tensiden tensiden skrev:
Inte säker alls, har inte testat. Men tänker att om man får dit nytt gräs som kan etablera sig på platsen riktigt snabbt (eftersom det redan är "klart") så kanske skitgräset trängs undan. Värt ett försök iaf.
Smart, de har du rätt i.
 
Vi har liknande fläckar i vår gräsmatta. Någon som kan hjälpa till att identifiera?
Gräsmatta med ojämn gräsbeväxtning och en tjockare tuva av långt gräs eller ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med fläckar av missfärgat gräs och skadade områden med tätare gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit
Fler bilder
Gräsmatta med ojämn grön färg och mörkare fläckar som kan indikera grässjukdomar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gräsmatta med ojämna brunaktiga fläckar bland grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
M marcusjj skrev:
Vi har liknande fläckar i vår gräsmatta. Någon som kan hjälpa till att identifiera?
[bild] [bild]

Edit
Fler bilder
[bild] [bild]
Timotej
 
M marcusjj skrev:
Vi har liknande fläckar i vår gräsmatta. Någon som kan hjälpa till att identifiera?
[bild] [bild]

Edit
Fler bilder
[bild] [bild]
Jag är absolut ingen expert men dom två första bilderna ser precis ut som mina Kvickrots plantor.
 
I inxs74 skrev:
Helt galet att sånt här kan växa i en gräsmatta som klipps kontinuerligt.
Just det där är hundäxing, bara som info. Jag rycker upp mina för hand eller med en tång för bättre grepp, men jag har inte så många tuvor.
 
svartöra svartöra skrev:
Just det där är hundäxing, bara som info. Jag rycker upp mina för hand eller med en tång för bättre grepp, men jag har inte så många tuvor.
Hundäxing? Spännande! Har fått till mig att detta är kvickrot. Är du 100% säker? Känner mig rätt confused just nu.
 
M marcusjj skrev:
Vi har liknande fläckar i vår gräsmatta. Någon som kan hjälpa till att identifiera?
[bild] [media] [bild]
Ser ut som våra ”fläckar”!
 
I inxs74 skrev:
Hundäxing? Spännande! Har fått till mig att detta är kvickrot. Är du 100% säker?
Ja, det syns på vippans form. Här är ett tydligare foto: https://www.azote.se/image/Hundäxing (Dactylis glomerata)/ström/79515/82
När det sedan blommar ser det ut som på bilderna här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/dacty/dactglo.html

Nu är ju gräs i form av klippta tuvor lite svårbestämda, så det är förstås möjligt att du har kvickrot på annat håll i gräsmattan...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Ja, det syns på vippans form. Här är ett tydligare foto: [länk] (Dactylis glomerata)/ström/79515/82
När det sedan blommar ser det ut som på bilderna här:
[länk]

Nu är ju gräs i form av klippta tuvor lite svårbestämda, så det är förstås möjligt att du har kvickrot på annat håll i gräsmattan...
Tack!
 
I inxs74 skrev:
Hur säker är du att man får upp hela plantan med roten med lökjärn? Aldrig testat, ser ju ut att kunna vara ett alternativ. Plätten med nysått gräs lär ju i mitt fall vara några kvm.
Nej, nej, nej -jag var kanske otydlig, men du behöver ha ihjäl/avlägsna det oönskade gräsogräset först, inte försöka plocka bort det med ett lökjärn! Lökjärnet används för att transplantera önskat gräs till den kala jordplätten. Har man kvadratmetrar som dött så blir det till att göra många pluggar alternativt så nya frön.

Vitgröe , som nämndes tidigare i tråden men som ser helt annorlunda ut än vad TS visar, är ju extremt opportunistiskt och har ytliga rötter och förlitar sig på att fröa av sig för att föröka sig, så dom kan man ofta rycka upp med rötterna ganska enkelt, alternativt kan man torka ut dem genom att vattna gräsmattan sällan men mycket. Problemet är att dom små liven känner av att dommedagen är nära och då slår dom om till att producera enorma mängder frön som kommer att gro på senhösten och våren vilket gör det till en extremt jobbig gäst att avhysa. Andra ogräsgräs skjuter rotskott (rhizomer) och har djupare rotsystem och då är det ganska svårt att försöka rycka upp dem med rötterna eftersom man sällan får med sig hela rotsystemet.

Timotej, som det här ser ut att vara, tror jag att man delvis kan hantera hyffsat genom att klippa lågt och ofta. Kvickrot gillar heller inte att klippas lågt, men det är ändå tyvärr svårt att bli av med utan att gå loss med kemikalier eller mekanisk rensning...
 
M marcusjj skrev:
Vi har liknande fläckar i vår gräsmatta. Någon som kan hjälpa till att identifiera?
[bild] [bild]

Edit
Fler bilder
[bild] [bild]
Känner igen dessa. Funkar Roundup eller är det att gräva upp det som gäller?
 
M marcusjj skrev:
Vi har liknande fläckar i vår gräsmatta. Någon som kan hjälpa till att identifiera?
[bild] [bild]

Edit
Fler bilder
[bild] [bild]
Hur ser fröställningarna ut?
Någon säger att det är Hundäxing, men det som växer i vår gräsmatta är definitivt inte Hundäxing.
Timotej stämmer mycket bättre - speciellt mtp hur fröställningarnas utseende
 
Jag har en del timotej som spridit sig i min gräsmatta. Tydliga frövippor finns nu i stora delar.
Mitt botemedel är att gräva bort områden(0,5m2) och ersätta med gräsrutor som jag odlar i "mini" lådor (0,5m2) som jag snickrat ihop. Gräset i lådorna är väl utvecklat och har klippts med sax 3 gånger så man kan nästan gå på det direkt. Tar tid men känns som att om jag stoppar dit en ny tät matta plus gräva bort 10 cm ner borde jag få bort det. Hemsnickrad låda med jord bredvid en gräsmatta, redo för att ersätta en sektion med ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kommer jag få fläckig matta men eftersom vår gräsmatta sannolikt är original från 1978 så är den så fläckig som den ändå kan bli. Hellre fläckig utav bra gräs än grösogräs
 
  • Älska
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Jag hittade denna texten om Timotej, eller som den också heter Timothy grass, efter upptäckaren Timothy Skärmdump av TruGreen webbsida med information om bekämpning av timotejgräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låg klipphöjd. Undra om det är lägre än min vanliga rotorklippare klarar. Min timotej producerar i alla fall frö under den klipphöjden.
 
A alexcrusty skrev:
Jag har en del timotej som spridit sig i min gräsmatta. Tydliga frövippor finns nu i stora delar.
Mitt botemedel är att gräva bort områden(0,5m2) och ersätta med gräsrutor som jag odlar i "mini" lådor (0,5m2) som jag snickrat ihop. Gräset i lådorna är väl utvecklat och har klippts med sax 3 gånger så man kan nästan gå på det direkt. Tar tid men känns som att om jag stoppar dit en ny tät matta plus gräva bort 10 cm ner borde jag få bort det. [bild]
Nu kommer jag få fläckig matta men eftersom vår gräsmatta sannolikt är original från 1978 så är den så fläckig som den ändå kan bli. Hellre fläckig utav bra gräs än grösogräs
Jag måste framföra min högaktning för denna operation!
Min egen gräsmatteambition sträcker sig till att klippa det som växer upp.
 
  • Gilla
alexcrusty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.