B Bragul skrev:
Det hade varit trevligt med en uppdatering på detta mysterium 🤓
HSB har varit här och skulle prata med styrelsen.

Jag återkommer med uppdateringar när jag vet mer med hela berättelsen.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
(Jag har inte läst igenom inlägget. Jag är inte riktigt VVS kunnig och fattade inte exakt allt som VVS snubben pratade om. Så det här inlägget kan vara lite rörigt).

Jag gjorde en felanmäla hos HSB.
Jag mailade sedan typ direkt min styrelse.
På måndagen ringde jag HSB för att bekräfta att min felanmälan hade kommit in (Det hade inte dykt upp på hemsidan).

Det blev en liten miss kommunikation där HSB trodde att min adress var namnet på min BRF, men det är det inte (dumt, men tänk dig att min adress är KALLE Brf GUSTAV). Det ligger en BRF precis jämte som heter BRF Kalle.

HSB hänvisade till min styrelse.
Jag mailade min styrelse igen.
Jag fick inget svar på 2 dagar. Jag ringde upp en ur styrelsen som hade skickat en inbjudan till ett välkomstmöte (Jag vet, big no no).

Det visar sig att de tog tag i det direkt men hade glömt lägga till min adress i konversationen. Jag fick konversationen och det var planerat att vår HSB snubbe skulle komma och kolla dagen efter.

HSB kommer och kollar. Han tycker det är väldigt, väldigt märkligt och vi resonerar lite fram och tillbaka. Mycket påminner om forumet här.

Jag ringer min mäklare och berättar. Han är lite obrydd och vill att jag ska reda på vad problemet är innan vi pratar igen. Om ansvaret ligger på föreningen eller säljaren.

HSB ringer upp en dag efter och berättar att han har sagt åt VVS att komma förbi. De skulle försöka innan påsk men kunde inte lova något.


Idag kom VVS snubbarna och kollade. De hade varit om något liknande förr. Det var då blandarfästet som krånglade.

De märker att kona (tror jag?) var lite sönder / knas eller något. Men de bytte också bladarfästet. Därefter testade de att duscha ett bra tag.

De var ganska stressade till att komma ut till mig och kom typ 1 timme innan de slutade för dagen. De visste inte vilket blandarfäste som vi skulle ha och tog bara ett i butiken när de var på väg hit. Det visade sig inte vara exakt samma som jag hade förr men ett väldigt likt (det jag tror var den stora skillnaden var att den är lite mindre och har inte ett sånt skvallerrör i fästet?)

Det kom fortfarande vatten. Men i det andra lägenheten var det så att när det blev varmt, expanderade röret och det kom upp lite gammalt vatten. Det slutade efter ett tag dock (någon dag eller så).

De var dock fortfarande osäkra på om problemet var löst och ville att vi skulle avvakta och observera under påsken.

Det fanns en sak till vi kunde testa, typ göra något med rören? Köra ner något mellan eller något sånt. Men det skulle innebära en viss risk i att göra det värre.


Alla som varit inblandade är övertygade om att det inte är ett sönder rör vi pratar om utan något annat. Men jag är inte helt säker på om fakturorna kommer på mig eller föreningen. HSB snubbe var övertygad på att det kommer på föreningen.

Jag fattar även att VVS killarna ville iväg och att det var stressigt att få rätt fäste till sig. De fick loss lite tid till mig runt 13.30. Affären stängde 14.00 och jag var på jobbet samtidigt. Jag kunde inte riktigt komma hem innan 14.30ish. De lämnade lägenheten runt 15.45.

Så där är jag nu.

När jag sedan duschade för någon timme sedan kom det upp lite vatten. Men jag försökte slå lite på skyddet för att få "upp" vatten. Jag tänker att jag ska göra det ett tag och se om vattnet börjar sakta försvinna som i den förra lägenheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Du harr liksom ingen skada, vad det verkar. Du har ett fel på dina rör. Försäkring ersätter följdskador. Alltså om detta lett till skador i väggen. Men försäkringen täcker inte det som är sönder. Det hade varit absurt, då hade allt underhåll betalts av försäkringsbolaget.

Du har ett läckage som inte lett till någon skada och som sannolikt är ganska billigt att fixa. Borde inte va mer än en halvdags rörmokare, ink besök till affären.
 
M Masthugg skrev:
Du harr liksom ingen skada, vad det verkar. Du har ett fel på dina rör. Försäkring ersätter följdskador. Alltså om detta lett till skador i väggen. Men försäkringen täcker inte det som är sönder. Det hade varit absurt, då hade allt underhåll betalts av försäkringsbolaget.

Du har ett läckage som inte lett till någon skada och som sannolikt är ganska billigt att fixa. Borde inte va mer än en halvdags rörmokare, ink besök till affären.
Ja du, jag har nu haft två rörmokare och en hantverkare "allt-i-allo" här som inte riktigt vet vad problemet faktiskt är. Men alla tre säger att det inte är ett läckage i rören eller fel på rören.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
U
J jonaserik skrev:
Grön ärg på eller intill en koppling är en microläcka, små vattenmolekyler letar sig ut och är med små kopparjoner i sig, därav grönt.
De kan ju även vara en bra rörmokare som smörjt gänga och kona innan montering, med pasta.
 
Ännu en uppdatering.

Att byta fästet funkade inte. Det kom vatten redan nästa dag.

Igår var VVS här igen och förlängde (eller förkorta?) rören, bytte fäste till ett som liknande det första ännu mer samt såg till att vattnet mellan rören försvann.

VVS sa att rören verkade vara lite för korta och att det åtgärdades. De satte koppar rör där nu.

De sa även att de såg lite vatten vid röret som ger kallvatten men antagligen inte kommit lika mycket eftersom man duschar ju med mer varmt.

Jag hade igång duschen i lätt över 10 minuter igår och det kom inget vatten. Skyddsröret är kortare nu och det bör komma vatten snabbare. Men nu får vi hoppas på att det verkligen är åtgärdat.


Nästa steg är att se till att dokumentera allt så att jag har det ifall att jag någonsin behöver det.
Några tips på det?
 
  • VVS-installation med justerade koppar- och plastledningar och nytt fäste för att förhindra vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tonten Tonten skrev:
Ännu en uppdatering.

Att byta fästet funkade inte. Det kom vatten redan nästa dag.

Igår var VVS här igen och förlängde (eller förkorta?) rören, bytte fäste till ett som liknande det första ännu mer samt såg till att vattnet mellan rören försvann.

VVS sa att rören verkade vara lite för korta och att det åtgärdades. De satte koppar rör där nu.

De sa även att de såg lite vatten vid röret som ger kallvatten men antagligen inte kommit lika mycket eftersom man duschar ju med mer varmt.

Jag hade igång duschen i lätt över 10 minuter igår och det kom inget vatten. Skyddsröret är kortare nu och det bör komma vatten snabbare. Men nu får vi hoppas på att det verkligen är åtgärdat.


Nästa steg är att se till att dokumentera allt så att jag har det ifall att jag någonsin behöver det.
Några tips på det?
Tips på dokumentation?
Tja, arkivera den här tråden som en PDF tillsammans med den övriga korrespondensen som du har haft om du känner att du förvarar filer säkert långsiktigt, annars, skriv ut så att du har det tillgängligt om det blir ett försäkringsärende kring det där om 10-15 år.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.