Alfredo skrev:
Ha, Ha, Ha... Kriget Wago/Torix lever igen. Tycker jag läst om det tidigare här... :D
Kampanjen är redan startad på facebook, join the revolution!
 
Har kopplat tusentals torix. utan problem.
9573243289630.jpg
Ett. Raka ledare
Två. lika långt avskalade.
Tre. Hålla ihop ledarna så ändarna är på exakt samma ställe
Fyra. "Skruva" på torixen.

Att folk misslyckas med torix kan bero på följande.
*De ska in med en till ledare, de skruvar bara av torixen och petar in en till ledare, Utan att tvinna upp och räta upp de befintliga ledarna.
*De skalar för kort.
*Alla ledarändar är inte på samma "nivå" när torixen skruvas på.
*de har skadat ledarens kardeler vid uppskalning, så kardelerna går av när torixen skruvas på.
*för många ledare
*Försöker koppla in RK



Men idag är Wago 222 mitt förstahandsval. Utveklingen går frammåt.
WAGO-222-415-image_90px.jpg
även Wago 2273 går bra
Wago-koblingsklemme-8-X-1-5-2-5-Graa-10_elby_product.png

Ps. kan tillägga att jag har inga problem att använda Torix idag, men väljer andra produkter i första hand.

Som tidigare skrev, så krävs det kanske lite mer (yrkes)vana att använda torix.
Wago 222 är lite mer förlåtande.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jag som total amatör tänker så här:
Finns plats och där någon kan tänkas förändra något: Wago 222.
Mindre plats/förvald: Wago 773.
Trångt: Ubåt.
Alltid med ändhylsa på RK och endast en typ av koppling i varje dosa.

Det innebär att hos mig är det 773 överallt i "elstammen" dvs alla kopplings- och takdosor. Men allra längst ut hittar man på ett fåtal ställen 222 där plintarna på en apparat inte räckt till och i några apparatdosor med infällda dosdimmrar är det ubåtar (med ändhylsor för RK) för att få plats utan våld.

Vet inte om det finns krav eller praxis på "samma typ överallt" men det är inte alltid praktiskt och det finns åtminstone ett system här så att säga.

Dessutom är ändhylsa i en Wago 222 otroligt snygg, och sitter bättre än RK (RK är tillåten utan ändhylsa i 222). Överlag är ändhylsor otroligt snyggt och inte minst funktionellt!
 
martin43 skrev:
Dessutom är ändhylsa i en Wago 222 otroligt snygg, och sitter bättre än RK (RK är tillåten utan ändhylsa i 222). Överlag är ändhylsor otroligt snyggt och inte minst funktionellt!
Vet inte om det är ironi inblandat men hur menar du att det kan vara otroligt snyggt? Bild kanske, så vi kan jämföra själva?
 
Slugge skrev:
Vet inte om det är ironi inblandat men hur menar du att det kan vara otroligt snyggt? Bild kanske, så vi kan jämföra själva?
Det skulle aldrig falla mig in att skämta om snyggheten i någon typ av teknisk installation. :)
Jag menar att ändhylsan passar perfekt i Wago 222, man undrar nästan om det inte är någon som har tänkt att det ska passa perfekt...

Ett exempel:
20141018_151416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141018_151430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Onekligen oerhört vackert!
Hur blir det med bruna, det skär sig inte med färgerna?
 
Slugge skrev:
Onekligen oerhört vackert!
Hur blir det med bruna, det skär sig inte med färgerna?
Haha, tja det kanske det gör men här är ju färgerna ändamålsenliga: Intetsägande grå för plastskalet och orange för den kritiska vippan på Wago 222, ändhylsan är gul då den var för 1,0mm2 enl. DIN 46228 och kabeln blå för neutral. Allt har sitt syfte! Bara det är vackert nog i sig hoho.
 
Du borde skaffa ett vackert pressverktyg också, då kommer estetik och funktionalitet smälta samman fullständigt.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Skämt åsido funkar RK kanske bättre i den typen Wago utan hylsor, åtminstone om de är pressade med det iofs vackert röda verktyget. Såna tänger ligger nog bakom mångas syn på hylsor som problemskapande. På RK är det ju annars perfekt med dessa.
 
Testa om det går att köra med Torix på ändhylsade RK. :) Behövs kanske förlängd hylsa då?
 
martin43 skrev:
Dessutom är ändhylsa i en Wago 222 otroligt snygg, och sitter bättre än RK (RK är tillåten utan ändhylsa i 222). Överlag är ändhylsor otroligt snyggt och inte minst funktionellt!
Ändhylsa i en Wago 222?? Använder du kabelskor till ett vägguttag med? (y)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Müssli skrev:
Ändhylsa i en Wago 222?? Använder du kabelskor till ett vägguttag med? (y)
Hehe, nej. Men jag tycker att med våld så kan man få ut RK ur Wago 222 och det gillas ej.
 
martin43 skrev:
Hehe, nej. Men jag tycker att med våld så kan man få ut RK ur Wago 222 och det gillas ej.
Oj, ja jag förstår hur du tänker. Man kan nog få ut en FK ur kopplingen på ett vägguttag också om man tar i ordentligt.
Det är ju inte fel att använda ändhylsa som du gör men för mig bara väldigt onödigt.
Var och en gör ju som man själv vill. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.