Har sökt bygglov för tillbyggnad av bostadshus.
Har skickat in ritningar på samtliga påverkade fasader, planlösning, samt principskiss.

Fick ett delegationsbeslut hemskickat där de vill att jag kompletterar med (bland annat) "detaljritning takstolskonstruktion" för att hantera min bygglovsansökan.

Är det någon som kan visa mig vad detta är? Har pratat med två takstolstillverkare men den ena visste inte vad det var, den andre trodde det räckte med exempelbilden de skickar med sina offerter.

Hade nog trott att det skulle räcka med att lämna in teknisk beskrivning och konstruktionsritningar på takstolar inför ansökan av startbesked.

Kan någon visa ett exempel på vad jag behöver visa bygglov i detta skede?
Konstruktionsritning får man ju inte förrän man beställer takstolar och jag vill inte beställa takstolar utan att ha bygglovet godkänt.
 
Låter märkligt. Borde räcka att den kommer in till startbeskedet.
Men de brukar väl kräva en sektionsritning? Ser inte den i din lista.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
wildeside
Nämnden kan kräva in alla ritningar för att bevilja bygglovet. Enklast är att skicka in alla ritningar från första början det förenklar hela processen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter märkligt. Borde räcka att den kommer in till startbeskedet.
Men de brukar väl kräva en sektionsritning? Ser inte den i din lista.
Tänker du dej denna?
Jag skrev i min bygglovsansökan att jag kommer återanvända denna från tidigare bygglovet på nybyggnationen, men kanske vill dom att jag skickar in den ännu en gång.
har mailat dem och bett om ett förtydligande eller att jag inkommer med konstruktionsritning på takstolarna inför startbesked men vet inte när de hinner svara mig.
Teknisk ritning av takkonstruktion med mått och materialspecificering för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Detaljritning kan tex vara en detaljerad ritning av takstolsinfästning.
 
wildeside
takstolskonstruktion= takstolsritning, som jag tolkar det.
Annars går der att ringa nämnden och be dom specifisera vad dom vill ha för ritningar.
Det brukar jag göra har fungerat bra varje gång.
 
wildeside wildeside skrev:
Nämnden kan kräva in alla ritningar för att bevilja bygglovet. Enklast är att skicka in alla ritningar från första början det förenklar hela processen.
Lite konstigt förfarande, jag pesonligen har ingen lust att kasta ut pengar på konstruktionsritningar innan jag vet om jag får göra min önskade tillbyggnad.

Jag tänker mig att bygglovet ges för att få uppföra det som ansökan avser, med den yta, placering och utseende och det tekniska förfarandet kommer senare - Vid tekniskt samråd tex.
Är inte något komplext jag ska bygga till heller, det är en 30kvm enplan i vinkel, spännvidd på takstolar endast 491cm.
 
  • Gilla
Tooompaaa89
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
takstolskonstruktion= takstolsritning, som jag tolkar det.
Annars går der att ringa nämnden och be dom specifisera vad dom vill ha för ritningar.
Det brukar jag göra har fungerat bra varje gång.
Ringde dem i förra veckan, men hon jag pratade med kunde inte uttalla sig mer än att alla handläggare gör på sitt sätt, och att hon höll med om att det borde räcka med att redovisa detta inför byggstart.
Min bygglovshandläggare har enbart telefontid 30 minuter i veckan.
Har mailat in frågan om ett förtydligande på vad de exakt vill ha.
 
wildeside
Men om det inte är komplext så är det väll bara att kludra ihop en konstruktionsritning.
Finns massor av saker jag inte vill betala för, men ibland är det oudvikligt och/eller underlättar livet.
 
wildeside
M moken skrev:
Ringde dem i förra veckan, men hon jag pratade med kunde inte uttalla sig mer än att alla handläggare gör på sitt sätt, och att hon höll med om att det borde räcka med att redovisa detta inför byggstart.
Min bygglovshandläggare har enbart telefontid 30 minuter i veckan.
Har mailat in frågan om ett förtydligande på vad de exakt vill ha.
Då är det väll bara att vänta på svar eller ringa o jaga handläggaren på telefontiden.
 
tyvärr bara trams från en ignorant BLhandläggare,
 
wildeside wildeside skrev:
Då är det väll bara att vänta på svar eller ringa o jaga handläggaren på telefontiden.
Jo, så är det ju, men ju snabbare jag kan komplettera desto snabbare bygglov (hoppas jag).
Får i värsta fall rita om ritningen jag postat högre upp men eftersom jag inte vet vilken dimension sen takstolstillverkaren väljer så är det inte säkert det stämmer överens.
Fick svar från en takstolartillverkare att de har flera veckors ledtid enbart på att lämna en offert på takstolar:surprised:
 
wildeside
Ja det är allt för långa väntetider på allt och brist på det mesta. Väntar själv på offerter sen 2,5 månader tillbaks och leveranser som dröjt mer än 3 månader. Sen kan man bara sucka över prisuppgången på allt material.
 
wildeside wildeside skrev:
Ja det är allt för långa väntetider på allt och brist på det mesta. Väntar själv på offerter sen 2,5 månader tillbaks och leveranser som dröjt mer än 3 månader. Sen kan man bara sucka över prisuppgången på allt material.
Helt galet hur det kan bli. Och att vi såklart valt att bygga ut just när det är som värst
 
wildeside
Mitt bygge blev fördröjt ett år pga en skada med lång rehab. Det blev en satans dyr skada och finns inte en fösäkring som täcker något av kostnadsökningen, men det är bara att bita ihop och försöka le.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.