T Thomas_Blekinge skrev:
Min bergvärmepump stängs helt av 21:00 och går på igen på morgon 08:30 när solen lyser. Jag sparar omkring 15% förbrukning genom detta.
Förklara lite för mig, men vad har solens upp och ner med bergvärmepumpen att göra? Eller är det bara att du har den av på natten som en mer aggressiv variant av klassisk nattsänkning? Vi hade nog kunnat göra tvärtom och stänga av på dagen när solen ger tillräcklig uppvärmning.
 
tensiden tensiden skrev:
Förklara lite för mig, men vad har solens upp och ner med bergvärmepumpen att göra? Eller är det bara att du har den av på natten som en mer aggressiv variant av klassisk nattsänkning? Vi hade nog kunnat göra tvärtom och stänga av på dagen när solen ger tillräcklig uppvärmning.
Jag misstänker att de har egen elproduktion, dvs att de sparar in pengar på elköp på detta sätt. Detta är lönsamt för de som inte får någon nätnytta, eller låg nätnytta, vid försäljning av el.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag misstänker att de har egen elproduktion, dvs att de sparar in pengar på elköp på detta sätt. Detta är lönsamt för de som inte får någon nätnytta, eller låg nätnytta, vid försäljning av el.
Jamen ja, det hade jag inte ens en tanke på. Tack!
 
Någon som vet vad ett hemlarm kan tänkas dra? Såväl påkopplat som frånkopplat.
 
tensiden tensiden skrev:
Förklara lite för mig, men vad har solens upp och ner med bergvärmepumpen att göra? Eller är det bara att du har den av på natten som en mer aggressiv variant av klassisk nattsänkning? Vi hade nog kunnat göra tvärtom och stänga av på dagen när solen ger tillräcklig uppvärmning.
Ja, först är det en nattavsänkning som i sig ger mig 15% i mindre energiförbrukning för VP. Sedan har ja sol-el som på morgonen snabbt stiger över 3 kW. I stort sett kan jag mata VP med sol-el och slipper köpa extern el dagtid. Iom jag betalar mer för extern el än vad jag får i solersättning, vinner jag här ytterligare en del genom min praktik.
Många förespråkar ju tvärtom, att ladda nattetid med billig el och använda dagtid. Men det kräver att man har lägre elpris nattetid vilket jag inte har. Jag har samma pris dag som natt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Sidonot men de senaste veckorna tycker jag det påfallande ofta varit några timmar mitt på dagen som varit de billigaste på dygnet (ca 13-16). Utan några som helst belägg tänker jag att det kan bero på solenergi
 
M Maria_G skrev:
Någon som vet vad ett hemlarm kan tänkas dra? Såväl påkopplat som frånkopplat.
Ren gissning, men uppåt 5W om det är igång (mobiluppkoppling antas). Avstängt, ja då beror det på om de anser sig lyda under kravet på 0,5W för avstängd apparat. Annars så ligger de säkert på 2W ändå.
 
4774
M Maria_G skrev:
För att så ge så mycket information som möjligt för att inte missa något som kanske är relevant:

hus byggt 1939, 190 uppvärmda kvm. Ett plan plus källare, oisolerad platta på mark.
Självdrag
LVVP - CTC Ecoair + ecoel
en kyl + frys av typ side-by-side från ca 2013, inkluderar ismaskin
Router
Två tv-apparater
Fyra Google Home
Sonos-högtalare
Ingen särskild belysning som ständigt står på
Två pax-fläktar, en per badrum. 5W enligt googling.
Jag skulle börja med att kontrollera inställningarna i eco-elen samt ecoairen. Vi har samma system och när vi flyttade hit så var det hiskiligt varmt inne och vi ringde till en sk certifierad installatör som dock inte kunde ett dyft om systemet så jag satte mig och pluggade in allt om hur det hela med våra förutsättningar fungerar. (En nödvändighet som husägare enligt mig) & med diverse ändrade inställningar samt rengöring av samtliga filter från pumpen i brunnen, i eco-airen, dusch och kranar så fick vi ner elförbrukningen från 24000kv/år till 12000kv/år. Så kolla instruktionerna till inställningarna för Eco -systemet. Bara ett litet men kostnadseffektivt tips :D
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.