S star_daddy skrev:
Jag har lyssnat med grannar som har gjort resan med ny modern spishäll och separat ugn och de har alla byggt om till trefas i gruppcentralen. Utöver spishäll och ugn tillkommer kyl/frys, köksfläkt och ett dubbelt Schukouttag för vattenkokare, brödrost etc. Om allt körs samtidigt blir det lätt för mycket för enfasmatning. Jag har nyligen varit på "våffelfest" hos ett ungt par som lånat två extra elektriska våffeljärn förutom sitt eget och "proppen" gick flera gånger innan en kunnig person talade om var felet låg.

Problemet hos mig är att det bara finns ett enda inmurat/ingjutet kabelrör från gruppcentralen till kökets "apparatvägg". Är det fysiskt möjligt att dra två grupper i samma rör med 2,5 mm2 (16A) alltså sex kablar, är det tillåtet ta bort en skyddsjord och klara sig med en gemensam?
Har du eller kan du enkelt få trefas i gruppcentralen? Kan du få trefas till gruppcentralen så kan du dra en trefasgrupp i befintligt rör. Då drar du fem trådar. Tre faser, en nolla och en jord. Sedan har du en fullgod matning till alla normala spisar. Kyl/frys och köksfläkt drar inte så mycket. Det kan du lägga tillsammans med nästan vad som helst. Men du bör försöka ha en annan grupp till vägguttag. Om inte annat så finns väl en belysningsgrupp i köket.

Angående våffeljärn var säkert felet att koppla mer än ett våffeljärn på samma grupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.