FredrikR FredrikR skrev:
Avloppet sitter förhoppningsvis inte ihop med skåpet eller rör i rören.
Nej, det får man hoppas. Men någonstans fylls röret på med vatten och någonstans så dräneras vattnet undan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tonten Tonten skrev:
Jag uppskattar ert stöd. Du har helt rätt i att det är mitt problem. Dock, om det skulle vara något allvarligt finns det en möjlighet att det kan räknas som dolda fel.

Föreningen betalar HSB för teknisk förvaltning och det står inre reparationer osv.

Men! Jag lär mig gärna mer och jag har lärt mig mycket från alla experter på det här forumet.
Längst till vänster är det lite fuktigt när jag tar mitt finger där. På en av bilderna till skvallerröret kan ni se mitt fingeravtryck :D
Sätt på allt vatten, dvs spola i toan, sätt på duschen, tvättstället och tvättmaskin om sådan finns.
Känn runt om alla rör om det kommer droppar vatten, speciellt det rör jag ringat in.
Det ser ej ut att vara rakt monterat och är ej kopplat med PEX-koppling utan Vatettemutter och stödhylsa.
Ser ut att vara senare monterat (inringat) då det till vänster om den är ett annat fabrikat (Uponor).
 
  • Vattenledningsrör med markerat misstänkt läckande område och olika rörkopplingar under ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vad är det vita och gröna mellan muttrar och kopplingar?
 
useless useless skrev:
Vad är det vita och gröna mellan muttrar och kopplingar?
Är det inte bara gäng tejp?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Är det inte bara gäng tejp?
Vem tejpar klämkopplingar? Då blir det väl garanterat otätt?
 
Spontant skulle jag säga att det gröna är ärg, kan det vara från spänningskorrosion?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Grön ärg på eller intill en koppling är en microläcka, små vattenmolekyler letar sig ut och är med små kopparjoner i sig, därav grönt.
 
useless useless skrev:
Vem tejpar klämkopplingar? Då blir det väl garanterat otätt?
😂 vet ej…men jag tycker det ser ut som det
 
J jonaserik skrev:
Grön ärg på eller intill en koppling är en microläcka, små vattenmolekyler letar sig ut och är med små kopparjoner i sig, därav grönt.
Japp, den muttern kan dras ett halv varv till.
 
L L Fredrik Jonsson skrev:
Japp, den muttern kan dras ett halv varv till.
Dra inte till för hårt, bara 1/4 varv, detta beroende på om det inte sitter en stödhylsa i röret, då kan röret deformeras och det börjar läcka mer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
De kopplingar med ärg kan mycket väl läcka, men i så fall väldigt lite (och konstant) så det är inte TS huvudproblem. Men rörmokaren bör givetvis ta en titt på allt i skåpet när han ändå är där och felsöker.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dra inte till för hårt, bara 1/4 varv, detta beroende på om det inte sitter en stödhylsa i röret, då kan röret deformeras och det börjar läcka mer.
Lite svårt att se i och med ärgen, men tyckte jag såg två gänggångar fler på den grönaste än den till höger om den…
 
Tobbe9207 Tobbe9207 skrev:
när vi flyttade in i vårt hus regnade det in efter ca 2 veckor. jag kontaktade då mäklaren, och det gick på säljarens försäkring då det var så kort tid emellan. så checka med din mäklare
[...]
så kan vara värt ett försök, men viktigt att göra det skyndsamt så att inte "grace perioden" "går ut"
Nej. TS är ägare till en bostadsrätt. En ej synlig vattenläcka i väggen har varken med mäklare eller säljare att göra. Ring förvaltare och säg till dem att skicka en VVS:are. De kommer bli tacksamma att du upptäckte en läcka.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TEkman TEkman skrev:
Nej. TS är ägare till en bostadsrätt. En ej synlig vattenläcka i väggen har varken med mäklare eller säljare att göra. Ring förvaltare och säg till dem att skicka en VVS:are. De kommer bli tacksamma att du upptäckte en läcka.
Med reservation för om det är blandaren som läcker, vilket det mesta, förvisso udda, tyder på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det hade varit trevligt med en uppdatering på detta mysterium 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.