wildeside
M MetteKson skrev:
Handläggaren planerar att ge startbesked i bygglovet, precis som jag trodde (och skrev i #16). Denna kommentar verkade dock ingen ta till sig utan diskussionen om hur märkligt det är att kommunen begär detta fortsätter.

För TS är det bra att få startbesked i lovet, hen kan komma igång snabbare, inget samråd krävs och ingen KA.
Struntade i att komentera ditt inlägg eftersom TS inte kunde komplettera med en takstolsritning och ville ha bygglovet godskänt innan han beställde takstolar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Handläggaren planerar att ge startbesked i bygglovet, precis som jag trodde (och skrev i #16). Denna kommentar verkade dock ingen ta till sig utan diskussionen om hur märkligt det är att kommunen begär detta fortsätter.

För TS är det bra att få startbesked i lovet, hen kan komma igång snabbare, inget samråd krävs och ingen KA.
Ja det är positivt att jag kan slippa behöva söka startbesked separat, smolket är att jag då behöver komma in med konstruktionsritningar på takstolarna redan nu, dvs innan bygglovet är godkänt (om det inte skulle gå att komma runt via checkpunkt i kontrollplanen).
Vet inte hur mkt jag ska våga terrorisera min handläggare med mina önskemål.
 
M moken skrev:
Har sökt bygglov för tillbyggnad av bostadshus.
Har skickat in ritningar på samtliga påverkade fasader, planlösning, samt principskiss.

Fick ett delegationsbeslut hemskickat där de vill att jag kompletterar med (bland annat) "detaljritning takstolskonstruktion" för att hantera min bygglovsansökan.

Är det någon som kan visa mig vad detta är? Har pratat med två takstolstillverkare men den ena visste inte vad det var, den andre trodde det räckte med exempelbilden de skickar med sina offerter.

Hade nog trott att det skulle räcka med att lämna in teknisk beskrivning och konstruktionsritningar på takstolar inför ansökan av startbesked.

Kan någon visa ett exempel på vad jag behöver visa bygglov i detta skede?
Konstruktionsritning får man ju inte förrän man beställer takstolar och jag vill inte beställa takstolar utan att ha bygglovet godkänt.
Sån kanske?
 
  • Arkitektonisk stompplan med mått och tekniska detaljer för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M moken skrev:
Lite konstigt förfarande, jag pesonligen har ingen lust att kasta ut pengar på konstruktionsritningar innan jag vet om jag får göra min önskade tillbyggnad.

Jag tänker mig att bygglovet ges för att få uppföra det som ansökan avser, med den yta, placering och utseende och det tekniska förfarandet kommer senare - Vid tekniskt samråd tex.
Är inte något komplext jag ska bygga till heller, det är en 30kvm enplan i vinkel, spännvidd på takstolar endast 491cm.
Förklara vänligt för bygglovshandläggsre att det är endast följande som ska prövas vid bygglov( i enlighet med PBL) :

  • planenlighet
  • genomförandetiden
  • placering och utformning
  • omgivningspåverkan
  • utformningskraven
  • anordnande av tomter, allmänna platser och andra områden
  • förvanskningsförbudet
  • varsamhetskravet

De Tekniska egenskaper prövas först inför ett startbesked
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
T Tooompaaa89 skrev:
Förklara vänligt för bygglovshandläggsre att det är endast följande som ska prövas vid bygglov( i enlighet med PBL) :

  • planenlighet
  • genomförandetiden
  • placering och utformning
  • omgivningspåverkan
  • utformningskraven
  • anordnande av tomter, allmänna platser och andra områden
  • förvanskningsförbudet
  • varsamhetskravet
De Tekniska egenskaper prövas först inför ett startbesked
Fick svaret från bygglovshandläggaren att om jag inkom med detta redan nu kunde dom ge startbeskedet direkt i samband med att bygglovet blev beviljat istället för att jag ska komplettera med den senare och då behöva ansöka om startbesked separat.
Samtidigt sa hon att jag får välja vilken av dessa vägar jag vill gå bara jag meddelar det i förväg så de vet.
Håller på och ser om jag kan få en bra offert på takstolar så jag kanske kan deala till mig K-ritning redan nu mot förbehållet att jag beställer takstolarna från dem så fort bygglovet är godkänt.
 
M moken skrev:
Fick svaret från bygglovshandläggaren att om jag inkom med detta redan nu kunde dom ge startbeskedet direkt i samband med att bygglovet blev beviljat istället för att jag ska komplettera med den senare och då behöva ansöka om startbesked separat.
Samtidigt sa hon att jag får välja vilken av dessa vägar jag vill gå bara jag meddelar det i förväg så de vet.
Håller på och ser om jag kan få en bra offert på takstolar så jag kanske kan deala till mig K-ritning redan nu mot förbehållet att jag beställer takstolarna från dem så fort bygglovet är godkänt.
Ovan är vanligt förfarande. Är din byggnation inget avvikande från detaljplanen och du har grannarna med dig så borde det vara smidigast eftersom du då är garanterad bygglov.
Lycka till!
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
T Tooompaaa89 skrev:
Ovan är vanligt förfarande. Är din byggnation inget avvikande från detaljplanen och du har grannarna med dig så borde det vara smidigast eftersom du då är garanterad bygglov.
Lycka till!
Tack!
Så vitt jag kollat följer jag DP till 100% så jag hoppas på en smidig gång :)
 
  • Gilla
Tooompaaa89
  • Laddar…
M moken skrev:
Tack!
Så vitt jag kollat följer jag DP till 100% så jag hoppas på en smidig gång :)
Håller tummarna!

Har du vid anmälan lämnat förslag till kontrollansvarig?
Om inte lär det komma som ett krav på komplettering inför startbesked.
Jag hjälper dig gärna om det skulle behövas.
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
T Tooompaaa89 skrev:
Håller tummarna!

Har du vid anmälan lämnat förslag till kontrollansvarig?
Om inte lär det komma som ett krav på komplettering inför startbesked.
Jag hjälper dig gärna om det skulle behövas.
Dom vill ha in en enkel kontrollplan, men jag tror att de kanske inte kräver en KA då min tillbyggnad är väldigt enkel, enbart ett sovrum och lite större vardagsrum samt att jag låter ursprungsbyggnadens bärande väggar vara helt orörda.
Men kräver dom en KA återkommer jag säkert :)
 
  • Gilla
Tooompaaa89
  • Laddar…
Ja, för enklare byggnader kan man få bli sin egen KA.
Då brukar t o m kommunen tillhandahålla ett förslag på kontrollplan som man kan använda.
 
  • Gilla
moken och 1 till
  • Laddar…
Menar inte att märka ord men ingen kan vara sin egen ka, det är certifikatskrävande. Ibland bedömer bn att ka inte behövs men byggherre blir inte ka för det.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Ja, jo..
Det är möjligt att "kontrollansvarig" som yrkesroll är skyddat eller beskrivet genom certifiering.
Likväl ska en kontrollplan fyllas i även om extern KA inte anses behövas.
Då får vi väl kalla byggherren för "kontrollplans-ifyllande-uppfyllande-ansvarig" ;)
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
wildeside
Jag är certiferad ka men måste ha en oberoende ka på mitt eget bygge. Ibland kan man undra om dom har otur när dom tänker och stiftar regler o lagar.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag är certiferad ka men måste ha en oberoende ka på mitt eget bygge...
Sånt är livet. Min svärfar har varit lärare i fordonsteknik, noggrann och kan mer än dom flesta. Han måste ändå åka till besiktningen varje år med bilen.
Man får inte kolla sig själv är grundregeln. Tror inte ens läkare får skriva ut recept till sig själva ( ? )
Tur att det finns undantag för enklare tillbyggnader.
 
Redigerat:
Jag behövde också komplettera med detaljritning - det som handläggaren egentligen ville ha var en ritning från en betrodd leverantör med firmalogga och stämpel där det tydligt framgick att någon ansvarig gjort lastberäkningar så inga tvivel om det kunde finnas.
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.