Ni har inte glömt nån lampa på ... säg gammal 100W (som inte numer lyser så starkt men drar sina 100W)

Ja det har hänt mig ... fanns en gammal 100W i pannrummet, som var mörkgrömt på väggarna innan jag målade om, så även om det var 100W så var det mörkt som faaan!
Oavsett glömde den lampan på under en sommar månad och gick inte in i pannrummet... dryga 70kWh till 0 nytta
 
P
Jag skulle tömma frysen, stänga av allt och ta ur propparna eller om du har modernt fälla ner dem så lär du få veta om någon annan har tillgång till din el. Passa på att göra det nu innan frosten kommer.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hur tänker du där, mäta spänningsfall över en säkring?
Säkringar ger ett visst motstånd, ju mer ström som passerar den punkten desto större spänningsfall. Prova ska du få se ;) funkar för att hitta strömtjuvar på bilen också.
 
Elofw Elofw skrev:
Säkringar ger ett visst motstånd, ju mer ström som passerar den punkten desto större spänningsfall. Prova ska du få se ;) funkar för att hitta strömtjuvar på bilen också.
Jo vi har rett ut denna fråga. Nyckelbegrepp "shunt". Kan vara litet lurigt att koppla in i vissa fall men det finns lösningar.
 
  • Gilla
Elofw
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Spänningen över säkringen är proportionell mot strömmen i ledningen. MEN det förutsätter att man vet resistansen i säkringen, och att man har koll på temperartur vs resistans. Då högre temperatur i en tunn tråd kommer att sänka resistansen.
(för fördjupning läs om "shunt")
Om man bara letar efter vilken säkring som har last så kan man ju leta efter den som har relativt högre spänningsfall. Men ja, om man vill räkna ut hur många A det går så behöver man veta motståndet.
 
Ska man vara petig så är inte resistansen i säkringens metalltråd konstant utan ökar med temperaturen (orsakad av strömmen) så det är inget exakt linjärt samband. Men det spelar mindre roll för denna typ av felsökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.