zeromike skrev:
Ja du AJAXX du verkar endå haft problem med det mesta. Kan inget av det ligga i hur du bemöter folk eller liknande ?

Verkar annars ha en jävla otur.
Eller hur han blivit bemött???
Vilken annan yrkeskatgori klagar på sina kunder så mycket som hantverkare? I andra branscher finns insikten om att det är kunden som sätter maten på bordet men inte inom byggbranschen! Kundvård är ett okänt begrepp i byggbranschen. Varför undrar vi andra som bara har kontakt med byggbranschen som kunder.
Jag kan förstå att det finns en frustration hos seriösa hantverkare att de dras över samma kam som de oseriösa. En naturlig reaktion då borde väl vara att konstatera att en del hantverkare är oseriösa och uppmana kunderna att välja noggrannare för att unvika rötäggen. Men när jag läser inlägg som zeromikes som försöker skylla hantverkarnas urusla uppträdande på kunden, då hör jag egentligen bara ännu ett rötägg inom branschen som försöker rättfrdiga sitt eget beklagliga beteende! I andra branscher finnsett begrepp som det kankse finns anledning att fundera lite över; Kunden har alltid rätt!
 
co skrev:
Kundvård är ett okänt begrepp i byggbranschen. Varför undrar vi andra som bara har kontakt med byggbranschen som kunder.
Bla, bla, bla.

stödjer du dig på någon vetenskaplig undersökning?? eller är du bara bitter??

Det företag jag jobbar för och DOM FLESTA vi jobbar med (övriga hantverkare) har nöjda kunder och har god kundvård. med den erfarenhet jag har inom branschen så är dom flesta duktiga och seriösa entreprenörer även om det naturligtvis finns rötägg oxå, dock brukar dom profilera sig med medelmåttig kunskap och låga priser så med referenser och lite känsla så borde det inte vara så förbaskat svårt att skilja agnarna från vetet.......

Så: Välj med omsorg när du ska välja entreprenör och var beredd på att betala vad det kostar!

Ang. uttrycket "kunden har alltid rätt".............Hade man kört med det hade man fått göra myyyyycket gratis :cool:
 
co skrev:
Eller hur han blivit bemött???
Vilken annan yrkeskatgori klagar på sina kunder så mycket som hantverkare? I andra branscher finns insikten om att det är kunden som sätter maten på bordet men inte inom byggbranschen! Kundvård är ett okänt begrepp i byggbranschen. Varför undrar vi andra som bara har kontakt med byggbranschen som kunder.
Jag kan förstå att det finns en frustration hos seriösa hantverkare att de dras över samma kam som de oseriösa. En naturlig reaktion då borde väl vara att konstatera att en del hantverkare är oseriösa och uppmana kunderna att välja noggrannare för att unvika rötäggen. Men när jag läser inlägg som zeromikes som försöker skylla hantverkarnas urusla uppträdande på kunden, då hör jag egentligen bara ännu ett rötägg inom branschen som försöker rättfrdiga sitt eget beklagliga beteende! I andra branscher finnsett begrepp som det kankse finns anledning att fundera lite över; Kunden har alltid rätt!
Men du ser inga problem med att kalla snickaren för rötägg ?

Jag undrar om det är dom som vill snåla in dom extra kronorna och väljer en hantverkare som dom inget vet om, som är här inne och bara klagar.

Betala vad det kostar, så får du nog vad ni vill ha.
Angående allt snack om att hantverkare tar ut orimliga priser.

En snickare på ett mindre företag 1-5 anställda får i snitt ut 130:-
Sen att ni får betala 250-350:- för en hantverkare är ju för att företaget ska ha in sina pengar. Så säg att en snickare får 130:- i timmen, detta är vad han får ut och vad det kostar företaget.

Lön: 20 000Kr
Sociala: 6 456Kr (32,28%)
Sem: 2 400Kr (Minst 12%)
Pension: 700Kr (Avtalspension SAF-LO 3,5%, men det finns ju andra avtal)
Försäkr.: 500Kr (Beroende på avtal, ~2,5%)
Löneskatt: 170Kr (24.26% på pensionspremierna)


Kostnad Företag: 30 226Kr
Till "staten": 16 027Kr (å lite till försäkringsbolag)
Till anställd: 14 199 (Tabell 31,50)


Så ni kan ju kolla under era feta magar och fråga chefen vad han tar ut för er i timmen eller vad du kostar företaget. Ett jävla tjat om att snickare är överbetalda. Kolla vad ni själva kostar innan ni öppnar mun, för allahär inne är väll knappast socialfall som går med bidrag från oss skattebetalare.
 
MEN!!!
350 kr i timmen x 8 timmar x 22 dagar/ månad blir ju 61600 kr!
Vart tog 61600-30226=31374 kr vägen då?

Det är för dyrt att ha hem en hantverkare om det kostar så mycket, med det resultatet som det ofta blir.
mvh
greenbay
 
Administration, risk, utbildning, verktyg, rehabilitering, vinst och bom-jobb spär på timpriset. Detta tycker jag är givet och inget konstigt. Att kostnaden för företaget att ha en anställd är 32 tkr per månad innebär inte att kostnaden för dig använda denne blir densamma.
 
Snailman
gravedigger skrev:
bom-jobb spär på timpriset.
Detta tycker jag styrker min teori att de som gör sämsta jobbet måste ta mest betalt.
De får ju nämligen inte betalt alls för många jobb.

Det bästa är nog att anlita egenföretagare, de brukar inte ha så mycket overheadkostnader (som man inte har någon nytta av)

om nu bom-jobb betyder jobb där man inte klarat av jobbet och då inte heller får betalt.
 
Bom-jobb är i alla fall enligt mitt synsätt att åka och räkna på saker som inte blir något eller göra jobb åt folk som inte betalar. Egenföretagare är bra, men är ofta tvugna att ha många bollar igång för att få det att gå runt. Risken är att de inte alltid håller din tidplan lika bra.
 
gravedigger skrev:
Egenföretagare är bra, men är ofta tvugna att ha många bollar igång för att få det att gå runt. Risken är att de inte alltid håller din tidplan lika bra.
Jag skulle nog hävda att det är det rakt motsatta som gäller.

Jag håller lättare vad jag lovar nu när jag jobbar som egen, än vad jag gjorde som arbetsledare med ett 15-tal hantverkare att tillgå.

Har man 15 man som ska ha jobb 8 timmar om dagen vill det till att jobben rullar in och man hugger på allt som dyker upp -hur man ska hinna med får lösa sig längs vägen.
När det sedan börjar krångla på ett par ställen och tre gubbar ringer och är sjuka så proppar det fort igen i planeringen. Betydligt mer hattande och ryckande i gubbarna än vad det blir som egen.
 
Fler anställda, mer huvudvärk.

Vår bokförare tar 950kr i timmen+moms, vad gör honom värd 3 gånger så mycket som mig...bara att betala eller göra jobbet själv.

co du verkar vara en bitter människa som hugger på det mesta du ser och hör, tycker nästan synd om dig, med den inställningen blir inte livet lätt.
 
Pappskallen, zeromike insinuerar hela tiden att jag/andra kunder inte skulle vilja betala vad en vettig hantverkare kostar - vad vet ni om det?
Citerar pappskallen "Bla, bla, bla.  

stödjer du dig på någon vetenskaplig undersökning?? eller är du bara bitter??"

Problemet jag och många med mig upplever är att det inte går att få tag i en vettig hantverkare oavsett vad man betala honom/henne! Det är det vi irriteras över!

zzzzz Vem är det som är bitter? Det är inte jag som ständigt klagar över mina kunder på forumet! Dina "amatörpsykologiska analyser" om min personlighet ber jag vänligen att du håller för dig själv. Vi diskuterar en sakfråga här inte vilka personlighetsdrag vi har.
 
Jag tror att ni alla har rätt givet era personliga erfarenheter och värderingsgrunder. Vänligen hyffsa till tonen i tråden nu och vänd den till något som kan vara till gagn för er eller läsarna.

För diskussioner typ han/hon/de sa, citat "", osv finns PM eller IRL. Nyttja de möjligheterna i stället för det publika forumet.
 
gravedigger skrev:
Vänligen hyffsa till tonen i tråden nu och vänd den till något som kan vara till gagn för er eller läsarna.

För diskussioner typ han/hon/de sa, citat "", osv finns PM eller IRL. Nyttja de möjligheterna i stället för det publika forumet.
Tack för det inlägget.

För att återgå till Ajaxx så vore det roligt om han/hon svarade på hur de hittat alla de hantverkare de sedan fått problem med. Som sagt, vi är nöjda med nästan alla våra, men har å andra sidan bara anlitat folk som vi fått rekomenderade. Och vi har väntat på dem och vi har betalat bra, men blivit nöjda också (fast det kan ju säkert bero på var man bor, och vi har kanske haft en del tur också).
 
Vår bokförare tar 950kr i timmen+moms, vad gör honom värd 3 gånger så mycket som mig...bara att betala eller göra jobbet själv.
Lite (mycket) OT.

Byt bokförare, inga problem att få det gjort för halva priset! Utan att blanda in polacker etc.
 
Sara_B skrev:
(fast det kan ju säkert bero på var man bor, och vi har kanske haft en del tur också).
Ja det tror jag - ni har nog både haft tur och bor på ett bra ställe! Jag bor utanför Uppsala i den upphettade byggzonen kring Stockholm. Här går det minst fyra "skumma" hantverkare på en bra - att skilja agnarna från vetet är ogörligt om du inte själv är i branschen!
 
Jag kan till viss del hålla med co (jag bor i norrförort till Stockholm). Det är högkonjunktur och det finns ett underskott av kvalificerade yrkesarbetare. Detta gör att det finns en hel del lyckosökare och mindre seriösa aktörer, kanske speciellt inom ROT-området. Det kan vara mycket svårt att få tag på hantverkare (el, vvs) för mindre uppdrag. Får man tag på någon för ett mindre jobb blir det oftast önskemål om svarta pengar. Jobbet blir gjort när det finns tid och lust, åt den som för tillfället skriker högst.
Sedan (om man ska vara ärlig) är man väl inte alltid ute i så god tid heller och man får ta det man får;) Men, jag tycker att det har funkat hittills.
De vi har haft att göra med tycker jag har har skött sig förhållandevis väl. Det är klart att vi kanske blivit lurade på ett eller annat sätt, men vi känner nog att vi fått ungefär det vi velat till ett pris som vi varit villiga att betala. Det är väl ändå huvudsaken, eller hur?  
Jag är kanske litet mer åt det pragmatiska hållet än flertalet och räknar resultatet snarare än vägen dit. Är det så att jag inte har råd med eller tycker att det är värt att köpa den bästa tjänsten, får jag pruta på mina förväntningar, göra jobbet själv eller låta bli. Så tänker jag iaf. (Det är inte alltid den bättre hälften håller med)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.