harry73
Hortensia är på gång
Blommande hortensia med blå och vit färgnyans omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ceson och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Nu blommar även Veilchenblau
[bild]

Av någon konstig anledning tycks bara klätterrosor trivas hos mig :thinking:
Sån där måste jag skaffa :love:
 
J
Nu är nyplanterad Karen Blixen på gång, verkar trivas.
Nyplanterade Karen Blixen-rosor i trädgård, med röda blommor högst upp och vita i krukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Ringblommor. Jag älskar ringblommor, de är fina i alla stadier, även överblommade. Jag låter dem fröså sig själv. Och på det sättet dyker de upp lite här och där. Som bredvid en rabarber. Ringblommor i olika stadier bredvid en rabarberplanta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Ringblommor. Jag älskar ringblommor, de är fina i alla stadier, även överblommade. Jag låter dem fröså sig själv. Och på det sättet dyker de upp lite här och där. Som bredvid en rabarber. [bild]
Eftersom jag är den eftertraktade vattnerskan (?) bland mina grannar - har ingen husbil, husvagn, släkt i avlägsna delar av detta avlånga land och reser hellre bort i november och februari, så har jag fritt tillträde :p till mina grannars trädgårdar under stora delar av juli och augusti. Är just nu vattningsvakt till en granne som har fantastiska Ringblommor i en liten rabatt, eller ja, pallkrage fast fin som en rabatt.
Har tänkt många gånger att så ska jag göra nästa år men det har inte blivit av. Flyger fröna omkring och invaderar gräsmattan (som kornvallmon gör) eller håller de sig ungefär på samma plats nästa år?

De är bedårande, och jag har fått både handkräm och cerat med ringblomsextrakt av en annan vän som gillar dekokter och sånt, mycket fina grejer.
 
Maria T Maria T skrev:
Eftersom jag är den eftertraktade vattnerskan (?) bland mina grannar - har ingen husbil, husvagn, släkt i avlägsna delar av detta avlånga land och reser hellre bort i november och februari, så har jag fritt tillträde :p till mina grannars trädgårdar under stora delar av juli och augusti. Är just nu vattningsvakt till en granne som har fantastiska Ringblommor i en liten rabatt, eller ja, pallkrage fast fin som en rabatt.
Har tänkt många gånger att så ska jag göra nästa år men det har inte blivit av. Flyger fröna omkring och invaderar gräsmattan (som kornvallmon gör) eller håller de sig ungefär på samma plats nästa år?

De är bedårande, och jag har fått både handkräm och cerat med ringblomsextrakt av en annan vän som gillar dekokter och sånt, mycket fina grejer.
Vad lyckliga dina grannar måste vara som har en sådan bra granne!

Fröna flyger inte omkring, och de gror inte i gräsmattan. Fåglar och andra djur kan ibland flytta fröna men i regel ramlar de bara ner. Det är dessutom väldigt lätt att dra upp plantorna om man inte gillar växtplatsen. Ringblommor har hjärtblad som är lätta att känna igen.
Om man klipper bort överblommat blommar de till frosten kommer och ibland även efter första frost.
En rufsig ringblomma som tittar på mig med sitt vackra öga en regnig höstdag är en sådan sak som gör att jag vill fortsätta leva. :love:

Be grannen om lite frön.
 
  • Gilla
  • Älska
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Honungsrosorna är välbesökta av mängder av humlor som surrar dovt.
Blomstrande honungsrosor på en buske framför en röd stuga, populära hos surrande humlor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande honungsrosor på en rödmålad stugvägg, med grönskande trädgård och molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
arkTecko och 12 till
  • Laddar…
Lummig smultronschersminbuske med vita blommor intill ett rött staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smultronschersminen luktar. Jag tycker det är en bidoft av ruttna jordgubbar...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
[bild]
Smultronschersminen luktar. Jag tycker det är en bidoft av ruttna jordgubbar...
Jag är inte heller helt säker på att jag gillar doften men somrigt är det i alla fall. :love: det finns ju sorter som inte doftar så mycket.
 
Vi har satt en riktig schersmin och planerar utbyte över tid... Den är inte så mycket i vägen, ännu...
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Närbild av vit Schersminblomma med gul pistill och gröna blad, ungefär 2 meter hög planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vilken sorts Schersmin det här är men den doftar fantastiskt gott. Inga bidofter.
Stor blommande schersminbuske med vita doftande blommor, nära en syrenhäck och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyggligt stor, ca 2m hög, men har konkurrens av en Syrenhäck bakom.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Mycket tacksam för de "röda" pionerna jag fick av en forummedlem som skulle slänga dem för ett par år sen. Riktigt bra blomning i år!
En hand håller två stora blommande pioner; en vit och en rosa, med gröna blad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 7 till
  • Laddar…
Har inte sett det (tänkt på det?) innan.. men det är en skum pion vi har.. (jag kan inte ha missat det? måste vara nytt för året..)

Först kom de i fina pompom blommor...

Rosa pompom-pion i förgrunden med omogna knoppar i en blommande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sedan .. helt plötsligt blev de såhär:

Ovanlig dubbel pion med rosa och vit färg som sitter ihop, i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De sitter praktiskt taget ihop :oops:

(ser ni lite bakom.. så är det samma på de andra blommorna)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
En vallmo av någon sort.
En blommande rosa vallmo med knoppar och grönt bladverk i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med knoppar intill som väntar på att få "explodera".

En rolig trädgård vi fick tag i. Det händer något nästan varje dag med olika växter jag inte vet så mycket om. Här är en som är i början av blomningen.
Blåa blommor av Riddarsporre i förgrunden med knoppar och en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara halva av ett flertal stänglar med Riddarsporre har än så länge slagit ut.
 
  • Gilla
  • Älska
ceson och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har inte sett det (tänkt på det?) innan.. men det är en skum pion vi har.. (jag kan inte ha missat det? måste vara nytt för året..)

Först kom de i fina pompom blommor...

[bild]

sedan .. helt plötsligt blev de såhär:

[bild]

De sitter praktiskt taget ihop :oops:

(ser ni lite bakom.. så är det samma på de andra blommorna)
Väldigt spännande, är det vita en komplett blomma eller bara kronblad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.