Mikael_L
Du börjar med att välja rätt punkt att utgå med ditt stjärnnät i huset/lägenheten.
Denna punkt är antingen där du får in nätverkskabeln eller fiberkabeln, eller ev ett ställe där du önskar sätta en massa hårdvara, såsom nätverksdiskar och hubbar.

Till denna punkt anländer din inkommande anslutning i form av fiber eller TP-kabel, det beror alltså på vad som levereras till dig.
Denna inkommande anslutning kopplas till en hub/switch, som alltså antingen har TP eller fiber på uplink-sidan.

På andra sidan av hubben har du ett antal anslutningar, i form av ett stjärnnät. Och här är det helt onödigt att använda annat än kopparkabel, Twisted pair, TP. För 99,9% av hushållen iaf.

Så därför drar du ett VP-rör mellan varje punkt i bostaden där du vill ha en nätverksanslutning och din hub, dvs ett stjärnnät. Du kan gärna använda 20mm VPrör, vilket medger dubbla Cat-5-kablar.
 
JanneL skrev:
Stort tack! Nu tror jag att det klarnat! Men herrejessus va kablar det blir. En femrummare, med tänkta uttag i alla rum, hall och kök. Är det möjligt att grena detta i hallen? Om jag uppfattat det rätt måste jag alltså ha tre kablar till ett rum om jag vill ha TV, dator och telefon där.
Antal kablar beror lite på hur snabb överföringshastighet du vill ha. Normalt sett så använder man bara 4 av 8 trådar i en nätverkskabel för dataöverföring. Då har du 4 trådar till och kan då köra två telefonlinor på samma kabel. Men du får då skala upp kabeln och lägga rätt trådar på kontakten för data och rätt på kontakten för tele så att säga. (EDIT: Läs gärna tråden med den exemplariska nätverksskolan)

Om du exempelvis skulle sätta dubbla nätverksuttag i varje rum så borde du klara dig gott, det kommer väl inte vara en TV, dator och telefon i varje rum samtidigt? Drar du all kabel till en patchpanel så är det enkelt att styra vad respektive uttag för stunden ska vara. Bara att flytta en kabel så kan du skifta mellan tele, data eller TV.

I mitt tycke är det dock att föredra med en kabel för respektive applikation, men det går att kringgå enligt ovan om du inte har tillräckligt med rör i väggarna...
 
Redigerat:
Först och främst så är det väl ingen som har telefon med sladd längre? Skaffa några bra trådlösa telefoner så slipper du det nätverket.

Sedan skall man inte vara så nervös och sätta TV-uttag och 1 Gbit/s nätverk i varenda vrå. Tänk efter lite först. Som redan sagts ovan har man troligen inte TV i varenda rum, likaså räcker trådlöst datornätverk gott och väl till de flesta applikationer, men kanske inte alla om man vill streama massor med HD-video etc.

Vi har sex datorer, web server, snabb fiberanslutning, etc, men att dra kablage till varje hörn av 12 rum och kök fördelade på 300 m2 bara för att det är bra att ha ser jag som ett ekonomiskt slöseri av format. Det heltäckande trådlösa nätverket gör att vi surfar bekämt i vilken soffa som helst i hela huset i 100 Mbit/s. Servern hänger på en snutt Gbit nätverk, TVn har sin kabel och telefonerna är trådlösa.

För pengarna jag inte slösat bort på onödiga installationer köper jag nog en 17" MacBook Pro till hustrun. :D

Your mileage may be different, of course.
 
Och om du så vill kan du även köra TV trådlöst.
 
mycke_nu skrev:
Först och främst så är det väl ingen som har telefon med sladd längre?
Va? Jo, jag. Har fått för mig att det inte är hälsosamt att prata i trådlösa telefoner. Men, å andra sidan, i min ålder spelar det nog ingen roll. Kanske dags att tänka om?
Rent allmänt har jag ett motstånd mot allt vad trådlöst heter. Dock skulle det innebära betydligt mindre arbete. Får kanske ta mig en funderare på detta. En kombination kanske?
 
mycke_nu skrev:
För pengarna jag inte slösat bort på onödiga installationer köper jag nog en 17" MacBook Pro till hustrun. :D
Hmm, jag har inte slösat bort några pengar. Min fru fick ju denna lägenhet av mig. ;)
 
Jovisst, har man kabel i väggen så kör man givetvis vad som helst på denna.

Men..

Det blir ändå inte bra i min värld..

Jämför med eluttag. Man måste sätta ca 6-7 st i ett normalt sovrum för att det skall bli bra och man skall slippa förlängingssladdar som samlar dammråtttor.

Ska jag då sätta 6-7 CATx-uttag också?! Jag tänker INTE ha patchkablar som ringlar sig bakom möbler och dras tvärs över rummet till tonåringens säng eller var nu MacBook:en råkar befinna sig.

Samma med familjerummen. Man frågar hustrun "var skall TVn hänga?", det vet hon inte i dagsläget, och inte jag heller. Ska vi möblera efter uttagen?

Världen är trådlös, like it or not. Det finns ingen väg tillbaka helt enkelt. När man gör en stor investering så som en renovering eller husbygge skall man tänka efter rejält vart tekniken är på väg.

Telefoner är trådlösa. Fibern har för länge sedan vunnit över kopparn. IP har vunnit över kretskopplade system. Laptops har en drifttid på 6-8 timmar på batteri. Folk vill ha konnektivitet on the go utanför hemmet, men kräver helt plötsligt en stramande kabel att snubbla över i vardagsrummet?? I don't think so.

En rejäl patchpanel är säkert kul för den lille teknikern att leka med, men vi talar om ubiquitous (allerstädes tillgänglig) access nu, och det är INTE ett uttag i vardagsrummet är man kan tjudra sin dator utan något som omger oss på samma sätt som luften vi andas.

Självklart ska man dra häftigast möjliga kabel till servergarderoben och andra specifika ställen där bandbredden kräver detta, precis som man kanske sätter ett 3x16A trefasuttag i garaget. Men.. räknar man inte med att köra cementblandaren eller servern i varje hörn av huset så sätter man inget där.

Jag är tämligen övertygad om att patchpaneler i framtiden kommer vara ett säkert kännetecken på hus byggda i början av 2000-talet och kommer att rivas ut vid första bästa renovering på samma sätt som jag rivit ut telefontråd och 10Base2 kabel ur hus byggda så sent som 1982.

(Nu var avsikten att provocera lite, så hetsa inte upp er men skjut gärna tillbaka! ;))



 
Man kan kombinera och köra både via kabel och trådlöst. :)
Men jag kryper direkt till "korset" och erkänner att hos oss rullar datorer, mediaspelare och TV via trådlöst.
Däremot så är NAS och skrivare trådat, men står då också i källaren tillsammans med modem och router.
 
Tråd vs trådlöst i hemmet är ju en icke-diskussion. Precis lika menlös som Mobilt internet vs fiberbredband.

För alla normala är det självklart att det inte är det ena eller det andra som är aktuellt, utan en välavvägd kombination.

Nästa ämne tack.
 
MathiasS skrev:
Tråd vs trådlöst i hemmet är ju en icke-diskussion. Precis lika menlös som Mobilt internet vs fiberbredband.

För alla normala är det självklart att det inte är det ena eller det andra som är aktuellt, utan en välavvägd kombination.

Nästa ämne tack.
Första gången jag inte blivit totalt nedsablad! Kan man börja tro att framtiden redan är här?:rolleyes::D
 
mycke_nu skrev:
Samma med familjerummen. Man frågar hustrun "var skall TVn hänga?", det vet hon inte i dagsläget, och inte jag heller. Ska vi möblera efter uttagen?
Det gjorde man ju i alla fall förr, när det bara fanns ett TV-antennuttag i hela huset.

Jag ser ingen skillnad mellan att dra TV-antennkabel (som man gjort de senate 50 åren?) och dra en nätverkskabel till TVn.



Men sen tycker jag ju att den här diskussionen lite spårat ur, den började handla om fiber men handlar nu om nätverk?

Ett nätverk hemma (för TV, telefoni whatever) kan man ju ha oavsett om man har fiber, ADSL, mobilt bredband, bredband via kabel-TV eller vad de nu finns för alla varianter).

Fiber är ju just bara en sorts kabel, som har fördelen att den har en väldigt hög kapacitet över långa sträckor. Normalt används fiber bara fram till bostaden, sen drar man "vanligt" nätverk i bostaden (eftersom det är billigare och enklare än fiber).
 
Nerre skrev:
Det gjorde man ju i alla fall förr, när det bara fanns ett TV-antennuttag i hela huset.

Jag ser ingen skillnad mellan att dra TV-antennkabel (som man gjort de senate 50 åren?) och dra en nätverkskabel till TVn.
Då kan vi dra telefontråd oxo..om vi nu skall göra som dom gjorde 1960..:S

Tycker diskussionen passar bra i tråden, TS frågade om fiber och hur man grenar ut signalen i en lägenhet.
 
Eftersom ämnet i tråden är fiber... Jag skulle aldrig konvertera en fibersignal direkt till WLAN, och jag tror knappast att ni andra här skulle göra det heller. Eftersom det därför rent uppenbarligen kommer finnas TP-kopplingar är väl frågan snarare hur ska detta kopplas? Jag skiljer på utrustningen och den fasta installationen. Jag tror vi alla är överens om att det som ska vara en fast installation bör göras ordentligt i båda ändar, och då kommer vi till den biten med själva patchpanelen. Att köpa en lite större patchpanel är inte mycket dyrare än en med färre portar, så varför inte göra det ordentligt från första början? Vill någon sen hänga på en trådlös accesspunkt till det nätet så spelar är väl det helt upp till var och en, likaså om de väljer att koppla telefon på någon av kablarna.
Glöm dock inte att den ursprungliga frågan var ställd för lägenheter. Då vi redan nu hör rapporter från alla möjliga hyreshus osv om att de har massvis med krockar i luften så bör ni väl vara lite snällare mot de som frågar om råd när det som i detta fallet gäller just lägenheter. Frekvenserna är få, och ju fler enheter som slåss om det desto sämre resultat. Lägg sen till faktumet att många användare inte ens vet hur man ändrar kanal på sitt wlan.
Hade det varit en villa som ska kompletteras med internet kanske jag hade kunnat godta tanken på wlan, men inte här. Min åsikt är trådbundet till strategiskt utplacerade dubbeluttag, samt att de användare som vill kan komplettera det med eget wlan.
 
Nerre skrev:
Det gjorde man ju i alla fall förr, när det bara fanns ett TV-antennuttag i hela huset.

Jag ser ingen skillnad mellan att dra TV-antennkabel (som man gjort de senate 50 åren?) och dra en nätverkskabel till TVn.

Men sen tycker jag ju att den här diskussionen lite spårat ur, den började handla om fiber men handlar nu om nätverk?
QUOTE]

Delar inte den åsikten. "Förr" hade man i normalfallet en TV oftast placerad i vardagsrummet och man bytte nog inte möbler/möblering så ofta.

Idag finns det flera TV i en familj, man "stylar" om oftare, mm. Så våra TV-apparater flyttas runt,så också mediaspelare och alla i familjen har bärbara datorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.