Verkar som att man kan få shelly pluggarna att lira med HomeKit via Homebridge för den intresserade...
 
C crazytok skrev:
Verkar som att man kan få shelly pluggarna att lira med HomeKit via Homebridge för den intresserade...
Såg att pluggen blivit produktionsstoppad pga problem med höljet.
 
  • Två Shelly Plug S smarta pluggar med defekta höljen nämnda i produktionsstoppmeddelandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah dom pluggarna verkar dom fått produktionsproblem med. Jag syftade dock på att alla deras produkter tydligen ska gå att få att lira med HomeKit via Homebridge... var väl lite otydlig när jag skrev ”pluggarna”.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Idag tände inte Shelly utebelysningen, stog att den höll på att uppdatera sig!

Tyckte jag valde att den skulle funka online, men det gör den ej, hur gör man för att komma åt dessa när man är utom nätverket? Detta bara funkade på de andra Wi-fi brytare från Classe..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Idag tände inte Shelly utebelysningen, stog att den höll på att uppdatera sig!

Tyckte jag valde att den skulle funka online, men det gör den ej, hur gör man för att komma åt dessa när man är utom nätverket? Detta bara funkade på de andra Wi-fi brytare från Classe..
Förslag att vi flyttar över allt som rör Shelly till denna tråd som jag skapat.
https://www.byggahus.se/forum/threads/shelly.333556/#post-3185242
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Idag tände inte Shelly utebelysningen, stog att den höll på att uppdatera sig!

Tyckte jag valde att den skulle funka online, men det gör den ej, hur gör man för att komma åt dessa när man är utom nätverket? Detta bara funkade på de andra Wi-fi brytare från Classe..
Kan man ställa in så uppdatering körs på automatiskt? Jag fick uppdatera mina manuellt, det känns tryggare.

Inställningen för åtkomst utanför lokala nätverket görs under internet/security->Cloud
 
Uppdaterade den när jag körde igång den dagarna före, när telefonen kom hem så var allt mörkt och telefonen började uppdatera, tror det är Apples fel, som verkar uppdatera apparna själva.
 
Låter skumt, uppdateringen av appen och puckarna är ju skilda åtgärder?!

Jag kör också Apple men fick uppdatera puckarna manuellt. Appen finns det ingen uppdatering till nu.
 
Ni som kör Plejd, undrar om dessa är smartare än Shelly, men är 3ggr så dyr.

Funderar nästan på att prova..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ni som kör Plejd, undrar om dessa är smartare än Shelly, men är 3ggr så dyr.

Funderar nästan på att prova..
Det är faktiskt möjligt att plejd är 3ggr bättre.
Enkelt att konfigurera och väldigt tydlig lista över planerade händelser.
Har normalt sett bara 3 timers på den här enheten, men la till en astrostyrning för att visa hur enkelt och tydligt det är.
Skärmdump av en app för hemautomation med scheman för olika dagar och astrofunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag använder både Plejd och Shelly.

Skulle nog säga att dom är smarta båda två, men på olika sätt. När det gäller tillförlitlighet skulle jag definitivt säga Plejd. Med det sagt så funkar ändå Shelly bra, men jag har ALDRIG varit med om att Plejd har strulat för mig sen första gången jag installerade den...

Plejd är smartare på det viset att du kan binda olika funktioner till olika knappar och styra olika enheter och skapa scener mellan dessa.
Du kan dock inte styra dom utanför hemmet eller göra mer avancerad hemautomation (än). Du kan heller inte styra dom med tex Google Home eller Alexa, vilket du kan med Shelly.
Shelly har dock fördelen att vara lite mer framtidssäker då dessa uppgraderas med fler funktioner. Tex så kommer du kunna binda olika enheter med varandra och göra olika saker beroende på om du trycker enkeltryck eller långtryck, precis som med Plejd...

När det kommer till ditt problem med att det inte tänder utebelysningen som inställt. Så undrar jag dock fortfarande om du ställt statisk IP enligt mitt inlägg i den andra tråden? Att du dessutom har ett nätverk som stängs av och sätts på varje dag vid olika tider känns inte heller optimalt....

Sedan är wi-fi en känsligare överföring än bluetooth.

Jag jämför det med att Plejd är som Apple, och Shelly som Android.... sen får ni dra eran egen slutsats över det. :)
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Med jämförelsen Andoid/IOS, så är saken klar! Använder Shellyn till att styra spabadet med istället, och Plejdar utebelysningen.

Visst funkar Plejd trots att telefonen inte är hemma?
Tycker det är konstigt att inte Shellyn hittar igen wi-fi om det bryts och återkommer i god tid för tändning, för när man kommer hem står Shellyn i Offline, och måste tändas manuellt.

Är det nån som har Plejd och orkar prova detta?
 
Produkten hade väl varit helt osäljbar om den hade krävt att en mobil skulle finnas i dess närhet!
 
JanneJanne123
Telefonen behövs inte för att Plejd ska funka, så kör du på det spåret!
 
Hittar den igen ett avslaget/påslaget Wi-fi.? Nån som kan testa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.