J jonaserik skrev:
Har kanske ett sådant relå som är inmurat, då går det att byta insattsen i kaplsingen. Ska se var jag har men inte 100 på det. Det med fel kabel, tja det är det ( en ledare för lite ) men hur går den bakom putsen, det är den stora frågan, kabeln kommer underifrån och inte bakifrån. Skulle vara synd behöva hugga upp puttsen.
Har hittat ett som passar så när som 4mm i underkant o det går att såga upp med multiverktyg. Trådarna kan såklart vara värre…🤔
 
Det är ju samma relä som det du bytte tidigare. Har du inte kvar det gamla?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jo det gamla finns kvar o funkar eventuellt. Men det är ganska gammalt säkert 15 år så nytt vore nog bra när jag byter
 
Nytt kan säkert vara bra. Och om du ändå tänkt anlita elektriker, så hör med dem.

Men om du tänkt byta själv, så hade iaf jag, personligen, hellre använt det gamla (om det fungerar) snarare än att gå loss med multimaskin på ett nytt.

Och det sticker i ögonen med jordledaren (gul/grön) som är tejpad, det instämmer jag i som @Demmpa såg med sina skarpa ögon. Det behöver inte vara farligt enkom för den saken, men det kan vara (eller iaf bli) det.

Men jordledaren är helig liksom och den använder man inte till något annat än just jord.

Ett sådant avsteg kan tyda på att det kan finnas annat i anläggningen som är värt att se över. Hur ser det ut i matande ände..?

Obs att detta inlägg är skrivet av en medlem som inte på minsta vis är elektriker. Du kommer säkert få bättre svar av andra. Det finns en enorm kompetens här på forumet.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Nytt kan säkert vara bra. Och om du ändå tänkt anlita elektriker, så hör med dem.

Men om du tänkt byta själv, så hade iaf jag, personligen, hellre använt det gamla (om det fungerar) snarare än att gå loss med multimaskin på ett nytt.

Och det sticker i ögonen med jordledaren (gul/grön) som är tejpad, det instämmer jag i som @Demmpa såg med sina skarpa ögon. Det behöver inte vara farligt enkom för den saken, men det kan vara (eller iaf bli) det.

Men jordledaren är helig liksom och den använder man inte till något annat än just jord.

Ett sådant avsteg kan tyda på att det kan finnas annat i anläggningen som är värt att se över. Hur ser det ut i matande ände..?

Obs att detta inlägg är skrivet av en medlem som inte på minsta vis är elektriker. Du kommer säkert få bättre svar av andra. Det finns en enorm kompetens här på forumet.
Jag kommer att be en elektriker kolla.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.