Placerade också ett samtal till Verisure, de strök höjningen, sänkte en femtiolapp och gav mig tre fria månader.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
optimum
mexitegel mexitegel skrev:
Tråkig läsning. Jag är idag glad att vi installerade ett eget DSC/Teletec larm. Kostade mig under 10 tkr och tog väl ett par dagar/kvällar att sätta upp. Kopplar detta till valfri larmoperatör och kan därför pressa månadskostnaderna rejält eller köra gratis och få larmen till mig själv för egen åtgärd.
Vad räknar du på för månadskostnad sedan och hur många år slår du ut din installation, 5år, 10 år? (alltså innan du tänker byta larm)
 
Bara som referens, det finns friköpta larm med koppling till larmcentral, där detta kostar ca 80kr / månad. Då ingår inte fria ryck men de hundralappar som skiljer varje månad gör att man kan betala den gången larmet går... Eftersom det finns kamera och de motringer innan åtgärd så tror jag risken betala för fellarm är mkt låg. Oftast går de friköpta att koppla till valfri larmcentral, eller köra okopplat förståss...
 
J JohanLun skrev:
Bara som referens, det finns friköpta larm med koppling till larmcentral, där detta kostar ca 80kr / månad. Då ingår inte fria ryck men de hundralappar som skiljer varje månad gör att man kan betala den gången larmet går... Eftersom det finns kamera och de motringer innan åtgärd så tror jag risken betala för fellarm är mkt låg. Oftast går de friköpta att koppla till valfri larmcentral, eller köra okopplat förståss...
Några exempel på vart man kan köpa ett sådan & olika märken?
 
Installerade Verisure-larmpaket när vi flyttade in 2014, då betalade vi 305kr/mån. Nu 4 höjningar senare är vi uppe i 384kr och det låter på er andra som att de ska höja igen. Ringde dem i höstas och ville avsluta då vi ändå ska flytta snart, och de var väldigt snabba på att ge tre gratismånader. Låt gå för det tänkte jag. Får se hur det går denna gång jag ringer och vill säga upp (igen). ☺
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vet de som köper Verisure larm grejor beggade,
Samt parar ihop dem med appen, och får ett uppkopplat larm ”gratis, alltså slipper övervakningstjänsten samt Abb kostnad.

Skulle aldrig betala 400-500:- i månaden..

Jag har så (Y)
Får ett sms samt mail om något skulle hända här hemma. kostar 1:-
 
Verkar otroligt prisvärt..samt ”Blåsa” Verisure..
 
Ringde Verisure idag. Vi har som sagt haft larmet i 37 månader nu och de höjde månadsavgiften från 394 till 428:-/ månad.
Tyvärr fick jag bara höra att de har en bra app som utvecklas hela tiden samt att de nu står för självrisken vid inbrott och brand upp till 10000:-
Så någon sänkning lyckades jag inte få men de skulle skicka mig ett par SmartPlug som liten kompensation.
Dock fick de veta att de gånger larmet löst ut utan vår förskyllan så var det jag som fick påtala att larmbil skulle skickas till min adress. Dock tog det 45 min båda gångerna och då hade redan svärföräldrarna varit på plats och checkat läget.
Så blir att avvakta nästa larmerbjudande och då sannolikt byta till det.
 
optimum
Verisure är Sveriges största på larm till svenska bostäder.

Finns en anledning varför.
Enkelt, fungerar och bra service.
Dessutom vet djävlarna att det dyker upp någon som ser till att de ska väck.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Verisure var hos mig i veckan. Nu är de äntligen avslutat. Jag hade ett larm från Verisure som installerades 2007. Detta larm har naturligtvis ingen APP och fungerade bara med GSM. Enligt Verisureteknikern, som kom och tog ner grejerna, så kan jag inte använda larmet längre efter att de plockade simkortet ur larmboxen. Han kopplade även ur strömkabeln ur larmboxen. Sedan gick han runt och plockade bort alla dekalerna.
Frågan är hur vet han vart alla sakerna sitter?
Har dom det på papper eller via dator så kan vem som helst stjäla dessa för att kunna göra inbrott
Jag litar aldrig på installatörer vem vet dom kanske är maffian?
Jag installerar allt själv och gör allt själv så är det bara jag som vet hur det funkar
(När inbrottstjuvarna vet exact vart dom ska ta sig in via taket för att få tag i huvudenheten som är inlåst i ett litet förråd mitt i byggnaden så börjar man ju undra har varit med om detta personligen)
 
T trasker skrev:
Några exempel på vart man kan köpa ett sådan & olika märken?
Finns många olika system att välja på. Bara googla.
Några exempel,
Ajax Systems
Vanderbilt SPC
Nookbox
DSC Neo
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Tror man behöver köpa av en "godkänd" firma som konfigurerar larmet åt dig, för att larmcentralerna ska vilja ansluta dem sen. Finns både lokala firmor som monterar och konfigurerar och de som säljer färdigkonfigurerade larm. Visonic är en tillverkare till, finns nog mer information i forumet om de olika företagen och larmtyperna
 
J JohanLun skrev:
Tror man behöver köpa av en "godkänd" firma som konfigurerar larmet åt dig, för att larmcentralerna ska vilja ansluta dem sen. Finns både lokala firmor som monterar och konfigurerar och de som säljer färdigkonfigurerade larm. Visonic är en tillverkare till, finns nog mer information i forumet om de olika företagen och larmtyperna
Just Ajax är ett sånt system där man kan koppla upp det mot larmcentral själv (dock bara 3st i dagsläget). Bara gå in i app'en och klicka på den leverantör man vill ansluta sig till.
 
optimum optimum skrev:
Vad räknar du på för månadskostnad sedan och hur många år slår du ut din installation, 5år, 10 år? (alltså innan du tänker byta larm)
Haft det i 10 år nu och ser ingen anledning att byta i alla fall de närmsta åren. Envisalink-kortet gör att även om larmet i sig har urgammal teknik så får du alla moderna finesser ändå med app-stöd, koppling till smarta hemmet osv.

Men säg 15 år, har bytt backupbatterier för några år sen så de ska hålla 5 år till. Avskrivingskostnaden blir då 60 kr/månad. Larmcentral om man vill koppla larmet dit ligger på dryga 100-lappen per månad.

Sätter man upp larmet själv och ska koppla till larmcentral brukar de kräva att en certifierad larminstallatör kollar över anläggningen. Det tar högst ett par timmar och det fixar närmsta el&telefirma.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Frågan är hur vet han vart alla sakerna sitter?
Har dom det på papper eller via dator så kan vem som helst stjäla dessa för att kunna göra inbrott
Jag litar aldrig på installatörer vem vet dom kanske är maffian?
Jag installerar allt själv och gör allt själv så är det bara jag som vet hur det funkar
(När inbrottstjuvarna vet exact vart dom ska ta sig in via taket för att få tag i huvudenheten som är inlåst i ett litet förråd mitt i byggnaden så börjar man ju undra har varit med om detta personligen)
Vad gäller Verisure så är det bara dom som får installera prylarna. Med de gamla larmet jag hade fick man inte ens byta batterierna själv. Istället fick man stå där med mössan och betala 800kr i utkörningsavgift samt dryga 600kr för batterierna. Förra ägaren som ägde mitt larm när detta va aktuellt bad dom dra åt h.. då bjöd dom på bytet.

Vad gäller mitt nya larm så har jag installerat allt själv. Alla fönster, dörrar osv.. är larmade. När vi är hemma så larmas alla dörrar/fönster som går att nå ifrån markplan. När vi lämnar hemmet så larmas även alla IR-sensorer på insidan. Så även om man vet var larmkomponenterna är placerade idag så kvittar de för de går inte undvika att utlösa larmet. Men det kostade ju så klart en slant också att köpa alla komponenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.