Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist
Pagno skrev:
Riktigt så illa kan det väl inte vara, hos oss vill jag påstå att det är mera åt 50/50 än 90/10, men det är väl lite olika när det gäller erfarenheter.
Vi kör oftast i små arbetslag, när röris kommer ska vi också vara på plats för att öppna upp väggar, golv. Samma metod borde fungera i resten av sverige, problemet vi har ibland är att kunden inte informeras att när exempelvis rörmokaren kommer ska det finnas en snickare med på plats för att hjälpa till, det har inte fungerat klockrent här heller utan ibland har den ena hantverkaren fått vänte både en och två timmar på den andre, vilket inte är okej.......
Sedan är det alltid svårt att samköra sina arbeten med andra hantverkare.....
Men tror mig med säkerhet att jag bara varit otrevlig mot en enda kund, men denne förtjänade det, ingen hjälp till han från någon i fortsättningen.
Det finns rötägg på kundsidan också, men det var inte det tråden handlade om...
Så stå på er alla kunder som är missnöjda, det finns seriösa hantverkare men behövs lite påfyllning av dem i vissa delar av landet!
Allt går så mycket smidigare om man kan köra med det teamet som man brukar göra.
Ibland när kunden har egen elektriker eller röris t.e.x så brukar det mesta strula. Saker och ting är inte gjorda som utlovat eller sitter på fel ställe.
 
Mikael_L
Du har helt rätt i att det är högtrycket i byggsektorn som är stora boven.
Tillgång/efterfrågan-situationen medger ingen sanering av marknaden.

Det kanske vänder. En ny generation ungdomar kanske upptäcker att alla slags IT, ingenjörs och human resource-tjänster (m.fl) utlokaliserar mer och mer till Indien och låglöneländer i Europa.
(Har sett det själv - hälften av ingenjörerna i företaget är indier på en indisk dotterbolags-site, datasupporten i rumänien, telefonväxeln i Vilhelmina och personalavdelningen kan väl också läggas "var som helst".)

Hantverkare kan inte utlokaliseras till Indien, så statusen på dessa yrken kanske ökar när ungdomarna ska välja till gymnasiet.
 
Thomas59
kirk69 skrev:
Så där ja,

God morgon...

Otroligt vad känsligt och provocerande det var när man skrev att de flesta hantverkare inte är skojare m.m.

Tror ni på fullaste allvar att ett forum visar hur det är i verkligheten, eller är det kanske så att de som har/haft problem dras till forum???
Det var inte särskilt provocerande. De flesta hantverkare är inte skojare men tillräckligt många för att det ska upplevas som ett problem för många som som folk är mest, inte särskilt händiga och inte särskilt kunniga.

Hantverkarna kan nog grovt delas in i ett par tre eller fyra kategorier.

  1. Grymt kunniga hantverkare som också är reko affärsmän och månar om kunden (håller tider, ger besked, ringer om dom är sena osv.) - ett fåtal
  2. Kunniga hantverkare som är allt från ok till dåliga till usla på affärselationer där den senare delen på skalan gränsar till att dra oförsvarlig nytta av kundens dåliga kunskaper - den stora massan där de som drar nytta av kundens okunskap nog är ett fåtal (Edit, se nedan. Blev ett litet syftningsfel där. Menade inte att den stora massan hantverkae drar nytta av kundens okunskap. Sorry!
  3. Mediokra hantverkare som ofta gör sämre jobb än en hyfsat kunnig hempulare. I övrigt se punkt 2 ovan - för många.
  4. Skojare, som varken kan hantverket eller bryr sig om kunderna och som ofta får missnöjda kunder som dom gör livet till ett h-e för. - alldeles för många.
 
Redigerat:
Jösses...trodde jag läste fel....men har barnhemmen brunnit ner? hur låg nivå kan det bli här????
 
Den här diskussionen kan knappast leda någonvart. Stänger tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.