga redan nu om jag inte tror fel så ligger huset i Vinslöv.
Man får inte borra bergvärme där. Har med grundvattnet och göra.
Har själv frånluftsvärmepump Luft/vatten, det fungerar bra för vår kåk på 92 kvm + 91 kvm källare.
Förra ägaren drog frånluften via vinden och sedan ner i källaren till FLV.
 
hbenke skrev:
Hej
Kommer själv från samma trakter. Och kan säga redan nu om jag inte tror fel så ligger huset i Vinslöv.
Man får inte borra bergvärme där. Har med grundvattnet och göra.
Har själv frånluftsvärmepump Luft/vatten, det fungerar bra för vår kåk på 92 kvm + 91 kvm källare.
Förra ägaren drog frånluften via vinden och sedan ner i källaren till FLV.

Du har så rätt så, är du en konkurrent på huset eller? ;)
Jo, byn ligger ju i ett vattenskyddsomr. så jag misstänkte att det inte var godkänt med det..
 
Kanske en pelletsbrännande till pannan om den funkar i övrigt?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Är normalt en värmepumpsförespråkare men vill ändå slänga in en liten braklapp här.

Av elementen att döma är huset byggt på 60-talet?
På den tiden va olja så billigt att det va billigare att elda på som en galning och hålla hög framledningstemperatur än att satsa på ordentliga element. Den typ av element du har är inte perfekta att använda till värmepump, dem behöver högre vattentemp än värmepumpen mäktar med för att ge avsedd effekt.
Då kan pellets vara ett alternativ.

Bergvärme är svårt att räkna hem så långt söderut om man inte har väldigt stort effektbehov. LLVP är som redan nämnts ett bra alternativ men ta gärna in offerter på jordvärme också då de offerterna ofta ligger ganska nära, jordvärmen kan man ju dessutom med en helg och en minigrävare tjäna in ganska mycket pengar på genom att gräva själv.

Eftersom jag själv har DX jordvärme som jag är nöjd med kan jag rekomendera det också.
 
jordvärme är också intressant. Grävare är inga problem, en bekant har ett tiotal olika grävmaskiner.
 
Hej MattisH .. Vad har du för panna och hur ser den ut .. Använd skorstenen så mycket du kan och lägg inte en massa pengar på extra ventilationer utan använd det som redan finns. Pellets är ett bra alternativ som fungerar bra.
och sen en lämplig högeffektiv braskamin med konvektion så har du både värme och en bra ventilation i huset..
Braskaminen är bra att ha när strömmen går , med rätt kamin så kan du även laga lite mat och göra ditt morgon kaffe... Kaminen skapar en hög mys faktor för alla.............
Och glöm inte att montera dit en dragbegränsare på rökröret efter pannan annars så försvinner värmen bara rakt ut i skorstenen , detta till Pelletsbränaren. Lika mycket luft som det går åt till att elda, lika mycket luft måste komma in i huset ,så prata om ventilation , för mig är valet enkelt .Även om pannan är gammal så kan den klara sig i många år till .Själv har jag en förugn till min gamla Diom panna och där eldar jag med ved , lite jobb.. Två inlägg per dygn och mycket go värme..
En Pbrännare förstör inte pannan då det bara är lågan som värmer. det är bara en fråga om hur mycket arbete som man vill lägga ner på sin värme..
Du har ett två rörs system Jag har samma element kopplingar.så det är bra, behåll det..
Varma Hälsningar
Eti
 
Tack så mycket för input!
Värmesystemets första åtgärd är att bedömma skicka på panna och installera pellets till att börja med. Sen om resten byt om ett halvår eller kanske 2år återstår att se.
 
Om befintlig panna är i hyfsat skick, så kan du behålla den och komplettera med jordvärme. Pannan kan du då elda i med ved de kallaste dagarna för att slippa elen vid toppbelastning.
 
Skriv upp vad det är för fabrikat och typ av panna när du kommer dit. Finns ofta en typskylt. Ta gärna en bild också.
Då du redan har ett komplett värmesystem, förmodligen bara att stoppa in en brännare tycker jag det är tveksamt att lägga ned 80000 på luftvattenpump och dessutom antagligen större radiatorer i varje rum (inte billigt). Också komplettering med mekanisk ventilation. Och till resultat för alla utlägg får du bara en halvfjuttig luftvattenanläggning.
Tomten såg ju stor ut och jordvärme är ett mycket bättre alternativ.
Slopa dyra kaminer och lägg pengarna på det som ger värme i stället.
 
MattisH skrev:
Du har så rätt så, är du en konkurrent på huset eller? ;)
Jo, byn ligger ju i ett vattenskyddsomr. så jag misstänkte att det inte var godkänt med det..
Nej då, har redan ett hus som man håller på och renovera lite på. biggrin.gif
Men eftersom som du skrev i Hässleholms kommun blev jag lite nyfiken på det.
Och man har lite koll på vilka hus som ligger ute, trots man redan har hus så är jag inne och kollar på andra hus.
Mest för skojs skull.
 
johanpelle skrev:
Skriv upp vad det är för fabrikat och typ av panna när du kommer dit. Finns ofta en typskylt. Ta gärna en bild också.
Då du redan har ett komplett värmesystem, förmodligen bara att stoppa in en brännare tycker jag det är tveksamt att lägga ned 80000 på luftvattenpump och dessutom antagligen större radiatorer i varje rum (inte billigt). Också komplettering med mekanisk ventilation. Och till resultat för alla utlägg får du bara en halvfjuttig luftvattenanläggning.
Tomten såg ju stor ut och jordvärme är ett mycket bättre alternativ.
Slopa dyra kaminer och lägg pengarna på det som ger värme i stället.
Det ska jag!
 
hbenke skrev:
Nej då, har redan ett hus som man håller på och renovera lite på. [bild]
Men eftersom som du skrev i Hässleholms kommun blev jag lite nyfiken på det.
Och man har lite koll på vilka hus som ligger ute, trots man redan har hus så är jag inne och kollar på andra hus.
Mest för skojs skull.
Det var ju skönt att det inte var så. Tyvärr så har vi två kompispar som också letar hus i byn. Och risken är väl att dom dyker upp på visningen. Kan bli lite jobbigt när det handlar om pengar men vad fasen ska man göra... :banghead:

Och kolla är ju halva nöjet, då blir man ju inte fattig...
 
Redigerat:
Hej MattisH
Slå det där med jordvärme ur dina tankarna. Min dotter har grävt för jordvärme och då pratar vi om mycket ..
Hon har ett hus på ca . 300 kvm .. men oj vad ström den tar då den får jobba.. och ingen värme när strömmen går ..
n u finns där en effektiv braskamin och ev.en till är på gång .. dom värmer när det verkligen behövs och drar ingen ström.. och när det är som kallast fungerar inte jordvärmen.. bara så du vet, det bara är så....
samma problem är det med bergvärmen,även den slutar fungera när det blir riktigt kallt.
Varma Hälsningar
Eti
 
Varför skulle bervärmen sluta fungera när det är kallt, etiol?
Har själv köpt in två bervärmeanläggningar som bara fungerar och går. Helt utan arbetsinsats. Fantastiskt bra.
Visst är det lite dyrare initialt men helt överkomlig payofftid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.