co skrev:
att skilja agnarna från vetet är ogörligt om du inte själv är i branschen!
Men om du bara väljer att kontakta sådana hantverkare som flera av dina vänner o bekanta redan har anlitat, och varit nöjda med, bör du väl ha ganska stora chanser att pricka in de där "vetekornen"? Även om du inte är i branschen själv?
 
Eller så följer man resultatet från den empiriska studien tidigare i tråden. Skippa de första fyra "skumma" och välj den femte, för han är bra!

(förlåt jag kunde inte låta bli att skriva detta;)

Referenser, magkänsla och sunt förnuft är min metod. Ibland funkar den. Verkar en affär för bra för att vara sann, så är den oftast det.
 
Sara_B skrev:
Men om du bara väljer att kontakta sådana hantverkare som flera av dina vänner o bekanta redan har anlitat, och varit nöjda med, bör du väl ha ganska stora chanser att pricka in de där "vetekornen"? Även om du inte är i branschen själv?
Precis, förstår inte heller problemet, dock är gravedigger inne på en viktig sak nämligen framförhållningen.

om man tror att man kan få en duktig hantverkare två veckor efter man ringt så har man nog inte koll på läget, själv brukar jag kontakta berörda entreprenörer ca 3-6 månader innan det smäller, ibland räcker inte det heller, men som en tumregel......

sedan kan man inte nog trycka på det där med referenser, kolla med kompisar, släkt, folk på brädgården, grannar, forumister, jobbarkompisar osv. osv. På det sättet så minimerar man risken att få dom mindre begåvade pularna innanför dörrarna.

Co: Jag insinuerar ingenting, vare sig du vill tro det eller ej ("Så: välj med omsorg när du ska....."var faktiskt inte riktat till dig, utan tänkt rent allmänt), MEN jag jobbar själv i en firma som hellre tar mycket betalt och därmed har råd att göra jobbet riktigt än att kompromissa med halvdana lösningar och billigt material. OCH det man möts av är suckanden och kommentarer som: ni är ju så dyra och det tar ju sån tid innan ni kommer.
Därför så vet jag att många hellre väljer den billiga och snabba(re) konkurrenten.Därav uppmaningen att vara beredd att betala vad det kostar.

Vad jag däremot reagerar mot är när du påstår att kundvård är ett okänt begrepp i branschen, då det är ett slag i luften utan några större belägg som bara svartmålar branschen.
Att skriv om sitt eget helvete är helt ok i mina ögon, men att tala för hela branschen är väl starkt!
 
Sara_B skrev:
Men om du bara väljer att kontakta sådana hantverkare som flera av dina vänner o bekanta redan har anlitat, och varit nöjda med, bör du väl ha ganska stora chanser att pricka in de där "vetekornen"? Även om du inte är i branschen själv?
Sara _B; När vi gick ut med offerter för vår utbyggnad/renovering fick vi efter mycket tjat in fyra offerter. En av dessa firmor var sådan som vi fått rekommenderade. Tre av dessa offerter låg prismässigt i spannet 1-1,5 miljoner kronor. En av offerterna (från firman vi blivit rekommenderade) var på 2,5 miljoner kronor. Det är så de "braiga" firmorna beter sig i högkonjunktur i Sthlmsområdet! De "braiga" firmorna är så efterfrågade att de inte ens har kö! De "prisar ut" småkunderna och väljer ut de kunder de vill ha bland dem som kan och vill betala dubbelt vad jobbet är värt! Livet är lättare i småstan det är bara att inse - då kan man sålla angnarna från vetet!
Pappskallen; jag tog inte år mig av "välj med omsorg..." dat har jag redan insett att jag borde ha gjort! Men vad jag reagerar på är sättet att argumentera; det är fullständigt ok att byggare blåser kunder för kunderna är så dumma och vill bara ha allting gjort så billigt som möjligt! Om jag vore seriös företagare i byggbranschen stod jag på barrikaderna och var den första att kritisera alla oseriösa företagare som blåser småkunder på löpande band! Ty de ruinerar ju inte bara mitt eget rykte utan förstör ju dessutom hela branschen genom att snedvrida konkurrensen!
 
gravedigger skrev:
Eller så följer man resultatet från den empiriska studien tidigare i tråden. Skippa de första fyra "skumma" och välj den femte, för han är bra!

(förlåt jag kunde inte låta bli att skriva detta;)

Referenser, magkänsla och sunt förnuft är min metod. Ibland funkar den. Verkar en affär för bra för att vara sann, så är den oftast det.
;D ;D :(
 
co skrev:
Det är så de "braiga" firmorna beter sig i högkonjunktur i Sthlmsområdet! De "braiga" firmorna är så efterfrågade att de inte ens har kö! De "prisar ut" småkunderna och väljer ut de kunder de vill ha bland dem som kan och vill betala dubbelt vad jobbet är värt! Livet är lättare i småstan det är bara att inse - då kan man sålla angnarna från vetet!
Låter onekligen besvärligt.
 
Problemet verkar vara att det (nästan) bara är amatörer som jobbar mot privatpersoner. De riktigt duktiga snickarna tjänar GROVA pengar som anställda hos storföretagen. Såg att JM i stockholm betalar sina snickare över 180 kr/tim, det är ingen som kan ta ut såna summor med moms och alla skatter mot en privatperson.. Det lär väl bli en kostnad/timme med moms på runt 400-450 kr.

Så är man duktig och snabb så tjänar man både bättre som anställd på storföretagen och slipper alla gnälliga privatpersoner ;) ...
 
Stringfellow skrev:
Problemet verkar vara att det (nästan) bara är amatörer som jobbar mot privatpersoner. De riktigt duktiga snickarna tjänar GROVA pengar som anställda hos storföretagen. Såg att JM i stockholm betalar sina snickare över 180 kr/tim, det är ingen som kan ta ut såna summor med moms och alla skatter mot en privatperson.. Det lär väl bli en kostnad/timme med moms på runt 400-450 kr.

Så är man duktig och snabb så tjänar man både bättre som anställd på storföretagen och slipper alla gnälliga privatpersoner ;) ...
Är du seriös nu ?
På storföretagen är man ingen snickare, man är montör större delen av tiden. Snackar vi byggfusk så är det väll inom de stora företagen det förekommet !! Snabbhet är det viktigaste, resultat kommer på andra plats..

VAR DU SERIÖS, SÅ VETIFAN VAR DU KOMMER IFRÅN !!!
 
Det finns nog både bra och dåliga snickare både hos små och stora företag. Fusk och klantigheter i olika mängder också.
Att lönerna stiger på storföretagen visar nog mer på bristen på arbetskraft i branschen än på skillnaden i kompetensen.

Är man duktig och snabb kan man alltid tjäna bra. Det är bara att höra av sig till mig ;)

Zeromike: Du hörs inte mer för att du använder versaler och utropstecken. Du gör bara att andra, som t ex. jag, blir irriterade. Vill du skälla på någon så gör det i ett PM till den personen.
 
zeromike skrev:
Är du seriös nu ?
På storföretagen är man ingen snickare, man är montör större delen av tiden. Snackar vi byggfusk så är det väll inom de stora företagen det förekommet !! Snabbhet är det viktigaste, resultat kommer på andra plats..

VAR DU SERIÖS, SÅ VETIFAN VAR DU KOMMER IFRÅN !!!
Platschef på ett bygge i ~30-miljonersklassen i dagsläget. Har börjat arbetsbereda 40 hyresrätter i sthlm, byggstart i höst.

Jag har sett skillnaden mellan klåpare som jobbar hemma hos folk och kvaliteten hos mina egna motiverade, välbetalda och extremt kunniga snickare/betongare.

Inte för att det ALLTID är så, men generellt.
 
Måste ha varit en mindre firma
som byggde i hammarby sjöstad. :D
Såg på tv att det va en del fukt och
fönster som inte gick att öppna och
parkettgolv som gungade. :surprised:
Tror att det finns "skitgubbar" i både stora
och små firmor.

Mvh Putte
 
Snailman
Husfabrik halverar byggtiden

http://www.nyteknik.se/art/45797

'De cirka 60 anställda som bygger husen är alla operatörer eller tjänstemän med noll erfarenhet från byggbranschen.'

'Vi har medvetet försökt hålla det traditionella husbyggandet utanför'

Det finns nog en hel del, kvar att göra, både på små och stora byggen...

 
Stringfellow skrev:
Platschef på ett bygge i ~30-miljonersklassen i dagsläget. Har börjat arbetsbereda 40 hyresrätter i sthlm, byggstart i höst.

Jag har sett skillnaden mellan klåpare som jobbar hemma hos folk och kvaliteten hos mina egna motiverade, välbetalda och extremt kunniga snickare/betongare.

Inte för att det ALLTID är så, men generellt.
Skulle nog tro att det är ca 50/50 med såna folk vare sig det är stora lr små företag. Skillnaden är att på ett stort företag kan man inte skylla på nån speciell. Möjligen arbetsledaren då. :D (ironi)
 
Jag jobbar både på storbyggen och privatpersoner och då det blir allvarliga brister i dessa storbyggen som hammarby sjöstad och fler ställen (har exempel att tillgå) så ligger ju ofta felet på konstruktionsbasis, när det är ritat i bakfall och kostruerat så och konstruktören säger att DET SKA VARA SÅ, så görs det ju så och då blir problemen därefter. men visst i folkmun så är det ju oftast " kassa snickare"
 
pappskallen skrev:
Jag jobbar både på storbyggen och privatpersoner och då det blir allvarliga brister i dessa storbyggen som hammarby sjöstad och fler ställen (har exempel att tillgå) så ligger ju ofta felet på konstruktionsbasis, när det är ritat i bakfall och kostruerat så och konstruktören säger att DET SKA VARA SÅ, så görs det ju så och då blir problemen därefter. men visst i folkmun så är det ju oftast " kassa snickare"
Ja eller de där kreativa människorna som vurmar för det estetiska. Det är klart att kul med snygg och stilren omgivning men de lösningar som en del arkitekter får igenom alltså.... idiotiska.
Sedan får konstruktörerna hitta sätt att realisera dem på och Y-A'na bygga dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.