Hur stor tillbyggnad är det du ska göra? Kräver kommunen en kontrollansvarig (KA)? Vid mindre åtgärder kan det vara så att startbesked ges i själva bygglovet och därför vill handläggarna ha konstruktionsritningar redan i detta skede (och oftast även en kontrollplan).
 
Det handläggaren efterfrågar är en lastberäkning på takstolen. Det borde stå i konstruktion dokumentationen. Hänvisa bara till den och det är utifrån dessa siffror som tillverkaren levererar takstolarna för.
 
M MetteKson skrev:
Hur stor tillbyggnad är det du ska göra? Kräver kommunen en kontrollansvarig (KA)? Vid mindre åtgärder kan det vara så att startbesked ges i själva bygglovet och därför vill handläggarna ha konstruktionsritningar redan i detta skede (och oftast även en kontrollplan).
6 meter lång, 5 meter bred, så takstolarna kommer ha en spännvidd på 491cm.
Hoppas ju såklart slippa anlita KA men tror tyvärr dom kommer kräva det. Men jag lever på hoppet så länge det går att jag slipper det :)
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
M moken skrev:
Tänker du dej denna?
Jag skrev i min bygglovsansökan att jag kommer återanvända denna från tidigare bygglovet på nybyggnationen, men kanske vill dom att jag skickar in den ännu en gång.
har mailat dem och bett om ett förtydligande eller att jag inkommer med konstruktionsritning på takstolarna inför startbesked men vet inte när de hinner svara mig.
[bild]
Du måste själv skicka med alla handlingar som gäller nuvarande ansökan även om det är samma som tidigare. Byggkontoret rotar inte runt i arkiven och plockar fram gamla ritningar. Om det skulle råka bli fel ritning de hittar kan det ställa till det i byggprocessen, dessutom tar ritningsletandet tid från övrig handläggning.
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det handläggaren efterfrågar är en lastberäkning på takstolen. Det borde stå i konstruktion dokumentationen. Hänvisa bara till den och det är utifrån dessa siffror som tillverkaren levererar takstolarna för.
Fast jag har ingen konstruktionsberäkning på takstolar ännu, utan kommer låta företaget som sen tillverkar takstolarna ta fram konstruktionsritningar med lastberäkningar.
Och det tar de inte fram innan en faktisk beställning av takstolar är gjord och jag vill inte beställa takstolar innan jag vet att bygglovet beviljas (följer detaljplanen till 100% men allt konstigt kan ske).
 
Fast nu snöar jag in på sektionsritningen. Tror inte att du kan hänvisa till en äldre. Det skall framgå var sektionen (genomskärningen) är tagen.
 
H hempularen skrev:
Fast nu snöar jag in på sektionsritningen. Tror inte att du kan hänvisa till en äldre. Det skall framgå var sektionen (genomskärningen) är tagen.
Det är nog vad jag kallade principritning.
Det har jag märkt ut på planlösningsbilden var snittet är taget.
Jag tittade på de exempelbilder som vår bygglovsavd. Hänvisade till på hemsidan när jag gjorde dessa ritningar jag skickat in.

Får hoppas på mailsvar från bygglov med förtydligande kring vad det eä de verkligen frågar efter.
 
M MetteKson skrev:
Du måste själv skicka med alla handlingar som gäller nuvarande ansökan även om det är samma som tidigare. Byggkontoret rotar inte runt i arkiven och plockar fram gamla ritningar. Om det skulle råka bli fel ritning de hittar kan det ställa till det i byggprocessen, dessutom tar ritningsletandet tid från övrig handläggning.
Kan det vara den jag la upp bild på som dom efterfrågar?
 
Lerrtade rätt på inormationen som lämnas på kommunens hemsida om vad som ska skickas in när man söker bygglov för tillbyggnad.

Det står inget om detaljritning takstolskonstruktion.

"Följande handlingar ska du lämna in när du söker bygglov för att bygga till ett enbostadshus (en villa): • Ansökningsblankett (ifylld och underskriven) • Situationsplan • Planritningar • Fasadritningar • Sektionsritning • Uppgift om kontrollansvarig (krävs ej vid enklare åtgärder) Gemensamt för alla husritningar är att de: • Ritas i skala 1:100 • Innehåller information om vad som finns på ritningen, skala och skalstock samt nuvarande fastighetsbeteckning • Gärna ha ett ritningsnummer och datum så att olika versioner kan skiljas från varandra • Alla mått ska vara i millimeter"
 
Anar att ni fått en handläggare som ser till kravet att stolarna ska vara CE-märkta. Jag hade mailat handläggaren och frågat om det räcker som punkt i kontrollplan, ”takstolar ce- märkta och infästa till stomme enligt leverantörs anvisningar” typ.
 
  • Gilla
moken och 1 till
  • Laddar…
Som flera redan varit inne på; en detaljerad ritning med lastberäkning får man knappast från en takstolsfirma förrän man beställt.
Och du vill inte beställa utan att ha bygglov så då blir det moment 22.
När jag fick bygglov för garage nöjde dom sig med sektionsritning samt att jag angav/namngav att en välrenommerad takstolsfirma
skulle göra dimensionering och tillverkning Enligt SS-EN 14250.
 
Redigerat:
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Godmorgon.
Fick precis svar på mitt mail jag skickade till bygglov.
Det är kosntruktionsritning på takstolarna som efterfrågas, men detta för att de då kan ge startbesked i samband med beviljat bygglov.
Alternativet gavs även att jag inkommer med detta efter att bygglovet godkänts men då behöver jag ansöka om startbesked separat.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Har du frågat om det är okej att ha detta som en punkt i kontrollplan? Kan tex ske genom intyg från leverantören.
Då måste dom absolut kunna ge startbesked samtidigt som lov givet att det är en enklare byggnation om inte handläggaren är ruskigt besvärlig/ anser det behövs tekniskt samråd.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Har du frågat om det är okej att ha detta som en punkt i kontrollplan? Kan tex ske genom intyg från leverantören.
Då måste dom absolut kunna ge startbesked samtidigt som lov givet att det är en enklare byggnation om inte handläggaren är ruskigt besvärlig/ anser det behövs tekniskt samråd.
Jag blev så glad över det svar jag fick från handläggaren ändå, men kanske kan ställa den frågan likväl (y)
 
wildeside
M moken skrev:
Jag blev så glad över det svar jag fick från handläggaren ändå, men kanske kan ställa den frågan likväl (y)
Där ser du vad enkelt det kan vara, bara ställa en fråga till den berörda.
Det är ingen stor procedur med startmöte. du tar med dom kompmeterande handlingarna och wn påse bullar. Dom bjuder på kaffet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M moken skrev:
Godmorgon.
Fick precis svar på mitt mail jag skickade till bygglov.
Det är kosntruktionsritning på takstolarna som efterfrågas, men detta för att de då kan ge startbesked i samband med beviljat bygglov.
Alternativet gavs även att jag inkommer med detta efter att bygglovet godkänts men då behöver jag ansöka om startbesked separat.
Handläggaren planerar att ge startbesked i bygglovet, precis som jag trodde (och skrev i #16). Denna kommentar verkade dock ingen ta till sig utan diskussionen om hur märkligt det är att kommunen begär detta fortsätter.

För TS är det bra att få startbesked i lovet, hen kan komma igång snabbare, inget samråd krävs och ingen KA.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.