Dom ska tydligen släppa en ny produkt istället för shelly2 led till sommaren. Får invänta och se vad det blir istället då...
 
Börjar bli många prylar på marknaden nu. Svårt att veta vad som över tid kommer att överleva och finnas kvar.
 
Ja verkligen... har länge funderat på ett smart hem men inte riktigt vetat vad man ska satsa på. Plejd känns riktigt gediget, men dom är lite för långsamma med sina lanseringar...

Plejd känns som iOS och
Shelly känns lite som android.

Själv föredrar jag vanligtvis iOS, men har börjat tappa mer och mer förtroende för det stora äpple företaget pga deras prissättningar och tråkiga uppdateringar.

Shelly är å andra sidan såpass billigt att man kan köpa större uppsättningar och om behovet behövs i framtiden uppdatera till något bättre och dyrare.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag har kombinerat 433 (från bla nexa) och lite Z-wave. Kör sedan med Telldus controller.
Vill gärna installera grejorna och sedan ska det funka över tid, utan att det varje dag ska meckas eller patchas med nya program på diverse olika minneskort etc.
 
Så är det definitivt. Shelly lär inte vara sämre än nexa dock... det jag inte gillar med shelly är att det är wi-fi baserat, men jag får ge det en chans att se hur stabilt det är. Fördelen är väl också att man inte behöver en central controller för att styra allt. Och att dom kan uppgradera dess funktioner över tid vilket också eventuellt gör dom lite mer framtidssäkra.

Tyvärr är nog framtiden sådan att man är tvungen att blanda högt och lågt mellan produkter och kommuniceringssätt. Tror aldrig det kommer bli EN standard.
 
C crazytok skrev:
Så är det definitivt. Shelly lär inte vara sämre än nexa dock... det jag inte gillar med shelly är att det är wi-fi baserat, men jag får ge det en chans att se hur stabilt det är. Fördelen är väl också att man inte behöver en central controller för att styra allt. Och att dom kan uppgradera dess funktioner över tid vilket också eventuellt gör dom lite mer framtidssäkra.

Tyvärr är nog framtiden sådan att man är tvungen att blanda högt och lågt mellan produkter och kommuniceringssätt. Tror aldrig det kommer bli EN standard.
Just att Shelly har en inbyggd webserver ser ju jag som fördel för framtiden ... Säljs de bara i tillräckligt stora antal så spelar det ingen roll vad som händer med företaget, nån kommer göra det möjligt att byta firmware i dem, om det blir nödvändigt . :)
 
Ja det kan man ju redan göra... så det är högst troligt ja. :)
 
Shelly är klart prisvärda, nackdel att dessa ej går att styra med nåt annat, som är enkelt alltså.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nya pluggarna har lite bättre pris, står dock inte när de kommer
[länk]
Ja dessa mer slimmade och prisvärda, ser lite ut som Figaro..
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Shelly är klart prisvärda, nackdel att dessa ej går att styra med nåt annat, som är enkelt alltså.
Vad tänker du på?
 
Ja, kan endast styras via deras app, om man inte vill använda och skriva kod eller PC, och detta är iskallt..söker nåt som kan styra allt, men blir så bökigt
 
Du tänker som någon form av hubb eller liknande? Dom går att styra via Alexa, Google Home och Home Assistant. Även Homey och Smart Things borde funka då dessa har stöd för wi-fi enheter.

Homekit vet jag inte om det kan få stöd för, det kräver nog särskild hårdvara från Apple för dyra pengar om jag inte minns fel, förutom licenskostnader då.

För att vara helt ärlig tycker jag inte det finns något bra, billigt och enkelt sätt att styra alla trådlösa alternativ idag överhuvudtaget. Det är ju just det som är problemet när alla kör olika kommunikationsspråk, wi-fi, zigbee, zwave, blåtand mm...
 
JanneJanne123
C crazytok skrev:
För att vara helt ärlig tycker jag inte det finns något bra, billigt och enkelt sätt att styra alla trådlösa alternativ idag överhuvudtaget.
Både OpenHAB och HomeAssistant löser just det problemet. Kör själv OpenHAB och det enda det har kostat är en femhunka för en raspberryPI. Huruvida det är enkelt ligger väl dock i betraktarens ögon...
 
Tror inte det anses som en enkel lösning ur den generelle betraktarens ögon att köpa en kretskort där du får bygga ihop datorn själv, installera linux, programvara och sedan koda väldigt mycket själv! :)

Dock är det den vägen jag försöker mig på själv. En raspberry pi med Home Assistant. Får väl se om jag klarar av det dock... för jag har inga programmeringskunskaper. Så det blir mycket googlande och youtubande. :crysmile:

Nä, en enkel lösning ska nog funka out of the box, till allt, billigt, med mycket smarta funktioner.... och det finns inte. Homey är väl närmast, men den kostar 3200kr. När vi är nere på halva det priset, då snackar vi...
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Köpte en Animus home, skulle klara allt! Men den klarar inte mycket, utan måste oftast ha en brygga under sig, ville kunna göra wi-fi brytarna jag har, men var inte så lätt.

Men för mig funkar det lika bra med appen till respektive, ska vara Plug’n’play..,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.