snaggletooth skrev:
Köp ett klent master/slave och styr en kontaktor med det, sen kan du hänga på hur mycket du vill
Hmmm
Hur kan man koppla in en kontaktor på Mastern?
Det är ju den som begränsar och inte slave....

:blushing:
 
GSM-Peter skrev:
Hej

TR 3025S är de strömtrafos jag har.
[länk]

Har förberett en skarvsladd med en ström-trafo på ena ledaren.

Kan jag koppla in den och först mäta tomgångsspänningen.
Därefter ansluta en last på några watt som tål spänningen samt en A mätare i serie för att kolla om den ev kan dra ett relä utan annan förstärkare?

Kan jag förstöra (bränna) den om den saknar last (otroligt då den borde vara byggd för 380V och den elektronik den är avsedd att sköta kan ju vara paj utan att trafon borde brinna upp)
:S
Den har ju en omsättning 300/1 så du får bara 100mA sekundärt om du drar 30A genom den. Om du ska labba med detta bygg då en liten koppling på en veroboard e.dyl, ingen mening att försöka dra reläer direkt med den. Denna typ av trafo är ofarlig att lämna utan last, den har klent dimensionerad kärna så den brinner inte eller ger farliga spänningar.

Bygg något med lite OP-ampar tex LM324 och lite motstånd, dioder, kondingar det kostar några tior och så kan du få alla funktioner du vill som ställbar strömgräns, eftergångstid osv.
 
GK100 skrev:
Den har ju en omsättning 300/1 så du får bara 100mA sekundärt om du drar 30A genom den. Om du ska labba med detta bygg då en liten koppling på en veroboard e.dyl, ingen mening att försöka dra reläer direkt med den. Denna typ av trafo är ofarlig att lämna utan last, den har klent dimensionerad kärna så den brinner inte eller ger farliga spänningar.

Bygg något med lite OP-ampar tex LM324 och lite motstånd, dioder, kondingar det kostar några tior och så kan du få alla funktioner du vill som ställbar strömgräns, eftergångstid osv.
Ok så med typ 300- 2200W (skakslip till stor fräs) primärt blir det typiskt 2-9 A och 7-30mA sekundärt. Kan man anta att den ger typ 3-30V också?

Vilket starkströmsrelä rekommenderas:
- Kan OPn driva ett relä direkt eller krävs det några 100 mA att driva ett relä?
- Helst skall reläet vara 2 poligt och pyttelitet för att gå in i en "kontaktlåda"
- Kan man tänka sig en högeffektstransistor istället för relä?
Har hört om sådana för typ +1000V och +100 A (säkert dyra men ack så små).
:rolleyes:
 
Tja det finns många olika lösningar.
Strömtrafo verkar mest rättfram. Den borde kunna generera tillräckligt mycket ström för att kunna dra ett litet relä, kostar några tior, t.ex. Elfa 37-070-64. Det är ett DC-relä, så du får först likrikta signalen via en likriktarbrygga. Dessutom kräver den ca 22mA för att slå om. Det löser du genom att dra din starkströmsledare 4 gånger genom hålet i strömtrafon, då får vi 4 gånger så hög ström på utgången.
När du väl lyckats få reläet att dra genom lite experimenterande, ansluter du en kontaktor till reläets utgång. Kontaktorn slår till spånsugen.
 
Du får fundera och börja konstruera lite själv, annars är det inget kul.
Ingen transistor men kanske en triac om du inte vill ha relä, men nog bäst med relä i detta fallet.
En LM324 innehåller 4 enkla OP, grunden som jag skulle tänka mig är att göra två schmittriggers.
Insignal från strömtrafon via topplikriktning och glättning, lasta trafon med tex 10-50Ω.

Det är bara att fundera vidare en smula och bygga, testa lite.
 
GSM-Peter skrev:
Hmmm
Hur kan man koppla in en kontaktor på Mastern?
Det är ju den som begränsar och inte slave....

:blushing:
Aha.. läste inte tillräckligt noga att det var mastern det hängde på effektmässigt....sorry
 
GK100 skrev:
Du får fundera och börja konstruera lite själv, annars är det inget kul.
Ingen transistor men kanske en triac om du inte vill ha relä, men nog bäst med relä i detta fallet.
En LM324 innehåller 4 enkla OP, grunden som jag skulle tänka mig är att göra två schmittriggers.
Insignal från strömtrafon via topplikriktning och glättning, lasta trafon med tex 10-50Ω.

Det är bara att fundera vidare en smula och bygga, testa lite.
Hmmm. Inge vidare på att konstruera elektronik. Vet inte riktigt var jag skall börja.
Jag ÄR faktiskt praktisk så byggandet borde gå bra. (har bla lyckats löda loss en 96 pinnars ytmonterad chip och framgångsrikt få dit en ny på en gammal PC (när jag var ung))

Mätvärden om jag fick det rätt.
Motstånd 78 Ohm över lasten.
Ett varv ledare genom trafon.

180 W last, 1 mA, 0,6V
900W last, 2.5 mA, 1 V

Fanns nåt som heter ''Optokopllare'' när jag pluggade.
Har för mig att de har ''reläfunktion anpassat för låg inspänning/ström''.

Kan/bör man överväga ett litet relä/transistor som drar ett större?

/Peter

 
Redigerat:
Problemet, som jag ser det är väl att lösa det på ett elegant sätt.
Den råa metoden är väl att likrikta utsignalen från strömtrafon via en standard likriktarbrygga med fyra dioder och en filterkondensator. Den positiva spänningen öppnar en transistor som drar ett relä, strömförstärkningsfaktorn på en NPN är ledigt runt 100.
Nackdelen med denna lösning är att man måste ordna någon typ av strömförsörjning till transistor och reläkretsen och det är ju dyrt och tar plats, även om det är ganska enkelt.
Fördelen med lösningen är att den bara fungerar rakt av om man har lött rätt, man vet att det fungerar innan man ens börjar. Sedan stöter man nästan alltid på problem.

Återstår att se om man kan hämta strömförsörjning antingen från själva lasten genom strömtrafon eller från spånsugen som ska styras.

Ett enkelt 24V relä kräver runt 20mA för att dra och det går inte med den strömtrafo som du har, du kan i och för sig linda en egen, även om det inte är så svårt att linda den, måste man ha tillgång till både material och ha en liten idé om hur man ska göra. Egentligen ska det bara vara att ta en lämplig toroid för 50Hz, linda på några varv och mäta strömmen, men kom ihåg att du inte får köra trafon med öppen utgång, en strömtrafos utgång måste alltid kortslutas. Med en egen strömtrafo, kan man felsöka det här med en enkel multimeter.

Det andra alternativet, som jag inte heller är helt säker på hur man får igång det, du kanske kan dra en kontaktor med hjälp av en triac. koppla triacen i serie med kontaktorn och strömtrafon till triacens styre, om det inte fungerar, prova att vända på strömtrafon. Men allt det här måste man nästan ha oscilloskåp för att riktigt se hur det fungerar.
 
M
magnu skrev:
.......Den råa metoden är väl att likrikta utsignalen från strömtrafon via en standard likriktarbrygga med fyra dioder och en filterkondensator.....
Kan man inte hänga på ett SSR relä (med nollgenomgångsstyrning) därefter? Om spänningen är för hög kanske en lämplig zenerdiod?

netram skrev:
Den här skulle ju kunna vara användbar:

[länk]
[länk]

Men om jag förstår det hela rätt så måste man välja masterinkoppling beroende på effektuttag i tre steg; 250-1000w, 1kW-2kW, 2kW-4kW. :S

[länk]

Inte helt klockren dokumentation...
Tackar för det tipset! Det gör det lättare att motivera köp av damsuggare utan automatstart...
 
Redigerat:
phl: Modifierade inte du eftergångstiden på Daniels_Ns dammsugare?

Du råkar inte ha schemat till det kortet - det kort som sitter i min CT-Midi är tyvärr mer eller mindre dränkt/inkapslat i epoxy...
 
Jag har ett schema men det har jag reversat från kortet. Det spelar dock mindre roll då konstruktionen är extremt överarbetad och alldeles för dyr att tillverka idag. Korten i Mini/Midi samt 26/36 är enklare och billigare samt ingjutna i epoxy. Har inget schema på dem. Däremot har jag en idé för utökning av styrningen i de sugarna oxo. Tyvärr har tiden inte räckt till.
 
Nu är det beställt , återkommer med resultat/recension!
 
woodrat skrev:
Nu är det beställt , återkommer med resultat/recension!
Hej

Hur har det gått?
Väntar med spänning (;)) på resultatet....

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.