Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Locke skrev:
Jag undrade just var min tråd tog vägen...

Var det någon fransyska på kontaktstyckeutvecklingsavdelningen som kränkte sig på tråden?

Haha, det är ju så fånigt detta, folk är så skitnödiga nuförtiden...
Jag tror du förväxlar pk och skitnödighet med vanligt jävla hyfs och sunt förnuft.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Men det kan väl inte vara fel att ha en avdelning, som denna med lite övrigt off topic, där lite av varje kan dryftas och diskuteras. Gärna med lite tuffare och råare språk eftersom det ger en smula extra krydda i tillvaron.:cool:
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Locke skrev:
Jag undrade just var min tråd tog vägen...

Var det någon fransyska på kontaktstyckeutvecklingsavdelningen som kränkte sig på tråden?

Haha, det är ju så fånigt detta, folk är så skitnödiga nuförtiden...
Bäst du går och skiter då! Och använder röven till vad den är till för!
 
  • Gilla
Baloo och 1 till
  • Laddar…
Det märkliga här på BH är att de som skriker mest om kränkningar och eldar på Marlen om att stänga trådar är faktiskt de som själv kränker och samtidigt använder ordval som dom själv anser att andra inte får använda.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 2 till
  • Laddar…
tompas11 skrev:
Men det kan väl inte vara fel att ha en avdelning, som denna med lite övrigt off topic, där lite av varje kan dryftas och diskuteras. Gärna med lite tuffare och råare språk eftersom det ger en smula extra krydda i tillvaron.:cool:
Lite av varje: Ja.
Kränka människor pga kön/etnicitet/tro/sexuell läggning osv: Nej.
 
Att kränka andra människor, då tycker jag att man sjunkigt lågt, riktigt lågt!
 
Nej, att kränka människor borde vara olagligt! Ord som kan kränka borde helt enkelt förbjudas och så småningom helt tas bort från språket. Människor som ändå envisas med att ha kränkande åsikter borde genast skickas till omskolningsläger där de kan få hjälp att bearbeta sina kränkande åsikter.
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
En människas åsikter, av vad slag de månde vara, kan ju i någon mån uppfattas av någon annan människa som kränkande. Därför vore det ju på sin plats att människan inte har några specifika åsikter eller att alla människor åtminstone har samma åsikter.
Och var hamnar vi då? Ja, möjligtvis i norra Nordkorea eller något liknande...
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Jag blir kränkt av att alla är så lättkränkta.
 
Kan man inte ta vad folk skriver på nätet har man inte här och göra, allt kan misstolkas, folk tänker med betoningar som en annan inte läser, småflinar framför datorn men infogar ingen smiley för att visa att man skojar m.m. Sluta vara så känsliga för allt och väx upp. Väx upp gäller även folk som medvetet drar saker för långt, gör faktiska påhopp m.m. Så alla ska skärpa sig helt enkelt. Gäller även i verkliga livet, hade alla skärpt sig så hade vi haft det rätt bra, utopi kallas det.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Det hela började med att KoW blev tillrättavisad för något i skilsmässotråden. Sedan blev det en del rabalder och Locke starade franska tråden, som jag faktiskt tycker spårade ur.

Men jag förstår fortfarande inte varför någon blev upprörd över KoWs uttalande till att börja med. Och när normalt begåvade individer som jag inte förstår blir det nog problem. Vem skall våga skriva något om man hela tiden är rädd för att ens vardagliga språkbruk inte duger?

Att överkänsliga individer sätter normen leder till att många inte vågar uttrycka sig. Jag känner att standarden sätts av en modern medelklass latteelit från innerstaden.

Dessutom uttrycker man sig annorlunda mellan generationerna och även beroende på klasstillhörighet.

Kort sagt, om medlemmarna kan försöka att inte provocera så kanske vi även kan ha tolerans mot dom som inte fick födas i Stockholms innerstad, blev ammade med latte och gick på privatskola.

Nu blev detta ett mellanmjölksinlägg men jag förmår inte formulera mig bättre.
 
T
Man kan ju undra hur alla dessa lättkränkta människor klarar sig i den verkliga världen?:x

Nej, bra mycket bättre mentalitet i Finland där jag jobbade ett tag, inget jävla daltande och tassande runt hörnen.

I Sverige ska det vara så jäkla mjäkigt och gullande med personal och säger någon något som kan misstolkas så blir det anmälningar hitan och ditan:x

Därför kan jag tycka att KoW är jäkligt löjlig när han blir kränkt och börjar gråta över att administratorn (Marlene) ger honom en tillrättelse. Sanslöst att bli putt över några bokstäver på internet. Hade KoW sagt upp sig från sitt jobb om han av en händelse hade fått en tillsägelse på jobbet av chefen för att göra en jämförelse.

Nej, skaffa er lite självdistans;)
 
Nu missade jag kanske en rafflande avslutning i den nämnda tråden om franska scartkontakter men vad var det som var så ovärdigt i den?

Har vi några franska scartkontakter som kände sig kränkta eller?

Det är just detta som är problemet med censur av sådant som är kränkande.

Det är ju nämligen så att vad som är "kränkande" bygger på en rent subjektiv uppfattning hos den som ges rätten att tysta de andra.

Detta är ju inte bara ett problem i detta fora utan i samhället i stort.

Ta bara Nile City och sketchen med adoptivpäronen - den hade likt Helt Apropå's sketch "All skit försvinner" aldrig kunnat sändas idag.

I Danmark och i viss mån Norge talar man öppet om hur Sverige allt mer börjar likna en öststat.

De som äger tidskrifter eller fora som detta där människor kan kommunicera sina åsikter har ett val.

Antingen kan man stå upp för det fria ordet, våga vägra gå kulturmarxisternas ärenden och helt enkelt tillämpa yttrandefrihet.

Eller så kan man fega ur. Gömma sig bakom kvasi-förbud mot att diskutera politik (i praktiken bara viss politik). Lägga sig för de lättkränkta gnällspikarna och radera trådar som inte passar det politiskt korrekta kotteriet.

BH har valt väg, den fega PK-vägen och det är skäl nog att minska tiden man lägger på att skriva seriösa inlägg här. Det finns ingen idé att kasta pärlor för svin.
 
  • Gilla
BeGe och 2 till
  • Laddar…
Locke skrev:
Nu missade jag kanske en rafflande avslutning i den nämnda tråden om franska scartkontakter men vad var det som var så ovärdigt i den?

Har vi några franska scartkontakter som kände sig kränkta eller?

Det är just detta som är problemet med censur av sådant som är kränkande.

Det är ju nämligen så att vad som är "kränkande" bygger på en rent subjektiv uppfattning hos den som ges rätten att tysta de andra.

Detta är ju inte bara ett problem i detta fora utan i samhället i stort.

Ta bara Nile City och sketchen med adoptivpäronen - den hade likt Helt Apropå's sketch "All skit försvinner" aldrig kunnat sändas idag.

I Danmark och i viss mån Norge talar man öppet om hur Sverige allt mer börjar likna en öststat.

De som äger tidskrifter eller fora som detta där människor kan kommunicera sina åsikter har ett val.

Antingen kan man stå upp för det fria ordet, våga vägra gå kulturmarxisternas ärenden och helt enkelt tillämpa yttrandefrihet.

Eller så kan man fega ur. Gömma sig bakom kvasi-förbud mot att diskutera politik (i praktiken bara viss politik). Lägga sig för de lättkränkta gnällspikarna och radera trådar som inte passar det politiskt korrekta kotteriet.

BH har valt väg, den fega PK-vägen och det är skäl nog att minska tiden man lägger på att skriva seriösa inlägg här. Det finns ingen idé att kasta pärlor för svin.
Censur innebär förhandsgranskning. Alltså inte efterhandsmoderering.
Ett vanligt missförstånd, men populärt att hojta om från de som tycker sig ha rätten att kränka andra. Det är nämligen jobbigt när någon säger ifrån.

Vad ett par gamla TV-sketcher har med detta att göra är väl endast som bra exempel på att utvecklingen går framåt på alla områden. Hela samhället rör sig framåt. Humor, kunskap, sociala regler, politik... Vi skrattar inte åt samma saker idag som för hundra år sedan. Vi har inte samma politik heller. Till exempel har kvinnor rösträtt idag, till skillnad från hur det var för hundra år sedan.

Så om du tycker jag är fånig som försöker leva mitt liv genom att respektera andra människor så får du gärna kalla mig kulturmarxist, PK-blabla och så vidare. Det skulle göra mig stolt, för då har jag gjort nånting rätt.
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Rätten "att kränka andra" som du uttrycker det är rätten att ha en åsikt.

Skillnaden mellan ditt sätt att se på saken och mitt sätt är att du tror dig sitta på någon slags högre sanning ("samhället går framåt"). Den nyvunna klokskapen vill du använda till att rensa samtalet från "gamla" åsikter som i din mening kan kränka någon.

Med din retorik om det progressiva samhället så når vi ju någon gång i tiden en singularitet då samhället är så "utvecklat" att det inte längre finns några obekväma åsikter eller avvikande tankesätt.

I ditt drömsamhälle får man då anta att alla tänker lika? Det där har man provat på förr och trots hundratals miljoner människoliv så pågår det än idag. Jag föreslår en studieresa till Nordkorea. Där hade en sån som jag redan arkebuserats och du hade säkert haft en fin tjänst i politbyrån. :p
 
  • Gilla
bjoar564 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.