Oavsett vem som får jobbet, så vill jag planera själv först: bifogade foton visar en fast enfasanslutning till en nu skrotad 50-cm elspis med tre kokplattor och hur gummikabeln såg ut när den kopplades loss och ersattes i dosan av tre ubåtar. Dimension kabel 4 mm2, i dosan finns vad det verkar FK 4 mm2, skall förstås dras om från elcentralen (5-7 m).
Spisen ska ersättas med en liten glashäll (enbart enfas 2900 W) och har ingen kabel ansluten och i montageanvisningen står att anslutningen skall vara fast och 4 mm2. Fråga: stämmer detta med aktuella svenska bestämmelser?

Vidare så ska spisen också ersättas med en kombiugn (mikro+konventionell) och den har redan en anslutningskabel monterad (Schuko 230 V). Maxeffekten står tyvärr inte angiven någonstans (Elektrolux OOM1010CZ). Här ska stickproppen sitta åtkomlig att dra ur i ett nödläge, vilket innebär att den inte kan sitta bakom ugnen. Jag har funderat på att sätta ett vanligt utanpåliggande eluttag bredvid sjäva inbyggnadsskåpet för ugnen, ta upp ett runt hål Ø50 i skåpsidan och dra ut kabeln den vägen. Uttaget kan döljas för elaka blickar om man ställer ett smalt 20 cm skåp vid sidan av ugnsskåpet och tar upp en öppning i masonitbakstycket motsvarande eluttagets yttermått. Då kan man dra ur sladden ganska snabbt om det behövs. Fråga: är det godkänt i svenska bestämmelser?

Som fast kabel till hällen har jag gissat att en RV-K 3G2,5 mm2 skulle vara lämpligast. Fråga: stämmer det eller finns det bättre alternativ?

Jag tror att om anlitad elektriker inte har ett bättre förslag, så ersätter man plåtdosan på bild med en kopplingsdosa av plast som täcker doshålet och drar ut kabeln till hällen via en tätande genomföring på ena sidan. På andra sidan dosan drar men ut en kabel till ovannämnda eluttag, också med tätning. Fråga: är detta godkänt enligt svenska bestämmelser? Synpunkter välkomnas!

Och som sagt: en elektriker kommer att anlitas, men jag måste själv långtgående planera för platsbehov, håltagning för nya eldosor och val av skåpstommar. Trångt!
Gammal enfasanslutning och skadad gummikabel på en skrotad elspis med synlig kabeldimension 4 mm2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grå plåtdosa för elanslutning monterad på en vit vägg, använd för fast installation av spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har två alternativ:
1, byta ut befintliga enfasgruppen till två enfasgrupper, alltså två säkringar, två × "fas, nolla, jord". Det kan bli besvärligt att få i sex stycken 2,5mm² där det idag är tre 4mm².
2, sätta en liten gruppcentral där befintliga spisdisan är, med två dvärgbrytare och från den gå iväg med en grupp till vardera enhet.
 
Jag skulle nog gå på en minicentral. Sedan bör du naturligtvis ha ett perilexuttag så att det är lätt att lyfta ur den nya induktionshällen, exempelvis vid rengöring.

Edit: en sak till, du behöver tänka på fasfördelningen i huvudcentral en också. Det kanske är bättre med 5x1,5 mm² om det räcker, det bör att gå att få in i rören. Jag har bara 10A i mitt kök och det räcker. Faktum är att spishällen har alla plattorna på 10A, men då kan jag inte köra alla på maxeffekt samtidigt, men det känner spishällen själv av!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan bör du naturligtvis ha ett perilexuttag så att det är lätt att lyfta ur den nya induktionshällen, exempelvis vid rengöring.

Edit: en sak till, du behöver tänka på fasfördelningen i huvudcentral en också. Det kanske är bättre med 5x1,5 mm² om det räcker, det bör att gå att få in i rören.
Det där kräver att det är trefas in i lägenheten, men eftersom det är 4mm² till befintliga spisen så är risken stor att det är enfas in i lägenheten.

För enfas, finns Norwesco,
https://www.norwesco.se/sv/produkte...n-och-hall/spisuttag-stickpropp-och-rotuttag/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där kräver att det är trefas in i lägenheten, men eftersom det är 4mm² till befintliga spisen så är risken stor att det är enfas in i lägenheten.

För enfas, finns Norwesco,
[länk]
Bra poäng. Är det på det viset så faller vi naturligtvis tillbaka på att en undercentral är en bra lösning.
 
Två olika grupper får väl inte dras i samma framföringsväg!
Bättre i så fall att göra en fördelningspunkt med trefasgrupp till enfaslaster. Snart dyker nog nån av forumets experter upp och reder ut vad som är lämpligt och tillåtet.
 
En extra minicentral låter inte som en helt bra läsning i mina öron. Är det en eller tre faser in i bostaden? Vad är det för storlek på huvudsäkringen/arna?
 
En typisk enfasmatning till en spis brukar vara avsäkrad med 20A. Ett schuko-uttag som du ville ha till ugnen får inte avsäkras med mer än 16A. Det är orsaken till förslagen om en minicentral på platsen. Varför vill du ha stickproppen till ugnen åtkomlig? Det skulle vara en ok lösning att ansluta både hällen och ugnen fast. Alternativt om du vill ha uttag och slippa minicentralen kan du använda norwesco-uttaget som @Demmpa föreslår.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Två olika grupper får väl inte dras i samma framföringsväg!
Jo, det får det.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En extra minicentral låter inte som en helt bra läsning i mina öron. Är det en eller tre faser in i bostaden? Vad är det för storlek på huvudsäkringen/arna?
Det finns bara fyra porslinssäkringar plus en huvudbrytare i en liten plåtlåda till gruppcental; två 20A och två 10A. Alltså enfas?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det låter som enfas ja.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har två alternativ:
1, byta ut befintliga enfasgruppen till två enfasgrupper, alltså två säkringar, två × "fas, nolla, jord". Det kan bli besvärligt att få i sex stycken 2,5mm² där det idag är tre 4mm².
2, sätta en liten gruppcentral där befintliga spisdisan är, med två dvärgbrytare och från den gå iväg med en grupp till vardera enhet.
Måste båda grupperna ha varsin egen skyddsjord? Det kan som du påpekar bli svårt att få in sex 2,5 mm2 om det är ett 16 mm standard VP-rör (men det kanske skulle gå med mycket kabelsmörjmedel..Kollar dimensionen i morgon!
 
S star_daddy skrev:
Måste båda grupperna ha varsin egen skyddsjord? Det kan som du påpekar bli svårt att få in sex 2,5 mm2 om det är ett 16 mm standard VP-rör (men det kanske skulle gå med mycket kabelsmörjmedel..Kollar dimensionen i morgon!
Men räcker inte 10A?
 
A Avemo skrev:
En typisk enfasmatning till en spis brukar vara avsäkrad med 20A. Ett schuko-uttag som du ville ha till ugnen får inte avsäkras med mer än 16A. Det är orsaken till förslagen om en minicentral på platsen. Varför vill du ha stickproppen till ugnen åtkomlig? Det skulle vara en ok lösning att ansluta både hällen och ugnen fast. Alternativt om du vill ha uttag och slippa minicentralen kan du använda norwesco-uttaget som @Demmpa föreslår.
Det står i kombiugnens montageanvisning att den endera måste ha en allpolig åtkomlig brytare eller en åtkomlig stickpropp. Såna brytare sitter ovanför maskinerna i tvättstugan... inte så mysigt i ett nyrenoverat kök...
 
S star_daddy skrev:
Det står i kombiugnens montageanvisning att den endera måste ha en allpolig åtkomlig brytare eller en åtkomlig stickpropp. Såna brytare sitter ovanför maskinerna i tvättstugan... inte så mysigt i ett nyrenoverat kök...
Bakom en låda eller inne i ett skåp är ju åtkomligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.