Kanske en dum fråga... Men vilka rör är det som dras i plattan egentligen. Vi ska byygga en enplanare och jag har föreställt mig att man drar alla rör för vatten och avlopp i plattan och att de kommer upp där man ska ha kran, diskmaskin, toalett osv.

Stämmer det, eller drar man en massa i väggar eller tak?

Hur gör man vid värmepumpen?
 
Mikael_L
Jag hade ungefär samma frågor som dig för några veckor sedan. Ifrån en rätt mager skörd av svar samt en massa eget funderande gjorde jag så här:

Alla avlopp i gruset under markisoleringen.
Toa och golvbrunnar kommer upp genom golv på rätt plats. Diskbänk, handfat och tvättstuga kommer upp i vägg och dras alltså invändigt i vägg och avslutas med en 90°-böj ut genom väggen på rätt ställe, här blev det 75mm rör och 50mm till tvättstället.

Kallvatten till kök samt handfat drog jag också i gruset.
Varmvatten tänkte jag dra i något isoleringslager, men glömde bort, så det blev ingjutet i betongen istället.

Övriga vatten (dusch, tvättstuga) är så oerhört nära vattenfördelaren att jag drar det i vägg och/eller utanpåliggande.

Jag kan fortfarande inte säga om jag gjort rätt beslut eller inte.

Hoppas du får fler svar, jag är djupt okunnig inom VA ... :S
 
Tack för svaret. Att jag blivit så fundersam är för att vårt hus har blivit tidigarelagt med 7 veckor och husföretaget glömde visst bort att upplysa oss om det... P.g.a. detta hinner vi inte få vvsritningar klara innan grunden ska göras. Grundföretaget utgick ifrån vår planlösning i kombination med vvsritningen till standardhuset (vi har ett omritat hus där ingenting är på den ursprungliga platsen) för att få fram priset för rördragningarna i plattan. Först uppgav de ett pris på 130 000 för att de då såg på all vvs, men sedan så ändrade de priset till dryga 20 000 när de bara uppgav priset för rördragningarna i plattan. Och eftersom att jag utgått från att det mesta går väl i plattan så undrar jag vad de där extra 110 000 är för dragningar...
 
  • Gilla
mecheli
  • Laddar…
Och angående det där med att dra rör i väggar. Jag tror att jag läst någonstans att man inte får dra rör i ytterväggar och att man inte får skarva i väggen. Stämmer det? Skarva måste man väl göra lite titt som tätt, och hur ska man få dit vattenutkastaren på utsidan om man inte får dra i yttervägg?
 
byggankan skrev:
Och angående det där med att dra rör i väggar. Jag tror att jag läst någonstans att man inte får dra rör i ytterväggar och att man inte får skarva i väggen. Stämmer det? Skarva måste man väl göra lite titt som tätt, och hur ska man få dit vattenutkastaren på utsidan om man inte får dra i yttervägg?

Stämmer, har du tex köket mot en yttervägg så drar du upp vattnet i golvet under skåpen, inte i ytterväggen. Vattenutkastaren drar man genom väggen kopplas till utanpåliggande rör i rummet innanför, försök att planera det till tex tvättstugan
 
Jan-L skrev:
Stämmer, har du tex köket mot en yttervägg så drar du upp vattnet i golvet under skåpen, inte i ytterväggen. Vattenutkastaren drar man genom väggen kopplas till utanpåliggande rör i rummet innanför, försök att planera det till tex tvättstugan
Vi tänkte ha vattenutkastaren vägg i vägg med badkaret så då borde man väl kunna dra rör igenom väggen där?
 
Visst, det ska gå, då gäller det ju att ni monterar rörgenomföringen innan ni tätskiktar. Blir rören dolda under karet eller? Kanske inte det snyggaste att få en förgrening uppe vid blandaren........
 
Jo de blir dolda under karet, det är ett hörnbadkar som har tomrum på den biten som är vid ytterväggen.
 
Enligt den här frågan så får man visst inte ha några rör alls i golvet. http://www.byggahus.se/forum/fragor-om-badrum/148412-roer-genom-golv-eller-vaegg.html .

Och då blir jag ju lite fundersam. Man får alltså inte ha vattenrör i golv? Och inte i yttervägg? Och inte skarva i vägg? Hur gör man då egentligen? Får man dra upp alla rör i taket eller? Det blir ju hur mycket rör som helst i så fall om de ska över ryggåsen.
 
Verkar mycket märkligt om vattenrör inte skulle få dras under bottenplattan eftersom det var ett krav från kommunen att det drogs precis så. Det som nämn i tråden ovan kan möjligen gälla i mellanbjälklag men inte i bottenplatta.

I min platta är kallvatten och avlopp dragna under plattan i gruset. Varmvattnet hann jag inte se var de drog nånstans för när jag kom dit nästa dag var plattan gjuten och allt varmvatten draget, men antingen är det draget i plattan eller i isoleringen....Varmvatten och kallvatten skall ju hållas åtskilda

Alla rör ligger rör i rör och ligger som i ett stjärnnät ut från "vattencentralen", inga skarvar tillåts. Det går alltså inget vatten som går till ställe A och sedan fortsätter till ställe B. Alla enskilda vattenrör har läckagesensorer som bryter vattnet om inre röret i just den ledningen springer läck. Enda stället vi drar vatten inne i huset är från tvättstugan genom väggen till köket för inkoppling av kyl+frys. Vattenutkastaren på utsidan sitter precis utanför tvättstället i tvättstugan så jag antar att den dras genom ytterväggen dit på nåt sätt....
 
Det kanske bara är att det inte får komma upp rör från golvet i våtrum. Men jag förstår inte hur man får till det utan skarvar. Det är ju knappast ett och samma rör som går runt hela huset....
 
byggankan skrev:
Det kanske bara är att det inte får komma upp rör från golvet i våtrum. Men jag förstår inte hur man får till det utan skarvar. Det är ju knappast ett och samma rör som går runt hela huset....

Som du skriver..........inga rör får komma upp ur golvet i våtrum. Skarvar i väggar eller golv ska man inte ha, däremot får du ha ställen där du fördelar ut vatten. tex i en kommod i badrummet. Då drar man två grövre matningar till kommoden, och därifrån grenar man ut i tunnare rör till dusch, badkar mm. Skulle det springa läck i en förgrening så rinner vattnet ut i ett tätskiktat utrymme- inget händer. Måste man förgrena ut vattnet i en vägg, så finns täta fördelarskåp som man använder, dessa har ett läckrör som man drar till ett våtrum......
 
Tack för alla svar. Efter det ni har skrivit och en rundvandring runt mina föräldrars hus så har jag nu det mesta klart för mig var saker ska komma upp och ut. De saker jag gärna skulle vilja vet nu är följande:
1) Vad kommer in/ut vid värmepumpen? Det måste ju komma in ett rör med kallvatten. Ska det sedan gå ut ett rör ner i plattan per vattenledning som ska ut? Känns som rätt många rör i så fall.
2) Fördelas kallvattnet också via värmepumpen?
3) Vad menas egentligen med skarv som inte får finnas i vägg? Är det skarv där man kopplar förgreningar eller är det även skarv där man t.ex. kopplar en böj som ska sticka ut ur väggen på ett rakt rör som kommer upp från plattan?
 
byggankan skrev:
Det kanske bara är att det inte får komma upp rör från golvet i våtrum. Men jag förstår inte hur man får till det utan skarvar. Det är ju knappast ett och samma rör som går runt hela huset....
Ska försöka förklara hur det ser ut hos mig. Se vattensystemet som ett trådbundet nätverk. I mitten sitter det en switch och till varje enskild vattenförbrukare går det egna vattenledningar. Dessa ledningar är helt utan skarvar.

Givetvis blir det en massa ledningar (till badrummet t.ex. går det 10 ledningar, varav 3 stycken jag inte begriper vad de är bra för ;=) ) och att dyrare system att bygga men det påstås vara helt läckagesäkert. Hoppas jag aldrig behöver märka motsatsen.
 
Har kollat på ritningarna till standardhuset nu också så det känns som att jag fått ganska bra klarhet i hur det ska vara. Tror nog att de som ska dra ledningarna och min KA kan svara på de sista frågorna som jag har. Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.