Müssli skrev:
Oj, ja jag förstår hur du tänker. Man kan nog få ut en FK ur kopplingen på ett vägguttag också om man tar i ordentligt.
Det är ju inte fel att använda ändhylsa som du gör men för mig bara väldigt onödigt.
Var och en gör ju som man själv vill. :)
Alltså, den sanna anledningen är ju att (ful)koppla el är ren avkoppling för mig och då får det gärna vara onödigt och tidsödande, så länge det blir säkert utfört och väl fungerande. Jag brukar provtrycka varje installation med sin märkström för att kontrollera kopplingarna, så kan man sova gott sen. Det ger mycket inre tillfredställelse och det är ju den man är ute efter!

Hade jag arbetat som elektriker eller elinstallatör hade det varit en annan sak.
 
martin43 skrev:
Haha, tja det kanske det gör men här är ju färgerna ändamålsenliga: Intetsägande grå för plastskalet och orange för den kritiska vippan på Wago 222, ändhylsan är gul då den var för 1,0mm2 enl. DIN 46228 och kabeln blå för neutral. Allt har sitt syfte! Bara det är vackert nog i sig hoho.
Hur är det, finns det genomskinliga doslock? Annars ser man inte den vackra installationen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
S
Bör inte bli mycket till krig. Wago är solklar vinnare, därför företaget jag jobbar på helt och hållet slutat köpa in torix.
 
Redigerat:
K
Nu har jag skaffat Wago 222.

Tvinna eller inte?

Jag testade en tvinnad och det satt bra, men rätt sätt verkar vara otvinnad? Ska jag klippa bort sockerbiten och skala på nytt?
 
Tvinnar gör man bara med ledningar typ RK (många tunna trådar) för att dom inte ska spreta och orsaka kortslutning. Så tvinning är bara till för att man lätt ska få in trådarna på plats.
Och klipp bort sockerbiten.
 
Diskussionen om torix kontra wago är rätt onödig här. Torix kräver betydligt större hantverksskicklighet för att förbindelsen skall bli korrekt. Då finns det ingen anledning att rekommendera torix som ett alternativ på detta forum. Dom som tycker om torix har använt den under ett långt yrkesverksamt liv och kan få förbindelserna snygga och korrekta varje gång.

Det finns ingen anledning att rekommendera något till den ovane som kan ge onödig brandrisk vid felaktigt montage.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
K
Resultatet.

En fråga, det var en del oxid på kopparen som jag skalade fram. Någon fara med det?


IMG_20141222_120135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
IMG_20141222_115903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej ingen fara, har du kallt i taket?
 
K
Kallt, nja, det är tilläggsisolerat över det rummet. Dosan är i badrumstaket, kanske därför?
 
Det förklarar saken (y)
 
Tobbe_3 skrev:
Diskussionen om torix kontra wago är rätt onödig här. Torix kräver betydligt större hantverksskicklighet för att förbindelsen skall bli korrekt. Då finns det ingen anledning att rekommendera torix som ett alternativ på detta forum. Dom som tycker om torix har använt den under ett långt yrkesverksamt liv och kan få förbindelserna snygga och korrekta varje gång.

Det finns ingen anledning att rekommendera något till den ovane som kan ge onödig brandrisk vid felaktigt montage.
Håller med till fullo.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.