Hej :)

Jag har alltid bott i nyproduktion men vill prova på att vara sosse. När jag ser en sån lägenhet så ser jag massa fel men egentligen vet jag inte hur mycket man får ändra med en elektriker?

Får jag ändra eluttagen som har fyrkantiga dosor på insidan?
Ser ut vara utanpåliggande kablar på vissa ställen, kanske inte just på den bilden men på andra. Hur döljer man dessa profosionellt? Jag antar man drar de i väggen, kan man göra det på gamla hus?

Vet ni även man får byta radiator till ny? Listerna runt fönstret (gärna handtaget till fönstret med) och stenskivan vid fönstret.

Kycklingen uppskattar alla svar ❤.

Kökshörna med matbord, stolar, fönster och radiator, synliga kablar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
oobum och 3 till
  • Laddar…
E
Den fyrkantiga dosan är en transformator till belysningen, den kan du avlägsna när du vill.

Är det bostadsrätt kan du såga upp väggarna och därmed dölja kablarna men det är ganska mycket jobb.

Rätt utfört för kabeln inte synas så mycket, du kan även ta lite mjukfog och smeta ut och sen måla i samma färg som övrigt.

Det med radiatorn får du nog fråga din förening om, den går på vatten och sitter troligen ihop med dina grannars.

Varför byte?
 
E El-Löken66 skrev:
Den fyrkantiga dosan är en transformator till belysningen, den kan du avlägsna när du vill.

Är det bostadsrätt kan du såga upp väggarna och därmed dölja kablarna men det är ganska mycket jobb.

Rätt utfört för kabeln inte synas så mycket, du kan även ta lite mjukfog och smeta ut och sen måla i samma färg som övrigt.

Det med radiatorn får du nog fråga din förening om, den går på vatten och sitter troligen ihop med dina grannars.

Varför byte?
Tack el-löken! Jag har fått lite olika svar gällande såga på vägg om det är betong (hårt) så är det omöjligt? Jag tycker det är värt det om man inte behöver riva hela väggen, det kan se väldigt fint ut sen. Hur mycket jobb pratar vi om, 100k eller 10k för en lägenhet på 33kvm? Ja det är en bostadsrätt!

Angående radiatorn tycker jag den ser lite "sliten ut"... tycker inte du?
 
E
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack el-löken! Jag har fått lite olika svar gällande såga på vägg om det är betong (hårt) så är det omöjligt? Jag tycker det är värt det om man inte behöver riva hela väggen, det kan se väldigt fint ut sen. Hur mycket jobb pratar vi om, 100k eller 10k för en lägenhet på 33kvm? Ja det är en bostadsrätt!

Angående radiatorn tycker jag den ser lite "sliten ut"... tycker inte du?
Lite svårt att svara på men fundera över följande innan du kontaktar elektriker för offert.
Har du jordfelsbrytare? Annars vill du ha detta.

Har du 1-fas eller 3-fas in? Om 1 så kolla med föreningen när 3 är på gång.

Nu har jag för mig att din lägenhet inte var så gammal så då lär du ha plastkabel, detta är i så fall okej.

Är jord draget till alla uttag? Annars kanske det är läge att komplettera, speciellt då du har vattenburen värme.

Kan ni göra grovjobbet själva, fräsa, spackla måla? Då tar det inte så mycket tid för elektriker på plats.

Och givetvis om där finns kompletteringar, nya uttag eller datanätverk.

Angående radiatorn så tycker jag den har ett fint tidlöst utseende.
Du kan tvätta av det, täcka allt och spray med elementfärg eller vad det kallas så blir det som nytt.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vet ni även man får byta radiator till ny? Listerna runt fönstret (gärna handtaget till fönstret med) och stenskivan vid fönstret.
Radiatorn är normalt föreningens egendom och uppvärmningen är normalt deras ansvarsområde enligt stadgarna så kolla vad just dina stadgar innehåller för något.

Foder kring fönster tillhör normalt ditt ansvarsområde så de bör du kunna byta men själva fönstren gör det oftast inte så byta handtag kan vara tveksamt. Däremot har du underhållsansvar för fönstren.

Fönsterbrädan får du antagligen byta men marmorskivor är normalt eftertraktade (liksom andra originaldetaljer). Det kan bli rätt stora skador när man tar bort konsolerna och det kan vara svårt att fästa något som ska tåla hög belastning i väggen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Radiatorn är normalt föreningens egendom och uppvärmningen är normalt deras ansvarsområde enligt stadgarna så kolla vad just dina stadgar innehåller för något.

Foder kring fönster tillhör normalt ditt ansvarsområde så de bör du kunna byta men själva fönstren gör det oftast inte så byta handtag kan vara tveksamt. Däremot har du underhållsansvar för fönstren.

Fönsterbrädan får du antagligen byta men marmorskivor är normalt eftertraktade (liksom andra originaldetaljer). Det kan bli rätt stora skador när man tar bort konsolerna och det kan vara svårt att fästa något som ska tåla hög belastning i väggen.
Tack för du förklarade så bra!
 
tommib
Förlåt en tyken fråga men om du inte gillar något med stilen i en sådan lägenhet kanske du bör överväga att fortsätta bo i nybyggen?
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 15 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Förlåt en tyken fråga men om du inte gillar något med stilen i en sådan lägenhet kanske du bör överväga att fortsätta bo i nybyggen?
Finns inga inom tullarna...
 
Om du menar att det inte finns moderna lägenheter inom tullarna i Stockholm så har du inte tittat särskilt noga.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Om du menar att det inte finns moderna lägenheter inom tullarna i Stockholm så har du inte tittat särskilt noga.
Tell me where :O!
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hej :)

Jag har alltid bott i nyproduktion men vill prova på att vara sosse. När jag ser en sån lägenhet så ser jag massa fel men egentligen vet jag inte hur mycket man får ändra med en elektriker?

Får jag ändra eluttagen som har fyrkantiga dosor på insidan?
Ser ut vara utanpåliggande kablar på vissa ställen, kanske inte just på den bilden men på andra. Hur döljer man dessa profosionellt? Jag antar man drar de i väggen, kan man göra det på gamla hus?

Vet ni även man får byta radiator till ny? Listerna runt fönstret (gärna handtaget till fönstret med) och stenskivan vid fönstret.

Kycklingen uppskattar alla svar ❤.

[bild]
Vad menas med "eluttag med fyrkantiga dosor på insidan"?
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Ser inga fel alls på din bild?

Tänkte du ersätta marmorskivan med något modernt skit som man sätter upp idag?

Utanpåliggande el är väl inga problem att fräsa in, vi högg ut med mejsel i källaren här.
 
A Andy78 skrev:
Vad menas med "eluttag med fyrkantiga dosor på insidan"?
Sådana, tror standard är mer rundaktiga. Vet dock inte vad standard är i äldre hus.

På tals om min bild är någon dosa bättre än den andra? Plast/metall
Två olika typer av infällda dosor för elinstallation, en i metall och en i plast.
 
Fyrkantiga enfacksdosor används inte för starkström i Sverige utom för rakuttag med transformator, här används runda dosor
 
R Rkarlsson skrev:
Ser inga fel alls på din bild?

Tänkte du ersätta marmorskivan med något modernt skit som man sätter upp idag?

Utanpåliggande el är väl inga problem att fräsa in, vi högg ut med mejsel i källaren här.
Ja :)... Hmm fönster känns slitet, den har gjort sitt, persiennerna är slappa och hänger ner, handtaget skriker hjälp. Jag vet inte... Men jag kanske inte får ändra så mycket där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.