Har samma bekymmer och frågeställning som ts. Hur har det gått, kommit på en rimlig lösning på hur dessa fläckar med gräs ska hanteras!?
 
Buford Buford skrev:
Har samma bekymmer och frågeställning som ts. Hur har det gått, kommit på en rimlig lösning på hur dessa fläckar med gräs ska hanteras!?
Det lutar åt att det är Timotej som gör min (och grannens gräsmatta) "leopard-mönstrad".
Jag har gjort lite spridda försök för att utvärdera vad som funkar bäst.
1. Grävt bort och fyllt på med ny jord och sått nytt gräs (tar tid pga kall väderlek).
2. Grävt bort och ersatt med en utskuren bit gräsmatta (sparade översta "lagret" när jag fixade en stenlagd grillplats)
3 Dragit upp "Timotej-plantorna" med rötterna (i den mån det går) - blir kala fläckar som jag inte bestämt mig för hur jag skall hantera. Bara stödså med gräsfrö, dressa hela mattan + gräsfrö eller bara fylla på jord och gräsfrö på fläckarna...

Jag gör bara detta närmast huset/altanen - tomten gränsar till en äng som tidigare använts för att odla vall. Och just Timotej är ju vårt vanligaste slåttergräs. Så det är säkert därifrån det spridit sig.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Jag har liknande, men gör ingen skillnad på om det är timotej, kvickrot eller annat.

Är det ett lite större område gräver jag upp ett block med gräs/jord och vänder på alltihop. Sen nya frön på ytan med lite dress så får det växa nytt. Har funkat bra hittills, men visst ser det tråkigt ut med en massa kala fläckar. Men det är ju ett övergående problem.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Tips jag fått angående kvickrot är att trötta ut plantan med kontinuerliga klippningar så lågt man kan. Problemet är att man inte kommer åt kvickroten då bladen lägger sig ner som en pannkaka på gräsmattan. Jag har klippt 3-4 ggr nu och dom bara växer och växer, ser ingen skillnad. Funderar på att punktspruta bort dom (om nu detta funkar). Gräva upp alla är uteslutet, way too much. Och skulle man gå ner på knä och börja gräva, hur ska man ta bort plantan utan att lämna kvar några rötter, vill inte ha 200 stora kratrar i gräsmattan. :(. Går det ens att köpa Roundup mera?
 
  • Gilla
Ajsomfan
  • Laddar…
BirgitS
I inxs74 skrev:
Och skulle man gå ner på knä och börja gräva, hur ska man ta bort plantan utan att lämna kvar några rötter, vill inte ha 200 stora kratrar i gräsmattan.
Det borde inte vara något problem att lämna kvar en del rötter. Jag tror knappast att det kan komma upp blad från rester av gräsrötter.

Om det är väldigt stora tuvor så kan man ju ta bort typ 5 cm av tuvorna runt om så att den vanliga gräsmattan kan bre ut sig och bre ut sig 5 cm borde ju gå på någon månad eller två om gräsmattan vårdas väl. Sen kan man ju upprepa det tills tuvan är borta.

Gräs som kvickrot tål ju klippning väldigt bra så det går ju inte att trötta ut gräs på det sättet som man kan med många andra sorters ogräs.
 
  • Gilla
inxs74
  • Laddar…
I inxs74 skrev:
Tips jag fått angående kvickrot är att trötta ut plantan med kontinuerliga klippningar så lågt man kan. Problemet är att man inte kommer åt kvickroten då bladen lägger sig ner som en pannkaka på gräsmattan. Jag har klippt 3-4 ggr nu och dom bara växer och växer, ser ingen skillnad. Funderar på att punktspruta bort dom (om nu detta funkar). Gräva upp alla är uteslutet, way too much. Och skulle man gå ner på knä och börja gräva, hur ska man ta bort plantan utan att lämna kvar några rötter, vill inte ha 200 stora kratrar i gräsmattan. :(. Går det ens att köpa Roundup mera?
Roundup finns väl, men är inte längre glyfosat utan pelargonsyra. Dvs inte lika "potent".

Men kör ett test med vanlig ättika. Ta en sprayflaska med ättika och duscha ut på ogräset. Vet inte om du måste vattna bort ättiksrester efter något dygn eller två. Sedan lägger du ut en dutt förgrodda gräsfrön du blandar med toppdress och plattar ut på stället. Borde inte vara så farligt med jobb.

Förgrodda frön+toppdress för att få snabb fart på "rätt" gräs.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Roundup finns väl, men är inte längre glyfosat utan pelargonsyra. Dvs inte lika "potent".

Men kör ett test med vanlig ättika. Ta en sprayflaska med ättika och duscha ut på ogräset. Vet inte om du måste vattna bort ättiksrester efter något dygn eller två. Sedan lägger du ut en dutt förgrodda gräsfrön du blandar med toppdress och plattar ut på stället. Borde inte vara så farligt med jobb.

Förgrodda frön+toppdress för att få snabb fart på "rätt" gräs.
Tack för tipset men vad menar du med förgrodda gräsfrön? Och menar du ättika så som ogräsättika man köper på ÖB typ eller egenblandat med vatten? Jag tänkte på ogräsplockare men den kanske inte går tillräckligt långt ner i jorden.
 
Redigerat:
I inxs74 skrev:
Tack för tipset men vad menar du med förgrodda gräsfrön? Och menar du ättika så som ogräsättika man köper på ÖB typ eller egenblandat med vatten? Jag tänkte på ogräsplockare men den kanske inte går tillräckligt långt ner i jorden.
Ja, pelargonsyra, ättika (dvs det du köper i mataffären bredvid oljor och annat) är alla snarlika att ta död på växter. Jag sprejade vanlig 12%-ättika på ogräs i grusgången i vårat gamla hus. De dör ganska snart, men bara bladen, inte själva rotsystemet. Det är där du behöver glyfosat som dras ner i växten och dödar hela om du är ute efter det. Ogräsättika är egentligen samma. Ättika är ättika. Ta det som är billigast. Ibland är det att ta 24% och späda den till runt 12%.

I det här fallet funkar även ogräsplockare. Men samma där, förgro gräsfrön så du ligger lite steget före. Om du bara dödar delar av plantan eller bara får upp delar så finns dels delar kvar, men också kanske frön som kan gro. Då måste du se till så att "rätt" gräs kommer upp först.

Förgro gräs kan man göra på olika vis. Många blandar toppdress med några kilo frö i skottkärra, vattnar och håller det fuktigt (inte blött) ca 4-5 dagar så börjar fröna gro och det är dags att få ut dom. Jag testar nu med att ha ett par kilo frön i en burk och hålla fuktigt. Sedan blanda ut med toppdress vid sådd. Det viktiga är att få ut fröna direkt när de börjar gro, det får inte bli långa strån för då har det gått för lång tid och du riskerar att döda fröna när du sår ut dem.
 
Tack! Problemet är att det blir många skottkärror om jag förgro med frön. Kanske blir att gå med minispade eller ogräsplockare och ta en i taget. Kämpade upp en tuva igår med tjocka strån som säkert var 20 cm långa, kvar blev det en kal jordfläck, 15/20 cm i diameter samt ett hål. Gräsliga ogräs!
 
Roundup Gel vs. Kvickrot ska ju enligt dom själva vara effektivt (tar död på blad och rötter). Någon som provat Roundup på kvickrot?
 
I inxs74 skrev:
Roundup Gel vs. Kvickrot ska ju enligt dom själva vara effektivt (tar död på blad och rötter). Någon som provat Roundup på kvickrot?
Roundup funkar. Kollade precis på innehållsförteckningen för Roundup Q och den innehåller faktiskt Glyfosat i 1% koncentration (vilket förvisso är den lägsta rekommenderade koncentrationen). För att glyfosat ska ge bästa effekt så behöver dock plantan vara i god tillväxt, så vattna och gödsla gärna några dagar innan ni går på med kemikaler som glyfosat. Istället för en kal jordfläck så får man ju en grå, död gräsfläck vilket kanske inte heller är speciellt snyggt.

En variant är ju att transplantera gräs från en del av gräsmattan till en annan för att snabba på överväxten, om man stör sig på kala jordfläckar och kanske heller inte har tid att sköta om en isådd med gräsfrön. Det finns speciella verktyg för "pluggning", men det funkar bra med t ex ett enkelt lökjärn. Ta en plugg i mitten av den döda fläcken och ersätt med en plugg gräs från en del av gräsmattan som kanske inte syns så mycket. Lite som att rulla ut gräs i mikroskala, kan man säga... Resultatet varierar lite med vilken grässort man har då vissa sorter sprider sig snabbt med rhizomer (som t ex ängsgröe) emedan andra knappt sprider sig alls annat än via frön (som t ex engelskt rajgräs).
 
Helt galet att sånt här kan växa i en gräsmatta som klipps kontinuerligt. Börjar seriöst ge upp.
 
  • Ett grässtrå med ax som ligger på en grå matta, visar frustration över oväntad tillväxt i gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en lång ogräsplanta mot en grå matta, ett tecken på tålig växt i gräsmattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med att odla upp gräs på en plätt och transplantera med lökjärn funderar jag starkt på att börja med. För varje tuva jag gräver upp och ersätter med frön+dress hittar jag två nya. Jag vet ju att det blir bra till sist, men vägen dit är tråkig när gräsmattan går från att vara fläckig av tuvor till att vara fläckig med bar jord. :)
 
tensiden tensiden skrev:
Det där med att odla upp gräs på en plätt och transplantera med lökjärn funderar jag starkt på att börja med. För varje tuva jag gräver upp och ersätter med frön+dress hittar jag två nya. Jag vet ju att det blir bra till sist, men vägen dit är tråkig när gräsmattan går från att vara fläckig av tuvor till att vara fläckig med bar jord. :)
Hur säker är du att man får upp hela plantan med roten med lökjärn? Aldrig testat, ser ju ut att kunna vara ett alternativ. Plätten med nysått gräs lär ju i mitt fall vara några kvm.
 
I inxs74 skrev:
Hur säker är du att man får upp hela plantan med roten med lökjärn? Aldrig testat, ser ju ut att kunna vara ett alternativ. Plätten med nysått gräs lär ju i mitt fall vara några kvm.
Inte säker alls, har inte testat. Men tänker att om man får dit nytt gräs som kan etablera sig på platsen riktigt snabbt (eftersom det redan är "klart") så kanske skitgräset trängs undan. Värt ett försök iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.