Man kan ju be en mäklare värdera lägenhet med gammalt men komplett kök samt med delvis utrivet kök som det ser ut nu...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
E Emma Matilda skrev:
Det blev nej från mitt försäkringsbolag tyvärr.
H hempularen skrev:
Däremot kan föreningens ansvarsförsäkring ev. gå in om föreningen varit vårdslös.
Att föreningen skulle klassas som vårdslös tror inte utfallet skulle bli vid en juridisk prövning. Köket som sådan faller även på bostadsrättshavarens ansvar. Således är det innehavarens försäkringsbolag som skall ersätta och där är det nog noll att hämta efter åldersavdrag samt inträngande vatten-klausulen i avtalstexten.

Således blir det den egna plånboken som får bekosta all återställning. Om nu föreningen erbjuder något alls så är det bara att tacka och ta emot.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Kan ju inte vara bostadsrättsinnehavarens ansvar att hålla koll på om yttertaket läcker under t ex 3 år.
Vatten kan som kanske bekant, så att säga ligga länge i sågspån och annat innan det blir mättat och rinner vidare.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B
Jag fick ersättning för en vattenskada (ej från tak) från mitt försäkringsbolag på 8000kr. Lite samma läge åldersmässigt, det var +50år gammalt. Tror det var ett skåp som gick från golv till tak med lucka som ersattes, det var även nån del för att golvet revs. Möjligen även för el till uttorkning av fukt.

Jag vet inte vad ersättningen från föreningen blev i kronor och ören för din del, men är det mer än typ 3000kr får du nog vara nöjd.

Du hade ju rent krasst kunna köpa ett par stommar från Ikea och skruvat upp och kommit undan billigt.

Det blir ju en standardhöjning när man byter ut något gammalt mot nytt som man inte får glömma. Sådant täcker i princip inga försäkringar.
 
C
E Emma Matilda skrev:
Är det ett rimligt beslut?
Om man börjar från början.
Vad är det som pekar på att köksinredningen skulle vara föreningens/fastighetens ansvar?
Normalfallet är att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för köksinredningen om inte annat framgår av stadgarna.
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad hade du gett för det då? Om du fick chansen att köpa det om du monterade ner det och tog det med dig? Förutsatt att du behövde ett kök då.
Jag har redan ett i mitt hus byggt 1955 och fortfarande i originalskick.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har redan ett i mitt hus byggt 1955 och fortfarande i originalskick.
Jag tror säkert det är fint och bra kvalitet men jag tror värdet i kronor är väldigt lågt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror säkert det är fint och bra kvalitet men jag tror värdet i kronor är väldigt lågt.
Säkert, det enda som har värde i dag är modernt skräp som inte ens tål vatten 😉
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Säkert, det enda som har värde i dag är modernt skräp som inte ens tål vatten 😉
Mm jag fattar inte varför man bygget kök av sånt som bara sväller när det kommer vatten. Det är så dumt.🤔
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Som redan har tagits upp så faller detta vanligen på bostadsrättshavaren att betala. Det finns inget uppsåt och föreningen har inte varit vårdslös. Därmed finns inget skadeståndsansvar för föreningen.

Det andra är att försäkringsbolag ofta inte skyddar mot skador av vatten som tränger genom tak, fasad eller grund. Man är helt enkelt väldigt sällan försäkrad mot detta. Kanske finns undantag på försäkringsmarknaden?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med. Finns inget att ersätta.
 
  • Gilla
Emma Matilda
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! 🙏
Det är inte lätt att veta hur man ska förhålla sig till en sådan här situation. Än mindre när inte kan något.
Jag har ju fått erbjudande om ersättning för ett skåp, så då kan jag med gott samvete gå för det förslaget.
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror säkert det är fint och bra kvalitet men jag tror värdet i kronor är väldigt lågt.
Om det är platsbyggt efter specifika mått är det inte värt mycket för någon annan. Marknadspris och värde kan vara mycket olika.
 
H Hybro skrev:
Kan ju inte vara bostadsrättsinnehavarens ansvar att hålla koll på om yttertaket läcker under t ex 3 år.
Vatten kan som kanske bekant, så att säga ligga länge i sågspån och annat innan det blir mättat och rinner vidare.
Nej, bostadsräöttshinnehavaren har givetvis inget ansvar för yttertaket. Men föreningen som har ansvar för yttertaket har inget ansvar för bostadsrättens kök.

Jämför med att ett träd blåser ned på din parkerade bil. Inte trädägarens problem (i normalfallet).

Man får se det som "shit happens". Ingen annan är ansvarig för dina prylar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Funktionen måste ersättas, alltså nya skåp.
Inte nödvändigtvis nya, men skåp med samma funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.