Hej

Jag håller på att projektera ett fritidshus som kommer bli med platta på mark. Frågan är nu vad som bör komma upp ut plattan.

Jag har tänkt göra enligt följande bild:
Avlopp:
Tvättmaskinen ansluter till golvbrunnens vattenlås
två golvbrunnar, en i duschen och en under vvb/hydropress
Vanliga rör till handfat/diskmaskin/toa
Vatten:
Pemrör in i väggen bakom hydropress.
Extra rör till framtida gästhus/garage
El:
Det kommer bli en elnisch i hallen där centralen ska sitta.
Inkommande servis blir till fasadskåpet med elmätare och huvudsäkringar.
Inkommande el, fiber, extra rör för framtida bruk

Är det något mer jag borde tänka på?

Hur kommer jag in med pemslang i badrummet? Golvgenomföringar är väl inte tillåtna längre? Jag vill inte gärna ha en dold skruvvinkel i väggen och det går inte att böja pemslangen 90grader.

Rör i platta 2014-11-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt en fördelarcentral vid hydropressen och använd pex rör-i-rör till allt. Det finns bockfixturer som du använder för att få rätt fason på slangen ut ur väggen.
 
Extra elrör till belysningsstolpar ute, grova rör (t.ex vp40) för media (HDMI) mellan TV-plats och teknikskåp, rör för larm, golvvärmetermostater, PEX rör-i-rör för all varm och kallvatten - dessa tar du sen upp i väggen bakom tätskikt i badrum, kallvatten till kyl/frys, extra kv till ev framtida kaffemaskin, datanät inne, inkommande telefon, inkommande kabel-tv, tele/data till gästhus och garage, förberedd värmekulvert till garage/gästhus.

Jag har just byggt en platta och den består av mer rör än betong.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag är lite kluven till att dra vattnet i plattan. Då det är ett fritidshus kommer det står med underhållsvärme när vi inte är där. Jag inbillar mig att rören kan frysa i plattan om det blir smällkallt ute och vara riktigt jobbiga att tina.

Min tanke är därför att dra alla rör synliga på väggarna så att jag kan hålla koll på dem och även tappa ut om det skulle kännas nödvändigt.

Telefon!!! 1800-talet vill ha tillbaka sina tekniklösnignar :wow: Men det är klart ett helt gäng extra rör borde det nog bli till el-nischen i alla fall. Borde kanske dra lite 20 rör för trådatnätverk åtminstånde....

Mexitegel. Menar du ett sån här? http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...tt/LK-Fordelarskap--LK-Shuntskap-VT-komplett/ (fast utan gv fördelare)
 
pelpet skrev:
Jag har just byggt en platta och den består av mer rör än betong.
(y)
 
Här finns lite tidigare funderingar.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/148535-vilka-ror-dras-egentligen-i-plattan.html

Jag kommer ha merparten av mitt vatten mot ytervägg så det verkar som att det blir till att dra invändigt (inte genom golv i badrum och inte i ytervägg). Eftersom alla rör komemr vara synliga så känns det lite onödigt med ett fördelarskåp. Enda anledningen att ha ett skåp blir att slippa göra en snäv 90graders böj på pemslangen. Probelmet är att den tightaste bockradien är 120mm vilket blir svårt att få in i en innervägg. http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=sv-SE&tx_uponorproduct_pi1[child]=329

En lösning skulle vara att komma in med vatten på samma ställe som elen kommer in, den väggen kommer bli tjockare så där skulle bokfixturen kunna få plats. Dock känns det minstsagt fel att ha vatten i elnischen.....
Är det en tillåten lösning?
 
Alla ledningar, inklusive vattnet, ska helst komma in på samma ställe så att de kan potentialutjämnas tillsammans.

Glöm inte heller potentialutjämning av armeringen i plattan. Halvt överkurs, men trevligt när åskan slår i närheten.
 
toolman77 skrev:
Mexitegel. Menar du ett sån här? [länk] (fast utan gv fördelare)
Ja, typ en sådan. Fast vill du ha utanpåliggande så går det ju lika bra det med.

Men jag inser nu att jag missförstått dig... Fick för mig att du skulle dra PEM till förbrukarna i badrummet - My bad!

Man brukar göra en liten klack för det som kommer upp ur plattan. Se exempel här:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/153586-gjuta-klack-vid-golvvarmefordelare.html
 
Korvgubbe
Tänk även på utsidan!
Vattenutkastare bör man ha på minst fyra olika väggar i ett nybygge tycker jag, annars blir det en jävla massa trädgårdsslangar som ska skarvas och förvaras. Räkna även med minst två framtida byggnader som vill ha vatten, el och allt det andra, inklusive fjärrstyrning av värme. Det kostar så lite att förbereda för detta, men är mycket värt den dagen man vill bygga en friggebod, en bastu eller ett utekök.
Annars tycker jag du har fått bra förslag redan på vad som ska dras i plattan.

Sen kvarstår ju bara frågan om vad man ska dra i väggarna...
 
Utanpåliggande pem vore ju inte så snyggt, det är en sommarstuga jag bygger inte ett stall :p

Den där klacken var ju en smart lösning. Då borde jag kunna komma upp med slangarna i hörnet.

Min tanke är att koppla in pemslang på vattenutkastarensutsida då går det att stänga av sommarvattnet till uteköket utan att det kan frysa. Om jag går ut med en pemslang ut ur plattan och sätter en vattenutkastare så kommer den ju garanterat att frysa. Dessutom då brukar det droppa en hel del kondens från vattnutkastaren så jag vill ha den i våtrummet. Eller tänker jag fel?

Rör i platta 2014-11-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Njae, så mycket kondens blir det väl inte på vattenutkastaren normalt sett. Det är klart sitter den i badrummet och detta är dåligt ventilerat så blir det kondens på den. Du kan ju kondensisolera om du vill vara helt säker.

Jag tycker Korvgubbens tanke var bra, jag stör mig själv på att vi bara har en vattenutkastare - dessutom på fel sida huset.


Det är väl inte så snyggt med pemslang utvändigt för uteköket eller? Ett alternativ är att du lägger pem under plattan till utköket från din fördelare men även kopplar på en tryckluftsnippel så du kan stänga av vattnet och blåsa tomt med en liten kompressor. Drar du rören så tycker jag du gott kan kosta på dig att dra ut varmvatten till uteköket också :)
 
Hemmakatten
Ska du ha en köksö vill du kanske ha vatten o el dit.
 
Bra tankar

Vi får väldigt mycket kondens från vattenrören framförallt vid vattning när det spolas upp kallvatten under flera timmar. Det kan ju bero på att det är lite halvkass ventilation i badrummet, så det blir

Det blir ingen köks ö däremot ska det bli ett utekök. Min tanke är då att sätta dubbla vattenutkastare (kallt och varmt) från köket ut på altanen och dra därifrån under trallen till ett framtida utekök. Det blir en snutt synlig pem från utkastaren ner till däcket men det kan jag leva med. Då är det enkelt att stänga av på hösten, bara vrida två kranar och inte fiffla med tryckluft...

Min erfarenhet är att den typen av lösnignar är väldigt smarta för att lösa ett probelm men sammantaget blir det ett system som kräver att en massa handgrepp görs i rätt ordning vid rätt tidpunkt för att inget ska gå sönder och det är som gjort för att något ska gå fel. Och pajar något vet jag vem som åker på att laga :confused:
 
Hemmakatten skrev:
Ska du ha en köksö vill du kanske ha vatten o el dit.
Även under ett köksbord kan det vara praktiskt med ett uttag för en värmeplatta, lampa eller laddare.
 
mycke_nu skrev:
Även under ett köksbord kan det vara praktiskt med ett uttag för en värmeplatta, lampa eller laddare.
Men i golvet under? Är det inte enklare att sätta uttag på väggen istället för i golvet i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.