Hej!

Jag sökte runt och hittade denna tråd när jag sökte på info om vad vvs-arbeten kostar nuförtiden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/rimlig-kostnad-foer-detta-vvs-arbete.267397/

Tyckte den var lite rolig och försöker mig på att dra igång något liknande. Precis som förra trådskaparen är jag inte speciellt upprörd egentligen, mest glad för att jag gjorde större delen av arbetet själv.

De kromade kopparrören på bilderna drogs av en vvs-firma. De är inkopplade mot PEX-rör på ena sidan och 22 mm kopparrör på andra sidan. Det sitter två avstängningsventiler på 22 rören på ena bilden som också monsterades, om det är svårt att se.

(Fråga inte varför PEX rören bara sticker ut sådär, om ni inte är väääldigt nyfikna, svaret är alldeles för långt). Restiden från deras kontor är ca 30 min.

Kromade kopparrör med avstängningsventiler installerade intill PEX-rör och en toalettborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromade kopparrör anslutna till PEX-rör och 22 mm rör med avstängningsventiler, grovkällarbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har lust att dela med sig om en åsikt om vad en sådan installation bör kosta?
 
Gissar på material för 1500kr och ungefär det samma för arbetet inkl framkörning.

Kuriosa. Fick i vintras betala drygt 500kr för en koppling som kostar 180kr på hornbach. Surt när det var 8st...
 
Tänker inte fråga om pex-rören... Men svårt att säga exakt pris. Är det i en villa eller i ett hyreshus? Behövde man isf stänga vattnet för fler lägenheter?
Man kunde valt något billigare material om man hade valt gula delar och råa kopparrör där stammarna går. För dessa kommer väl ändå inte synas?
Ett par vanliga fullflödes kulventiler är också billigare än de minikulventilerna de satt där.
Hur många timmars arbetskostnad har de debiterat?
Ingick dragningen av pex-rören, eller fanns de där redan?
 
O olofh skrev:
Gissar på material för 1500kr och ungefär det samma för arbetet inkl framkörning.
Jag skulle gissa på mer. För 1500 spänn får man två timmars arbete, möjligen 3 om det är på en mindre ort. En timme går ju bort i transport till och från arbetsstället.
 
L lordi skrev:
Jag skulle gissa på mer. För 1500 spänn får man två timmars arbete, möjligen 3 om det är på en mindre ort. En timme går ju bort i transport till och från arbetsstället.
Sant. Men 3 exkl körtiden. I vart fall om han enkelt kunde stänga av vattnet i stammen
 
Mina instruktioner var att de skulle koppla på vattnet på enkelt och billigt som möjligt. Eftersom jag visste att det inte skulle göra någon större skillnad ändå så sa jag att de kunde ta förkromat i badrummet, men att göra det billigast och enklast i skrubben (där stammarna går).

Vi bor i en villa. Vattnet stängdes av med ett enkelt vrid på en kran.
 
Ingen åsikt men gissar att du fick betala ca 5000 för det vilket är ocker.
 
Krilleman
Var är klammerna på första bilden? :thinking:
 
Jag antar att det är dags för facit!

11 000 kr gick kalaset lös på (inkl moms, exkl rot). Då ingick ju även att kontrollera mina kopplingar genom att sätta igång vattnet och kolla om det läckte någonstans.Skruva på ett ställe tills det slutade läcka. Väntade mig själv något i stil med 4500 kr.

Så här specificerades fakturan:
Detaljerad VVS-faktura som visar kostnader för material och arbete med priser för kopplingar, rör och arbetskostnader.

Är det så här högt man måste vänta sig att priserna ligger? Kan tillägga att jag var sjukt desperat när jag ringt runt till säkert 4 vvs-firmor för att äntligen få på vattnet på övervåningen och frågade inte om prisuppskattning när någon äntligen kunde komma.

Krilleman Krilleman skrev:
Var är klammerna på första bilden? :thinking:
Jo, det kan man fråga sig. Men rätt skönt så här i efterhand att jag slapp betala för det arbetet också kanske. En annan lustig sak med fakturan är ju att det står 12 mm överallt - men det är 15 mm som är installerat.
 
A
Hutlösa materialpriser som du dessutom inte kan få rot på. Sen undrar jag om man får debitera admin-kost för rot?
 
Skulle nog säga att 6,5 timmar x2 är väldigt mycket om det endast är det som syns på bilderna som utförts.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kan nöjd konstatera att det plånboksmässigt är väl investerad tid att handla VVS-delar på nätet (även om det blir lite fel ibland, rör är rörigt) samt kolla och följa Krillemans eminenta inlägg ang. installationer
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
E
Hur kan man skicka ut 2 gubbar på ett jobb som skall utföras på ett par m2. Satt lärlingen i knäet och jobbade samtidigt eller langade han verktyg till rörmokaren?
 
Lärlingen såg lite understimulerad ut minst sagt. Ringde och pratade med firman nu dock, sa att jag var nöjd med arbetet men att fakturan var lite högre än jag trodde. Specifikt nämnde jag att jag inte trodde att jag skulle betala även för lärlingen när jag såg att de kom två personer (vilket jag inte trodde). Mannen jag pratade med erbjöd sig snabbt att ta bort kostnaden för lärlingen från fakturan, vilket jag kände jag kunde låta mig nöjas med. Lite läropengar får man räkna med :)

hscn hscn skrev:
Kan nöjd konstatera att det plånboksmässigt är väl investerad tid att handla VVS-delar på nätet (även om det blir lite fel ibland, rör är rörigt) samt kolla och följa Krillemans eminenta inlägg ang. installationer
Skulle någon kunna länka till detta inlägg? Har sökt efter handfasta råd vad gäller rörläggning tidigare men inte stött på detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Något annan någon känner att jag borde lära mig från den här erfarenheten? Någon som brukar förhandla om vilk påslag de har på materialpriser? Tips om hur man undviker försök från firman att tjäna lite extra? (Jag vet att jag borde frågat om ett cirkapris)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.