S star_daddy skrev:
Måste båda grupperna ha varsin egen skyddsjord? Det kan som du påpekar bli svårt att få in sex 2,5 mm2 om det är ett 16 mm standard VP-rör (men det kanske skulle gå med mycket kabelsmörjmedel..Kollar dimensionen i morgon!
Jag är osäker på om detta med flera grupper i ett rör är otillåtet eller bara en gråzon. Men det är något man inte brukar göra. Detta åsido. Behöver du 16A till ugnen eller räcker det med 10A och därmed 1,5 mm²?

Varför inte bara ansluta både ugn och häll fast till befintlig matning? Alternativt med norwesco-pluggar. Skall du ordna en till grupp till ugnen så behöver du komplettera elcentralen då jag misstänker att ingen av de fyra säkringarna är ledig.
 
A Avemo skrev:
Jag är osäker på om detta med flera grupper i ett rör är otillåtet eller bara en gråzon. Men det är något man inte brukar göra. Detta åsido. Behöver du 16A till ugnen eller räcker det med 10A och därmed 1,5 mm²?

Varför inte bara ansluta både ugn och häll fast till befintlig matning? Alternativt med norwesco-pluggar. Skall du ordna en till grupp till ugnen så behöver du komplettera elcentralen då jag misstänker att ingen av de fyra säkringarna är ledig.
Det är tillåtet.
 
S star_daddy skrev:
Det står i kombiugnens montageanvisning att den endera måste ha en allpolig åtkomlig brytare eller en åtkomlig stickpropp. Såna brytare sitter ovanför maskinerna i tvättstugan... inte så mysigt i ett nyrenoverat kök...
Dvärgbrytare/diazedsäkring är godkända som allpolig brytare.
 
S star_daddy skrev:
Det står i kombiugnens montageanvisning att den endera måste ha en allpolig åtkomlig brytare eller en åtkomlig stickpropp. Såna brytare sitter ovanför maskinerna i tvättstugan... inte så mysigt i ett nyrenoverat kök...
Löser Norwescoutttaget problemet med olika avsäkringar (20A och 16A) eller måste man ha en minicentral också? Det skulle funka om det är OK att göra hål för båda i masonitbakstycket till ett 20 cm bänkskåp bredvid bänkskåpet för ugn och häll.
 
Du kan sätta två norwescouttag på befintlig matning. Dessa blir då avsäkrade 20 A tillsammans och det finns inget behov av en minicentral. När det är ett enfasabonnemang vinner man inte så mycket på att ha många grupper. Och spisen har ju klarat sig på en enfas 20 A tidigare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bakom en låda eller inne i ett skåp är ju åtkomligt
Skulle ugnen eller hällen krångla och det skulle börja brinna så gäller det att vara snabb och jag tycker att en av de bästa lösningarna är att gå ner på knä, öppna 20 cm-luckan och rycka ut stickpropparna,,, för inte vill man hålla någon kroppsdel OVANFÖR häll och ugn. Jag blev litet skraj för sådant redan som barn när morsan stöpte stearinljus på en gasspis och lågorna slickade kökstaket. Det slocknade först när stearinen var slut och då var hela taket sotsvart.
 
S star_daddy skrev:
Skulle ugnen eller hällen krångla och det skulle börja brinna så gäller det att vara snabb och jag tycker att en av de bästa lösningarna är att gå ner på knä, öppna 20 cm-luckan och rycka ut stickpropparna,,, för inte vill man hålla någon kroppsdel OVANFÖR häll och ugn. Jag blev litet skraj för sådant redan som barn när morsan stöpte stearinljus på en gasspis och lågorna slickade kökstaket. Det slocknade först när stearinen var slut och då var hela taket sotsvart.
Brinnande stearin har jag lagt upp en helt annan tråd om idag....

Stäng av i centralen.
 
A Avemo skrev:
Du kan sätta två norwescouttag på befintlig matning. Dessa blir då avsäkrade 20 A tillsammans och det finns inget behov av en minicentral. När det är ett enfasabonnemang vinner man inte så mycket på att ha många grupper. Och spisen har ju klarat sig på en enfas 20 A tidigare.
Ska föreslå denna lösning, alltså med två stickproppar för det låter säkrast och mest flexibelt. Någon gång i framtiden skal ju häll och ugn bytas igen...tack alla för hjälpen!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag ser inga problem med lösningen med två norwescouttag. Men överskatta inte betydelsen vid brand. När det brinner på spisen så är det ju för det mesta inte orsakat av ett fel på spisen. Inte heller slutar det brinna för att man bryter strömmen. Vill du förbättra brandsäkerheten är det en större vinst med att ha en brandfilt i köket än att ha en åtkomlig stickpropp till spisen. Och om man nu måste bryta strömmen så tar det väl inte längre tid att gå ut i hallen och skruva ur säkringen än att krypa in i ett köksskåp och dra ur kontakten?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag ser inga problem med lösningen med två norwescouttag. Men överskatta inte betydelsen vid brand. När det brinner på spisen så är det ju för det mesta inte orsakat av ett fel på spisen. Inte heller slutar det brinna för att man bryter strömmen. Vill du förbättra brandsäkerheten är det en större vinst med att ha en brandfilt i köket än att ha en åtkomlig stickpropp till spisen. Och om man nu måste bryta strömmen så tar det väl inte längre tid att gå ut i hallen och skruva ur säkringen än att krypa in i ett köksskåp och dra ur kontakten?
Brandfilt – bra tips! Men om det sk<lle ta eld så beror det troligen på kvinnorrnas simultankapacitet och deras natirliga instinkt är att dra ur kontakten (från brödrostar, vattenkokare, strykjärn med mera). Skulle de förväntas skruva ur proppen så måste de först veta att det finns en gruppcentral, var den sitter, ha en trappstege, fälla ut den bland kassar och skor på golvet och klättra upp i strumplästen utan att halka, sedan skruva ur rätt propp i brådskan. Vrider de av huvudströmmen eller tar fel propp blir det kolmörkt. Jag har frågat de damer som jag träffar vilket de skulle föredra och alla svarar: "Dra ur kontakten". Även brandfilten är mystisk och äcklig och den måste man träna på och öva in. När jag står vid spisen så släpper jag inte grytan eller stekpannan med blicken och har knappast inte råd att blinka en gång (som med mina elverktyg).
 
S star_daddy skrev:
Men om det sk<lle ta eld så beror det troligen på kvinnorrnas simultankapacitet och deras natirliga instinkt är att dra ur kontakten (från brödrostar, vattenkokare, strykjärn med mera).
Den analysen får du stå för själv. Men om det ofta brinner i ditt kök är det extra viktigt att ingen lever i villfarelsen att man släcker elden genom att dra ur kontakten till spisen.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jo men som sagt, att dra ut kontakten för spishällen hjäper inte om det brinner. Det enda som hjälper är att kväva elden. Eller brandsläckare. Att det faktiskt brinner i själva hällen förekommer inte. Eller jo elektroniken kan brinna, men det brukar bara pågå i en bråkdels sekund.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den analysen får du stå för själv. Men om det ofta brinner i ditt kök är det extra viktigt att ingen lever i villfarelsen att man släcker elden genom att dra ur kontakten till spisen.
I panikens ögonblick är man inte rationell...
 
S star_daddy skrev:
I panikens ögonblick är man inte rationell...
Det är nog större risk att någon försöker släcka med vatten än att dra ur kontakten till spisen/hällen/ugnen.

Att försöker släcka något som brinner på spisen med vatten är det sämsta någon kan göra.

I kök är det lämpligt att ha kolsyresläckare, vi har en liten smidig sak stående på bänken.


För att minska risken för irrationella handlingar så övar man.
Vill man inte tända eld på olja så kan man ställa någon/några värmeljus i en stekpanna/kastrull, men tänk på att ställa dessa med lite avstånd samt inte låta de brinna så länge.

S star_daddy skrev:
natirliga instinkt är att dra ur kontakten (från brödrostar, vattenkokare, strykjärn med mera).
Det där är små apparater som är större risk att de själva brinner än att själva spisen/hällen/ugnen brinner. De är även lättare att bära ut en brödrost etc än en ugn.

Eftersom man aldrig ska släcka en spisbrand med vatten så behöver inte en spis vara spänningslös när man släcker. Däremot är det en fördel om brödrosten är spänningslös när man häller vatten över den.



Jag har varit med om brandtillbud i kök, de runt omkring mig ville hälla vatten över det som brann men jag skrek "nej, blöt en handduk istället", jag tog den blöta handduken och la över det som brann och kvävde elden.

Edit: Rättstavning
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du kan sätta två norwescouttag på befintlig matning. Dessa blir då avsäkrade 20 A tillsammans och det finns inget behov av en minicentral. När det är ett enfasabonnemang vinner man inte så mycket på att ha många grupper. Och spisen har ju klarat sig på en enfas 20 A tidigare.
Jag har lyssnat med grannar som har gjort resan med ny modern spishäll och separat ugn och de har alla byggt om till trefas i gruppcentralen. Utöver spishäll och ugn tillkommer kyl/frys, köksfläkt och ett dubbelt Schukouttag för vattenkokare, brödrost etc. Om allt körs samtidigt blir det lätt för mycket för enfasmatning. Jag har nyligen varit på "våffelfest" hos ett ungt par som lånat två extra elektriska våffeljärn förutom sitt eget och "proppen" gick flera gånger innan en kunnig person talade om var felet låg.

Problemet hos mig är att det bara finns ett enda inmurat/ingjutet kabelrör från gruppcentralen till kökets "apparatvägg". Är det fysiskt möjligt att dra två grupper i samma rör med 2,5 mm2 (16A) alltså sex kablar, är det tillåtet ta bort en skyddsjord och klara sig med en gemensam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.