Dagens middag:
Sallad, hummus, crostini och ett kycklingben (rester från det grillade häromdagen)

Tallrik med sallad, hummus, crostini och ett grillat kycklingben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tallrik med sallad, hummus, crostini och ett kycklingben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
H
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild][bild]
Vad är det för sorts termometer som du använder? Samt hur nöjd är du med den?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vad är det för sorts termometer som du använder? Samt hur nöjd är du med den?
Det är en igrill2, de blev uppköpta av Weber för några år sedan men jag tror produkten är den samma.

Ja den är nice. Upp till fyra givare kan anslutas. Jag brukar ha två, en i köttet och en som mäter temperaturen i grillen som på bilden. Så ligger man runt 70 grader. Kräver lite övning när man ska mata nya bricketter. Speciellt med fina kvalitetsbricketter så tar det sin lilla tid för dem att nå sin fulla energi vilket gör att det är ganska stort eftersläp på temperaturen.


Man kan köra ormtekniken men tycker den lämnar lite till slumpen när det gäller måltempen.
 
  • Gilla
husdrommaren och 2 till
  • Laddar…
Det bästa med en slow cook på t-bone är nästan att sitta och gnaga på benet efteråt. Smakar mer än köttet i mitten

En tallrik med en tillagad t-bone steak och potatis på ett rödvitrutigt bord utomhus med bakgrund av träd och solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det bästa med en slow cook på t-bone är nästan att sitta och gnaga på benet efteråt. Smakar mer än köttet i mitten

[bild]
Usch. Gnaga på ben gör enbart medelklassen…
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Usch. Gnaga på ben gör enbart medelklassen…
Inte på en bit för 600 kronor ❤️
Oslagbar smak på köttet vid benet och vid kappan. Jag gör samma sak tex på AG eller Agnes och ingen som tittar snett
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte på en bit för 600 kronor ❤️
Oslagbar smak på köttet vid benet och vid kappan. Jag gör samma sak tex på AG eller Agnes och ingen som tittar snett
Urk! Själv låter jag min betjänt lossa ben och annat fett från köttbiten innan jag sätter mina löständer i den!
 
  • Haha
Uffe A
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Urk! Själv låter jag min betjänt lossa ben och annat fett från köttbiten innan jag sätter mina löständer i den!
Man kommer ju inte så nära benet med kniv. Nästa gång prova käka direkt från benet. Oslagbart.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kommer ju inte så nära benet med kniv. Nästa gång prova käka direkt från benet. Oslagbart.
ja, men då snackar vi Ossobuco eller något fint långkok som glider av benet utan att man måste attackera med en machete!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
ja, men då snackar vi Ossobuco eller något fint långkok som glider av benet utan att man måste attackera med en machete!
Nej gäller även 4 timmar t-bone. Precis alla smaker sätter sig i kappan och benet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gör samma sak tex på AG eller Agnes och ingen som tittar snett
Väluppfostrad människor ser inte ner på pöbeln på ett sätt som märks.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Väluppfostrad människor ser inte ner på pöbeln på ett sätt som märks.
Nu mins jag varför jag undviker byggahus.oh well. Bye, bye
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu mins jag varför jag undviker byggahus.oh well. Bye, bye
Men du bad ju om det, Anders.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu mins jag varför jag undviker byggahus.oh well. Bye, bye
Se till o håll det du säger med denna gång👌
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Haha
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Har en kompis som är köttbonde och där har jag nu en tjur av sorten hereford och som jag tänker låta gå i 2,5 år (1,5 år gånger) Får helt själv välja vilket foder, ras och om det skall vara frigående och gräsätande eller matade. Detta är en 24månader Simmental frigående förutom sista 6mån då den mest fick majs. Självklart så väljer jag sedan även hur den skall hängas då han även har ett eget slakteri.

Någon som kan tipsa om något spännande?

Väldigt gott kött och fin marmorering.
 
  • Rå köttbit med fin marmorering på en skärbräda bredvid en kökskniv och ett rivjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
fgo och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.