Grönt hus, trädgård, gräsmatta, träd, solsken, trädgårdsmöbler, flaggstång, lugn, fridfull, sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljust växtrum med fönster, träbord, vita möbler, orientalisk matta, kuddar, takkrona och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lummig trädgård med gröna träd från balkong, soligt, blå himmel, fridfullt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det här såg riktigt trevligt ut och priset har droppat från 17 till 14

om nu endå måste bo i stockholm så föredrar jag att man bor nära stan eller utanför. istället för en halv nära

bo nära stan eller bo nära naturen men när det blir halv nära så får man långt till båda
 
M maria01 skrev:
jag tog den annonsen bara som exmpel på taxeringsvärdet därför jag inte la upp bilder på huset och bara en liten länk längst ner
Sisi, ja, här är två andra hus tillsalu i samma område, gatuadresserna till trots är det tycker jag sämre läge i området. Taxeringsvärdena är båda 2MSEK högre, utgångspriset är ~ 12MSEK på båda. Enligt min logik så är huset jag länkade till först betydligt bättre än dessa två. Men, visst, men logiken att priset är kopplat till taxeringsvärdet borde utgångspriset vara 10MSEK.
Strandpromenaden 5, Sollentuna | Villa | SkandiaMäklarna (skandiamaklarna.se)
Brunkebergsåsen 34A, Norrviken, Sollentuna - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)
Sen, återigen, så är väl priserna otroligt skakiga just nu...
 
J JohanLun skrev:
Sisi, ja, här är två andra hus tillsalu i samma område, gatuadresserna till trots är det tycker jag sämre läge i området. Taxeringsvärdena är båda 2MSEK högre, utgångspriset är ~ 12MSEK på båda. Enligt min logik så är huset jag länkade till först betydligt bättre än dessa två.
Strandpromenaden 5, Sollentuna | Villa | SkandiaMäklarna (skandiamaklarna.se)
Brunkebergsåsen 34A, Norrviken, Sollentuna - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)
Sen, återigen, så är väl priserna otroligt skakiga just nu...
Pendeltåg, jag tittar inte ens på Sollentuna. Är nog inte ensam
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pendeltåg, jag tittar inte ens på Sollentuna. Är nog inte ensam
Jo, vi vet det. Alla har vi olika preferenser och plånböcker. Skulle din vara fetare skulle du nog inte titta på Bromma (annat än för att du vill bo kvar där du är uppfödd då). Men låt oss inte fastna vid det. Vackra hus kan ligga på småorter, de gör dem inte mindre vackra för det. Däremot mindre dyra. ;)

Man kan konstatera att det går att få vackra hus i Stockholms förorter för inte så mycket mer än en standardvilla... Och det är ju inte så tokigt...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, vi vet det. Alla har vi olika preferenser och plånböcker. Skulle din vara fetare skulle du nog inte titta på Bromma (annat än för att du vill bo kvar där du är uppfödd då). Men låt oss inte fastna vid det. Vackra hus kan ligga på småorter, de gör dem inte mindre vackra för det. Däremot mindre dyra. ;)

Man kan konstatera att det går att få vackra hus i Stockholms förorter för inte så mycket mer än en standardvilla... Och det är ju inte så tokigt...
Jag bara förklarar varför Sollentuna är billigt :) det är mycket större skillnad på Sollentuna och Bromma än Bromma och Djursholm. Bromma är tom dyrare per kvadrat, bara det att husen är mindre.
 
J JohanLun skrev:
Sisi, ja, här är två andra hus tillsalu i samma område, gatuadresserna till trots är det tycker jag sämre läge i området. Taxeringsvärdena är båda 2MSEK högre, utgångspriset är ~ 12MSEK på båda. Enligt min logik så är huset jag länkade till först betydligt bättre än dessa två. Men, visst, men logiken att priset är kopplat till taxeringsvärdet borde utgångspriset vara 10MSEK.
Strandpromenaden 5, Sollentuna | Villa | SkandiaMäklarna (skandiamaklarna.se)
Brunkebergsåsen 34A, Norrviken, Sollentuna - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)
Sen, återigen, så är väl priserna otroligt skakiga just nu...
jag tror du mistolkar mig jag skrev ju att Taxeringsvärdena inte har mycket med priset att göra
 
M maria01 skrev:
jag tror du mistolkar mig jag skrev ju att Taxeringsvärdena inte har mycket med priset att göra
Ah, justja, din replik var till @nders - jo, så är det nog.

Och alla hus i Bromma är ju som sagt inte så attaktiva, det är ju bara en del av Bromma som är så eftertraktat.

Gamla hus får ofta låga värden pga låg standard. Munblåsta glas, högt till tak, kakelugnar. Låg standardpoäng. Riv skiten och bygg miljonprogramshus tyckte väl de som satte poängsystemet... :) Men nu borde vi sluta diskutera detta i tråden och posta fler vackra hus!
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Ändå rätt skönt att det finns människor som inte ser sin adress som en statusmarkör. Det räcker med att Bromma är trångt och eländigt som det är, för att jag inte ska vilja bo där. Lägger man sedan till alla ängsliga människor som bor där med pinnar långt upp i rumpan som lägger ut sina egna fisar i sociala medier, så vill jag knappt passera med bil. Synd att det blev så med ett i grunden rätt charmigt område för "övre arbetarklass". Det har varit status rätt länge att bo där med 500 kvm tomt i ett hus med omodern planlösning.

Under pandemin med hemmakontor var det rätt få av mina kollegor där som satt i barnens rum och körde teamsmöten som var speciellt kaxiga.
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Kent Pihl och 2 till
  • Laddar…
Utropspris 475 000. Det får man inte ens en nedrasad kolonistuga för i Stockholm. Jag undrar om inte Kramfors och Bollstabruk måste vara ett av Sveriges billigaste områden.
Och just det. Det är inte bara en fastighet:
"I köpet ingår även fastigheten på Slaktargatan 6 (Kramfors Vidablick 19) där ett stort förrådsmagasin med vinterisolerad verkstad finns."
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Utropspris 475 000. Det får man inte ens en nedrasad kolonistuga för i Stockholm. Jag undrar om inte Kramfors och Bollstabruk måste vara ett av Sveriges billigaste områden.
Och just det. Det är inte bara en fastighet:
"I köpet ingår även fastigheten på Slaktargatan 6 (Kramfors Vidablick 19) där ett stort förrådsmagasin med vinterisolerad verkstad finns."
är det för lukten från pappersbruket och många behanlingshem som skrämer bort folk
 
M maria01 skrev:
är det för lukten från pappersbruket och många behanlingshem som skrämer bort folk
Varför skulle folk ha någonting emot lukten av pengar? Jag tror snarare att det finns ett överskott på bostäder. Brukar bli så i avfolkad gammal industribygd. Bara för 60-70 år sedan bodde det säkert 3-4 gånger så många personer där.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är det för lukten från pappersbruket och många behanlingshem som skrämer bort folk
Näe, det är sällan någon stank där från bruket. Kramfors har länge varit en utflyttningskommun, få bosätter sig innåt landet, däremot blir det fler bofasta vid kusten. Staden i sig har länge gått under namnet ”pulver city” och lockar få. Att kommunen alltid sedan urminnes tider styrts av såssar kanske påverkar, den har en av landets högsta kommunalskatter :(
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Varför skulle folk ha någonting emot lukten av pengar? Jag tror snarare att det finns ett överskott på bostäder. Brukar bli så i avfolkad gammal industribygd. Bara för 60-70 år sedan bodde det säkert 3-4 gånger så många personer där.
alla jobbar inte på bruket eller
 
M maria01 skrev:
[bild]
[länk]
Charmigt ruckel.
Inga problem att få visioner, men de miljoner det kostar att renovera och isolera får man ju aldrig ut i slutänden.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.