Så här drar mitt hus just nu..ingen värme görs men en torktumlare är i drift.

Energianvändningsskärm, mörkt läge, 650 watt nedgång, tidpunkt, navigationsfält, histogram över strömförbrukningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En Google home drar 2W i standby. Så där har du 8W. En Sonos drar 2-8W beroende på modell. Många bäckar små…
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
samt golvvärme i badrum, alla dessa är intermittenta.
Tror du inte den lilla tillkommande "detaljen" golvvärme i badrum förbrukar mer än allt annat tillsammans?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Som referens kan jag bidra med att enbart mitt hemmakontor (docka, skärm, elektriskt höj-/sänkbart skrivbord - varav det sistnämnda används sällan) drar 55-120 W. Konstantförbrukningen ligger på ca 65 Wh.

T.ex. 13 mars så var förbrukningen 528,5 Wh - slår man ut det på 8 timmar så blir det 66 Wh.

Då är inte router, accesspunkt, NAS, kylskåp, frys m.m. inräknat - så din tomgång på 250 Wh låter ju högst normal.
 
Den där ctc'n har två cirkpumpar, en som går konstant mor radiatorer och en som går ibland eller konstant mot utedelen, är de av äldre snitt drar de kanske 50w st. Är de nyare och dyra kanske en tredjedel till hälften.
 
Luft/Vatten-värmepumpar har i princip alltid någon form av värmare för kompressorn, som behövs för funktionen.
Jag vet inte hur det är hos CTC, men du har säkert 50W effekt bara där.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mitt hus drar ca 400W mimimum. I princip aldrig under 500W.

Det finns massor av småsaker som drar, några exempel (även om många av dem redan är uppräknade):
- i princip alla elektroniska apparater drar knappt 0,5W kontinuerligt om du inte "rycker sladden". Jag har räknat och kommit fram till att jag har en bra bit över 100 stycken i mitt hus (mobiltelefonladdare, smart belysning, datorer i viloläge, vilande TV, vilande stereo, smarta högtalare, spis, micro osv osv). Bara mina IoT-prylar är snart närmare 100 st. De flesta av dessa sparar dock mer ström än de drar och många av dem går på batteri.
- kyl/frys
- värmepannans tomgångseffekt
- laddboxar för elbilar drar runt 1-2W när de väntar (det verkar variera en hel del). Mina hemmagjorda drar under 1W.
- en stationär dator som är igång drar runt 30-50W utan att skärmen räknas in. Har du en sådan så finns det el att spara in.
- Mina två WiFi-AP ligger på 6,5W styck. Routern drar 5W. Switcharna drar nog runt 15W.
- robotklipparen, den drar runt 50W under laddning, ca 10W i vila.
- Har jag datorn igång så drar det 100W till
- TVn på ytterligare 100W
- Min LLVP drar ca 100W när den är på men inte kör. Stängde nu av den helt för säsongen. Annars har jag en automatisering som gör att den enbart är igång när temperaturen inomhus är för låg. Det gör inget att den drar 100W på vintern, men på sommaren vill man minimera detta.
- Belysning, belysning och belysning. Det blir rätt mycket om man summerar det.
 
Eco El/air har som sagts tidigare en cirkpump till utedelen som går igång även på sommaren när vv ska tillverkas. Det kan också finnas en trågvärmare och värmekabel till kondensavrinning.
Den andra pumpen stannar i sommarläge om allt är rätt inställt.
Eco El har även en spetspatron i toppen som går igång ibland för att toppa varmvattnet.

Enklast att kolla är ju att slå av säkerhetsbrytaren till vp och kolla förbrukningen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte den lilla tillkommande "detaljen" golvvärme i badrum förbrukar mer än allt annat tillsammans?
Det är möjligt, men inget jag skulle vilja vara utan ”För allt smör i Småland” ;)
Som tur är så är golvvärmen i uterummet samt värmen i terasspoolen 39° från fjärrvärmen den kostar bara 28,17 öre/ kWh med moms !!!
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är möjligt, men inget jag skulle vilja vara utan ”För allt smör i Småland” ;)
Som tur är så är golvvärmen i uterummet samt värmen i terasspoolen 39° från fjärrvärmen den kostar bara 28,17 öre/ kWh med moms !!!
Kör golvvärmen på timer. Det gör jag, jag har bara golvvärme på morgonen i badrummen. Den värmen slösas dessutom inte, även om den har sämre CoP än LLVP...
 
M Maria_G skrev:
Ja, det jag märker när jag testar effekt på diverse fasta armaturer och liknande är att det ändå fluktuerar så pass hela tiden att det är vanskligt att utröna vad som ständigt drar genom att vara stänga av en sak. Men problemet är också att jag inte vet VAD jag letar efter. Denna tråd har dock gett mig några uppslag och insikter vilket jag tackar för.
Man vet aldrig med vilken tidsfördröjning Tibber och liknande rapporterar momentanförbrukning. Hur ofta skickar mätaren sin information till Tibber? Hur lång tid tar det innan servern uppdateras?
Jag skulle inte lita på deras värden. Enda sättet att mäta exakt är att läsa av blinkningar på din mätare och räkna. Då får du exakta momentanvärden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Man vet aldrig med vilken tidsfördröjning Tibber och liknande rapporterar momentanförbrukning. Hur ofta skickar mätaren sin information till Tibber? Hur lång tid tar det innan servern uppdateras?
Jag skulle inte lita på deras värden. Enda sättet att mäta exakt är att läsa av blinkningar på din mätare och räkna. Då får du exakta momentanvärden.
Just Tibber Pulse sitter ju direkt i mätaren och kommunicerar via wifi. Det blir tydligt genom att testa större förbrukare att fördröjningen är ett par sekunder, det har aldrig slagit fel. Däremot fluktuerar förbrukningen så pass att det blir svårt att mäta något som drar 5-15 watt genom att slå av och på.

tackar återigen för alla insikter och tips i tråden. Kollade kyl och frys och de verkar dra ca 70 watt så ca150 återstår för att förklara grundförbukning. Adderar robotgräsklippare och laddbox till listan enligt info ovan (y)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är möjligt, men inget jag skulle vilja vara utan ”För allt smör i Småland” ;)
Där är vi helt ense! Mitt badrumsgolv har också en behaglig temperatur!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
engs
tensiden tensiden skrev:
Många bäckar små…
Var min slutsats när jag gjorde ett försök förra hösten att leta eltjuvar och sänka grundförbrukningen. Hittade ingen som det var värt att gå och stänga av manuellt/dra sladden, byta ut eller så.
Då varje pryl drar så lite. Men tillsammans blir det en del.

Ska man automatisera det så kommer pluggarna kosta åtskilliga decenniers sparad förbrukning även med dagens elpriser. Det är väl om man kan samla ihop många småförbrukare bakom samma plugg och stänga av en hel del samtidigt.
 
Min bergvärmepump stängs helt av 21:00 och går på igen på morgon 08:30 när solen lyser. Jag sparar omkring 15% förbrukning genom detta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.